Mr.Hammer skrev:
Ok men som TS är jag ute efter att byta ut 35w halogen GU10 till LED med absolut krav att de ska vara samma behagliga ljus och det vill jag säga är definivt inte lätt, jag har försökt men inte hittat några som uppfyller detta. Så ämnet berör de som som kommit längre i efterforskningarna, priset är egentligen inte prio 1. Börjar bli tveksam om LED tillverkarna har kommit så långt.
Det är på gränsen faktiskt. För att uppnå den karaktär och 'värme' som halogen GU10 har så behövs det lysdioder med mer än en färg. En kombination av varmvit och 'amber' är det vanligaste. Det finns kompletta armaturer med detta redan men såvitt jag vet, inte ännu några rena ersättningslampor med GU10 sockel, men det kommer sannolikt inom ett halvår. Osram har en del info om detta för de som är intresserade av detaljerna:

http://www.osram-os.com/osram_os/EN...D_concept_for_warm_white_feel-good_light.html

Jag har själv börjat byta ut en del smålampor och har haft god framgång med Sylvanias E14 socklade warmvita LED klotlampor. De matchar väldigt väl motsvarande glödljus och till en 1/10 av effektförbrukningen.
 
Hej på er!
Lyfter denna tråd nu när mörkret börjar lägga sig.
När det gäller Led GU 10 lampor så finns det mängder i alla prisklasser, men är det någon som lyser med som man anger i reklamen "som en bra Halogenlampa " Det jag märker är att om man använder sig av dimbara GU 10 så visst liknar t.ex. Osram Led Superstar en halogenlampa om man kör full effekt, men dimrar man ner så blir det vitt och inte alls så varmt. Frågan är således är det någon som hittat en dimbar GU 10 som lyser likt en halogenlampa i nedskruvat läge, för priser under ca 200 kr.
 
cecar33 skrev:
...är det någon som hittat en dimbar GU 10 som lyser likt en halogenlampa i nedskruvat läge, för priser under ca 200 kr.
Du får svårt att hitta en sådan under 500kr. Jag var med och utvecklade en sådan LED ljuskälla för drygt tre år sedan som dock blev för kostsam för den tänkta marknaden (ej hemmabruk). Jag tror vi landade på runt 800:- då.

Det krävs tre olika typer av lysdioder (varmvit, amber och röd) för att skapa denna effekt och de behöver varsin drivkrets då träder in på olika nivå över regleringskurvan.

Men visst, finns det kommer nog "halogen-emulering" till vettiga priser inom 5 år.
 
En tråd med fler halogen/led kunniga. Är det någon som gjort test hur värmeutvecklingen bakom ändras. 35w halogen brukar ha 150mm vad tror ni är realiatiakt med led 2w. Behövs luftspalt bakom tro?
 
Dum fråga kanske, men hur funkar olika trafos med led? Har några Termosfär från IKEA jag funderar på att köra på med led, samt några andra IKEAlampor.
 
Luftspalten behövs för att kyla ledarna så man bibehåller livslängden på dem, inte pga brandrisken
 
Redigerat:
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
JKrister skrev:
En tråd med fler halogen/led kunniga. Är det någon som gjort test hur värmeutvecklingen bakom ändras. 35w halogen brukar ha 150mm vad tror ni är realiatiakt med led 2w. Behövs luftspalt bakom tro?
Behövs knappast någon luftspalt allsför LED-lampan, med det viktiga i sammanhanget är att ha tillräcklig luftspalt för en 50W halogenlampa. Dessa går fortfarande att montera av någon som inte känner till konstruktionen bakom, vilket snabbt skulle antända mellanbjälklaget om det inte fanns luftspalt/potta.
 
Besparing i kr/ören med att byta från halogen till LED är väldigt liten.....
 
Jo, Philips Dimtone serie är en bit på väg men för mig är den inte riktigt en halogenersättare.

Ett CRI på 83 är lite klent bl a.
 
Ta och låna hem några stycken och pröva om du nu kan det. är en självklarhet där ja köpet lampor.
 
MRK skrev:
Jo, Philips Dimtone serie är en bit på väg men för mig är den inte riktigt en halogenersättare.

Ett CRI på 83 är lite klent bl a.
Men det SER väldigt bra ut, trots att CRI-värdet inte är i toppklass. CRI är en avvikelse från en referens, men beskriver aldrig spektralfördelning. CRI är egentligen ingen större hjälp för att förstå denupplevda kvaliteten på ljuset. Jag har jämfört med mycket annat och Philips är i toppklass visuellt. Vi som jobbar i prepressbranschen använder CIE som mätrymd vilken beskriver färgkvalitet på ett exakt sätt.
 
Redigerat:
Visst, är du nöjd så är du nöjd. Själv har jag en bakgrund som ljussättare inom teater och TV så jag kanske är inte riktigt är representativ som användare. Har inte prövat just denna Philips lampa men det ska jag definitivt göra. Annars så har Sylvania LED lampor varit de som jag har fått bäst intryck av. Har dem i en mängd mindre bordlampor och det är svårt att direkt se skillnad från glödljusvarianten.
 
MRK skrev:
...det är svårt att direkt se skillnad från glödljusvarianten.
Då räcker det ju egentligen vad gäller ljuskvalitet; att man inte upplever någon skillnad från tidigare ljuskälla.
Du som ljussättare är ju i högsta grad utelämand till dina sinnen. Du är också bortskämd med B-ljus som är kvalitetsljus om något (har själv använt det i digital fotostudio istf dyr HMI) och kan inte jämföras med en hemmahalogen.
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Då räcker det ju egentligen vad gäller ljuskvalitet; att man inte upplever någon skillnad från tidigare ljuskälla..
Det stämmer, men det är ju som du även skriver, väldigt subjektivt. Det är ju inte alltid man saknar det man inte ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.