Vi har en separat tvättstuga, egentligen är det en friggebod. Där står tvätt, tork och kompressor mm till stora huset.
Vi kommer inte hänga tvätt där inne utan det gör vi i stora huset. Vilken temperatur tycker ni är minimum för byggnadens och maskinernas skull? Vill förstås ha så kallt det går av ekonomiska skäl.
 
Jag skulle säga 5 grader. Då finns det lite marginal tills det fryser. Jag känner en som har en tvättmaskin i ett helt ouppvärmt uthus. Den måste han nogsamt tömma på vatten efter varje tvätt på vintern. Det går uppenbarligen det också, men det verkar inte så praktiskt.
 
Jag skulle säga 10 grader....en grannes vatten frös sönder trots 5 grader...deras FB sa att det berodde på att vid en riktig köldknäpp så fanns inte tillräckligt med värme i rummet samtidigt som elementet var lite för litet....
 
Var rören dragna i eller på väggen? För mig som håller på att inreda tvättstuga i en friggebod är det intressant att veta. Dock tycker jag att om man undviker kopparrör, drar rören utanpå väggen och har ett tillräckligt stort element så borde det vara lugnt även med 5 grader.
 
Sätter man 5 grader så skulle jag nog vilja ha termostatet i det kallaste hörnet. Om man har 5 grader vid ett element eller ett termostat 1,5 meter upp på en vägg är det nog lätt att det blir kallgrader långt ner vid ytterväggar och dess hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.