Hej!
Jag ska sätta in en ny ytterdörr sidoljus i vår 60-talsvilla. Materialet är blåbetong och jag har ett par funderingar som någon kunnig kanske kan svara på.

1) Hålet i väggen är inte tillräckligt högt för den 21x10-dörr vi beställt. Det saknas ca 5 mm på höjden för att karmen ska passa och tanken är att vi ta förstora hålet antingen i nederkant (vanlig hård betong) eller i överkant (blåbetong). Jag gissar att vi måste ta upp ca 15-20 mm för att få plats att justera + dreva? Har ni tips på vilken ände (uppe/nere) som är bäst att ta bort material ifrån? Vilket arbetssätt och verktyg förordas?

2) Infästning: med dörren kommer karmskruv. Har ni tips på bra plugg för blåbetong? Behövs ankarmassa? Andra tips?

Tack på förhand! :)
 
Redigerat:
Hej
Det finns speciella skruv för blåbetong.
När jag bytte ytterdörrar köpte jag ett kit med hylsa som sätts på utsidan av karmen.
Dessa gängas sedan från andra sidan så att karmen sitter mot väggen och sedan skruvar man lättbetong skruv rakt igenom hylsan. En sådan här är det http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid69.pdf
Lättbetongen är lätt att bearbeta. Fogsvans duger gott att såga med.
 
  • Gilla
tabugman
  • Laddar…
Tackar!
Förborrade/pluggade du eller drog du skruven rakt i betongen? Minns du var du köpte dem?

Finns det nåt alternativ där man kan använda de "vanliga" karmskruvar vi fick med dörren eller ska man inte krångla med dem? :)
 
Använd karmhylsor!! De är mycket bättre än karmskruv, speciellt om man är amatör.
 
  • Gilla
tabugman
  • Laddar…
Jag drog dom bara rakt in i väggen. Med lättbetong får man bara en chans. Dra inte för hårt så att dom går runt...
Skippa dom andra karmskruvarna.
Jag köpte mina på XL bygg. Dom finns säkert lite här och där.
Fredrik
 
  • Gilla
tabugman
  • Laddar…
Ok, fimpar karmskruvarna och inhandlar hylsor + skruv för lättbetong.

Nu är det bara att hoppas på att det inte sitter någon armering närmare än de 15-20 mm vi måste ha bort i överkant...
 
När jag satte in ny ytterdörr i vårt förra hus (blåbetong) så borrade jag och pluggade med wurth's egna plugg som funkar förvånansvärt bra till lättbetong. Jag använde 12mm plugg och 120mm karmskruv och det sitter fast nu fyra år senare fortfarande.
Sen är det som sagts att man får bara en chans i lättbetong. Det finns säkerligen bättre och säkrare sätt att fästa men så här gjorde jag i alla fall.
 
  • Gilla
tabugman
  • Laddar…
Drömhus2012 skrev:
När jag satte in ny ytterdörr i vårt förra hus (blåbetong) så borrade jag och pluggade med wurth's egna plugg som funkar förvånansvärt bra till lättbetong. Jag använde 12mm plugg och 120mm karmskruv och det sitter fast nu fyra år senare fortfarande.
Sen är det som sagts att man får bara en chans i lättbetong. Det finns säkerligen bättre och säkrare sätt att fästa men så här gjorde jag i alla fall.
Typ denna? http://www.wurth.se/Produkter/Produ...ng/Plugg-lattbetong/Lattbetongplugg-W-GB/?p=1
 
Ok. Jag var och inhandlade karmhylsor och skruv för lättbetong idag. Blev även rekommenderad att köra med extra plastbricka mellan hylsa och vägg. Brickan är anpassad till att passa med hylsan och hindrar hylsan från att äta sig in i materialet, då den har större diameter.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Det låter som ett bra köp
Lycka till :)
 
Det blir säkert bra. Annars finns ju sådana plugg som du själv länkade till, de funkar mycket bra i lättbetong p.g.a. sin större volym i förhållande till skruvdiameter, har själv använt sådana i lättbetong för att montera upp högtalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.