Klart du kan ta bort elementen och ersätta med golvvärme..!
Förutsatt att styrelsen godkänner det..
Så kolla det först å sen är d bara köra..
Alla här verkar jävligt negativt inställda till det mesta av någon anledning..?
Men beroende på hur stor yta det rör sig om så borde ju tex en LK m60 shunt göra jobbet..
 
Än en gång, tack för svaren, det här hjälper!

Cpalm: Som sagt, förtoendemannen och fastighetsskötaren ser det som helt okej. Vi ändrar ju inte fasadens utseende eftersom balkongen täcker hela väggen och det finns inget känsligt i väggen. Jag var också orolig för att det skulle vara en yttervägg och regler kring det, men de sa att det var annorlunda i detta fallet. Och ja, ett kallt vardagsrum kan bli resultatet, men vi tänker även isolera balkongen så jag tror risken är rätt liten faktiskt.

Big mike: Jo jag misstänkte att det fanns, fan vad coolt! Tack! Detta får vi gräva mer i 

Pelpet: Du har rätt i att balkongen har ett räcke, men det är bara ca 30cm nedtill som inte är glas. Rörfrysning låter väldigt intressant, vart hittar man hantverkare som kan detta?

Hopphare: Det har jag inte hört talas om tidigare faktiskt, men skall undersöka saken. Enklare lösningen vinner ju, helt klart.

Adolf: Jovars haha, jag kände nästan för att ge upp där ett tag. Som sagt så försöker vi ju få fram en så väl bearbetad plan som möjligt, så att inte styrelsen ger ett avslag för att de inte ens lyssnat på förslaget för att det låter för galet.
Vad beträffar ytan så antar jag att det bestäms av elementets storlek, eller nått sånt. Måste inte volymen i elementet motsvara volymen i golvvärmen så att systemet balanseras och inte börjar bubbla/glappa vätskemässigt?
 
För övrigt, vi ska få en rörläggare på besök nästa vecka som ska ta sig en titt. Hur mycket tycker ni ett sånt besök ska kunna kosta?
 
Att frysa rören fixar de flesta rörkrökare...

Ang volymen på det du sätter in så kvittar det... Det är ju saksamma hur du plockar ut effekten..
Om det sker via golvvärme eller radiator spelar ingen större roll.
Men om du däremot försämrar isoleringen genom att byta ut vägg mot fönster, och kompenserar det med ett system som ger högre effekt, då är det klart att det kan påverka andra lägenheter negativt.
 
Redigerat:
Vad skönt, då låter det ju faktiskt som en riktigt bra lösning i såna fall!

Som sagt så var elementet rätt ruttet redan från början, det gick aldrig över 15-20 grader och väggen skyddas även av den stora balkongen (~1,8m bred), samt att den ligger på solsidan av huset. Så jag tror inte man behöver oroa sig över värmen faktiskt. Vi tänker såklart välja glas/glasdörrar som är så täta som möjligt, ingen billig skit liksom.
Men det är helt klar en bra poäng, för styrelsen lär ju tänka på det.
 
Hur gick det?
 
Vi sköt upp det tills våren/sommaren och renoverar köket istället :)
 
Ah, ok. Tack för svar!
 
Hur gick det? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.