Tja!
Jag går andra året på gymnasiet på bygglinjen. Om några veckor ska vi ut på praktik och jag skulle vilja framstå så bra som möjligt så chansen till framtida jobb ökar; men jag känner mig inte direkt självgående så jag behöver lite tips så jag är förberedd. Så vad gör man oftast på företag som Skanska Peab etc. som praktikant? Tänkte om ni som vet kan rada upp några vanliga moment och gärna beskriva hur man utför dem. Skolans utlärning är inte direkt av högsta kvalitet så jag kanske kan lära mig något här.

T.ex. om jag ska sätta upp gipsskiva eller nåt så tänkte jag mest på sånt som: hur skär man gipsskivorna, hur långt isär brukar man sätta skruven, vilken längd på skruven osv. Sånt där man lär sig med erfarenhet(?), men eftersom jag knappt har någon så tänkte jag om ni kunde dela med er lite av eran. (y)
 
Svaret jag kan ge dej är att inte fokusera så mycket på vad som ska göras.. Va med och lyssna och va intresserad, fråga mycket och va ivrig i att arbeta kroppsligt.
När jag själv började som röris så tänkte jag som så att jag kan inte koppla in en wc stol så bra som dem riktiga rörisarna men jag kan f*n bära upp en wc i en trapp lika fort :)
 
Välkommen till Byggahus.se

Tråkigt att ni inte ens har fått lära er hur man sätter upp en gipsskiva.

Ws1 råd är klockrent, kämpa och ta i det brukar uppskattas, Jag hörde detta i veckan i en byggbod som varning vad du inte skall göra.
En lärling började i arbetslaget och han hade tagit reda på alla sina rättigheter, och ställde massa krav, han såg till att ändra så att den inarbetade fredagen togs bort för han var tvungen att hämta på dagis, när fredagen kom var han hemma och vabbade medan hans kollegor fick knega. Lärlingen var inte välkommen på måndagen.
 
Om du får en pratstund med chefen eller någon kollega - passa på att fråga vilka informella regler som gäller på arbetsplatsen. På en arbetsplats gäller en massa informella regler som renderar missnöje och därmed ofta sämre möjligheter om man bryter mot dem. Be gärna chefen säga till dig om du bryter mot dessa regler.

Be gärna dina handledare om tips och erfarenheter. Förutom att det är värdefullt för dig så är det smickrande för dem också.

Var beredd på att hugga i. Att gå från skolbänken till arbetslivet kan vara rätt tufft - det är ofta betydligt tuffare att jobba. Fixar du inte dina uppgifter i plugget drabbar det ingen annan än dig, men fixar du inte uppgifterna på jobbet så är det dina arbetskompisar som drabbas eftersom de får täcka upp för dig.

Om det förekommer en massa skitsnack om folk, så var inte en del av det. Det finns inget att tjäna på att snacka skit om andra. Om andra springer iväg i skitsnack om chefen eller någon annan så är det bäst att hålla käften när man är praktikant. Chefen är oftast inte någon idiot, även om folk ibland tycker det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Många bra tips!

Ett från mig: Ge fan i telefonen!
Det är inte en mänsklig rättighet att kolla fäjsbok och bloggar med 5 minuters mellanrum på arbetstid.

I övrigt så var framåt, var inte rädd för att hugga i.

Sitt inte för länge på rasterna men var heller inte först ut.

Var försiktig med verktygen och håll ordning på prylarna.
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
D09
Tips är att fråga i arbetsboden vart du får sitta, annars kommer dom placera om dig ;)

Var utåt och nyfiken, kan vara en hård jargong som egentligen inte är illa menad utan för att göra dagen lite roligare/ mer lättsam.

Bli ingen hackekyckling även om dom säkert försöker köra lite med dig.. Bjud på dig själv och var intresserad och lyssna när någon förklarar för dig

Inget pill på mobilen!!!

Kom i god tid och undvik att strula.

Stå aldrig och inte gör något, fråga om du inte vet, är du klar och väntar på besked? Städa! Håll ordning!
Inga händer i byxorna, såvida det inte är 20 grader kallt och dom fryst fast ;)

Tumma inte på säkerheten, läs arbetsmiljöplanen eller be om att få läsa den hemma ( bra att spara )

Bjud på bullar/tårta vid avslut.

Tips är att det är dina "kollegor" som kommer berätta för arbetsledaren hur du är!

