Hej på er!

Någon här som har erfarenhet av SPU isolering?
Har idag ett loft där taket är isolerat med stenull, total tjocklek på taket inkl. läkt m.m. är idag 25 cm, vilket öppnar för ett litet projekt.. :wow:

Om jag skulle riva ner hela det befintliga innertaket och isolera med SPU plattor eller dyl, så blir taket upp till 10cm tunnare, vilket innebär mer boyta och ca 1,5m3 mer volym på loftet som är 15m2 stort. Huset är 100 år gammalt tegel och riktigt dåligt isolerat, så ngt sämre isolering i taket ´är försumbart... Funderar till och med på att ta låta dem gamla bjälkarna vara synliga trots att det innebär köldbryggor.. :cool:

En kvadratmeter boyta i Stockholms innerstad är värd 70-80.000kr så investeringen betalar sig själv flera gånger om.

Någon som kan komma med konstruktiva åsikter??
 
Är inte takbjälkarna 25 cm tjocka? Eller finns det möjlighet att ändra tjockleken på dessa också?

Finns det tekniska möjligheter att bygga en takkupa istället så tycker jag att det låter som en bättre idé. Isåfall blir hela loftet ett ordentligt rum.

Annars kanske ett takfönster kan vara något. Då får du ner taktjockleken under fönstret till några få centimeter.
 
pelpet skrev:
Är inte takbjälkarna 25 cm tjocka? Eller finns det möjlighet att ändra tjockleken på dessa också?

Finns det tekniska möjligheter att bygga en takkupa istället så tycker jag att det låter som en bättre idé. Isåfall blir hela loftet ett ordentligt rum.

Annars kanske ett takfönster kan vara något. Då får du ner taktjockleken under fönstret till några få centimeter.
Nej huset är 100 år gammalt, så balkarna ( eller stockarna snarare) är omkring 12-15 cm tjocka ;)

Det finns idag två takfönster, men att få bygglov för en takkupa är bara att glömma tyvärr. Däremot finns det funderingar på att sätta upp ett tredje takfönster.

Mvh Björn
 
Jag håller just på att byta isolering på mitt loft (dock tyvärr fortfarande för lågt i tak för att räknas som boyta :(

Det kommer att bli superbra (isoleringen av mineralull är tjockare än takstommarna plus att i dagsläget är gipsskivorna skruvade på reglar som jag också kan skippa vilket sparar ytterligare några cm).

Jag har dock inte riktigt bestämt mig om jag skall ta det traditionella AL-skivorna eller våga mig på de lite dyrare (men när det handlar om några kvm så spelar det inte så stor roll, de kostart kanske en 1000- lapp per kvm att jämföra med ~200-250 för AL-skivorna) XT-skivorna som ju är extremt mycket effektivare (Lambda design-värden: SPU AL 0,023 W/mK, SPU SP 0,022 W/mK och SPU XT 0,007-0,019 W/mK). Dock, om någon skulle råka dra en spik in i XT-skivan så förlorar den det mesta av isoleringsförmågan eftersom vacuumet då försvinner - och vet inte om jag vågar ta risken... En 90 mm tjock XT-skiva har ett u-värde på 0,17 (om man väljer en variant med bara vacuumskikt så kan man på 72 mm få ett u-värde på 0,095...)

Som jämförelse så ger 200 mm mineralull ett u-värde på 0,19. Väljer man en SPU AL-skiva så räcker det med 120 mm för att få ett u-värde på 0,19.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.