Hur ska man göra här? Det ska muras en vägg ungefär mellan linjerna. (Det är 20cm mellan linjerna men väggen ska vara 15 cm tjock.) Taket till höger i bild och vägg till vänster. Där är som synes massor av skarvar så hur ska man bete sig? Lämna en ventilationsöppning som rören får gå igenom? Rummet på ena sidan, nertill i bilden, är ett pannrum och på andra sidan väggen blir det toa med dusch.
P1000169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det tappvarmvatten eller värmesystemet? Värmesystemet får du ha dolda skarvar på men ej tappvarmvatten.
 
Trixigt! Flera skarvar i det området GÅR ju att "flytta", men framför allt T-skarven blir kanske knepig.

För den allra snyggaste lösningen är att se till att det inte är några skarvar just de 15cm där väggen är och mura upp hela vägen.
 
Mikael_L
Eld skrev:
Lämna en ventilationsöppning som rören får gå igenom? Rummet på ena sidan, nertill i bilden, är ett pannrum och på andra sidan väggen blir det toa med dusch.
Hmmm, är det olika brandceller? Isåfall får det inte vara öppningar hur som helst.
 
sir_daniel skrev:
Är det tappvarmvatten eller värmesystemet? Värmesystemet får du ha dolda skarvar på men ej tappvarmvatten.
T-skarven är tappvarmvatten och skarven mellan kopparrör och pex som syns är kallvatten. Det finns ytterligare en T-skarv på ett tappvarmvattenrör bakom avloppsröret. De två rören som går uppifrån och ner längst till höger i bilden är värme.
 
Mikael_L skrev:
Hmmm, är det olika brandceller? Isåfall får det inte vara öppningar hur som helst.
Det finns väl inga brandcellskrav på utrymmet där en vanlig villapanna på 20-30KW står?
 
sir_daniel skrev:
Är det tappvarmvatten eller värmesystemet? Värmesystemet får du ha dolda skarvar på men ej tappvarmvatten.

Fel, numera gäller säkervatten även värmen.
 
Är det en enfamiljsvilla utan sammanbyggt garage finns det inget brandcellskrav.
 
oceanis skrev:
Är det en enfamiljsvilla utan sammanbyggt garage finns det inget brandcellskrav.
Det är det.
 
sätt in en inspektionslucka skulle det läcka får du ju endån riva en del av väggen för att komma åt skarvarna.....
 
Dr.L skrev:
Fel, numera gäller säkervatten även värmen.
Nja, riktigt så kategorisk kan man inte vara;

Säkert vatten 2.3.2 skrev:
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas.
Observera "bör", det är alltså inte ett absolut krav.

Säkert vatten 2.4.2 skrev:
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade så att de är åtkomliga.
Med tanke på antalet rör så hade jag nog gjort en hel vägg mot badrummet och lämnat ett hål i väggen på pannrumssidan. Hålet kläs lämpligen invändigt med skivor och tätas i hörnen. Botten sluttar med fördel mot pannrummet. Vill man kan man naturligtvis sätta en inspektionslucka där. Men bättre att ha det i pannrummet än badrummet.
 
Att göra en tunnare vägg, som inte täcker någon skarv, mot badrummet och lämna öppet mot pannrummet verkar vara en bra idé. Den hade jag inte kommit på. Frågan är bara hur man ska göra den runt alla rör. Det går ju inte att såga till en skiva och sätta dit precis. Att trycka in puts mellan rören skulle gå men då blir väggen inte tillräckligt tunn.
 
Ska du behålla bef. tak eller sänka ner det i badrummet?
 
Det ska jag behålla. Om jag sätter ett undertak under rören kommer jag få gå dubbelvikt. (Lätt överdrift.)
 
Avloppsrören bygger du väl in i någon låda eller? Resten borde du kunna pilla in en bit gips ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.