Undvik skvaller, gnäll etc
Var glad och positiv och haka inte på "allt är skit" tjötet

Blir något du gör inte bra, ljug inte utan be om hjälp. ingen blir glad över att hitta inbyggda fel. Du är nybörjare, det vet dom också även om dom inte säger det.
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Fråga en gång för mycket istället för att göra fel. Vet du inte vad du skall göra - stå inte och glo - fråga!

Om du står bredvid någon som gör något försök tänka dig in i vilket verktyg han snart kommer att behöva - se till att ge det till denne utan att han behöver be om det.

Tryck på rätt stoppknapp i bygghissarna - de blir vansinniga när folk trycker på nödstoppet.
 
Alright, många bra tips, tack för dom("bjud på bullar/tårta vid avslut" haha!)!
 
Lyssna...ta in...fråga....
Var punktlig!
Säg som det är på en gång.....
 
Några generella pointers i arbetslivet.

kom i tid. Är du sen (vilket du INTE skall vara utan en väldigt bra anledning) så ringer du och berättar det samt ber om ursäkt. Be om ursäkt igen när du kommer fram och visa uppriktig ånger.

Är du sjuk, ring och säg det. Bara stanna hemma utan att höra av sig är BIG no no. Om du är borta en hel vecka så hör gärna av dig efter några dagar och säg att du fortfarande är kass men siktar på att vara tillbaka den och den dagen. Bakfylla eller allmän trötthet räknas inte som sjukdom och är INTE okay att stanna hemma för.

Vad glad och trevligt.

Fråga om du undrar nått.

Ta egna initiativ om du känner att du har koll.

har du inget att göra så fråga gärna om du kan hjälpa till med det ditten eller datten.

Hävda inte att du kan allt. Det kan uppfattas provocerande för folk med lång erfarenhet som faktiskt inser att man aldrig kan allt.

Börja inte tjata om rättigheter. Om det funkar på arbetsplatsen så funkar det.

Var inte för fin för något jobb. Tex, "brygga kaffe ingår inte i min arbetsbeskrivning"

Ber arbetsgivaren dig att jobba över så gör det om du kan.
Det är inte alltid det fungerar så klart, men försök skilja på "hem och slänga sig i soffan" och "farmors begravning"

För den allra största majoriteten känns nog ovan kommentarer som självklara. Dock är det långt ifrån så för dagens ungdom. Har jobbat inom bemanningsbranschen och man blir mörkrädd över hur folk beter sig.

Din vilja att komma in här på forumet och faktiskt fråga efter tips och råd ger en indikation på att du faktiskt kommer att sköta dig bra, vilket glädjer mig :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Har nyligen gjort en liknande resa (Fast inom fastigheter, teknik). Men jag tror att en bra sak är att vara inställt på att du är där för att lära dig, visa ditt intresse och försöka. Alla vet att alla gör fel någon gång men händer det så var vuxen och stå på dig (Sen finns det vissa saker man inte ens behöver nämna :surprised: ). Så var inte kaxig o stöddig osv, som man har sett och hört att många är.

Lycka till.
 
M
Nu har du fått en jättehög med info från folk här, sketbra! En sak som jag tänker du kan ha nytta av i nuläget är följande: I många sammanhang i byggbranchen gäller det att om du inte får någon respons (typ "bra gjort", "det blev fint" etc...) så har du gjort bra ifrån dig, medans om du gör fel så får du veta det. Kan vara en källa till osäkerhet för lärlingar/praktikanter innan de förstår.

Om du märker att de "rättar till" efter dig utan att ens nämna det för dig så byt praktikplats! Där kommer du inte lära dig ordentligt.

Se till att hitta ett så seriöst företag som möjligt för lärlingsplats när det är dags för det, de första åren som lärling formar dig mest.
 
Kom på en grej till:

Försök hamna på något mindre företag, inte skanska, peab och ncc.
Jag började på ett av dessa och fick skruva plåtreglar och gipsa hela tiden. Man lär sig inte ett dugg!!

Visst får du yrkesbevis, men du verkar vara ambitiös och vill nog lära dig mer än så!
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Ha inte händerna i fickorna.
 
Korvgubbe
Det där med att bjuda på något när man slutar vet jag inte om jag håller med om. Du tackar ju för att du fått möjligheten att komma dit och lära dig, den möjligheten har du redan fått så varför inte tacka från början? Bjud på fika första eller andra dagen så kommer du snabbt att bli omtyckt.
I övrigt är det bra tips du har fått redan, ta till dig av dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.