Den ritar ju inte 360.
 
Sant, då är väl saken biff, Får bli en Bosch GLL 3-80P
 
Ja, den blir kanon. Jag kör 2-80 med mottagare och har aldrig gått bet med den, även i solljus.
 
peternicklas
pjfj skrev:
PN;
Du jämför ju äpplen och morötter eftersom den gula inte ritar upp lika mycket laserlinjer som den blå, därav prisskillnaden.
3-80 skall med mottagare fungera utomhus för småsaker som en platta.
Dewalt kan ju användas till betydligt mer än att göra plattor. Skulle helt klart köpa en Dewalt om inte annat för att den är GUL.
 
Ludwig skrev:
Jag kör med denna kombo:

[länk]

Och är helnöjd. Bosch äger numer CST/Berger, köpte företaget för att komma åt deras laserkunskap om jag inte minns fel.
Det finns en enorm fördel med en horisontell linje som är 360 grader. Oavsett om det är stolpar till en altan, golvreglar, plattor eller bara en markbädd som skall mätas in är det bekvämt att kunna mäta så stort område som möjligt utan att behöva flytta lasern och kalibrera om.
 
Ludwig skrev:
Jag kör med denna kombo:

[länk]

Och är helnöjd. Bosch äger numer CST/Berger, köpte företaget för att komma åt deras laserkunskap om jag inte minns fel.
Har aldrig använt mig av en mottagre men jag har samma laser som den på bilden fast med grön laser. Funkar det med en sådan mottagare då eller den är bara för röd?
 
Absolut är det så. Man kan ju annars ställa lasern i ena kanten så belyser den hela ytan. Det var så jag jämnade av alla golvreglar på övervåningen i ett svep. Hade dock inga väggar att ta hänsyn till..

Priset MED mottagare och det lilla stativet för CST- ilmxt är ju i stort sett samma som för en naken 2-80 med endast måltavla...
 
Redigerat:
Masses skrev:
Har aldrig använt mig av en mottagre men jag har samma laser som den på bilden fast med grön laser. Funkar det med en sådan mottagare då eller den är bara för röd?
Vet faktiskt inte, men frågan är ju om du har "mottagarläge" på den gröna? Kollade på deras hemsida och det står inget om mottagare på den sidan.

Har haft mycket användning av mottagaren faktiskt, snodde åt mig en ny ILMXL med mottagare på tradera, ny i kartong för 520 kr! Tänkte bara ta mottagaren och köra med min ILMXT, men det är aldrig fel att ha två lasrar! ;-)
 
Grön laser fungerar bara med grön mottagare. Det räcker inte ens att ha röd laser med röd mottagare. Lasern måste ha stöd för mottagare och lasern måste vara anpassad för just den våglängd som mottagaren känner av.
 
Nyfniken skrev:
Lasern måste ha stöd för mottagare och lasern måste vara anpassad för just den våglängd som mottagaren känner av.
Absolut, så är det. Mottagaren känner av ljuspulserna från lasern, i mottagarläget simulerar lasern pulserna som en rotationslaser åstadkommer.

Vad gäller våglängden är nog de flesta röda mindre lasrar 635nm.

Undrar om den mottagaren lld20 kan funka för andra märken också, om även pulserna är standardiserade?

I vilket fall skulle jag rekommendera att man köper en laser som kan användas med mottagare. Annars får man jobba när det blir mörkare.. B-)
 
Angående GLL3-80.

Jag ska jämna till infarten samt lägga lite Marksten på gården nästa sommar, ytan är ca 12x8 meter. Kommer Boschen fungera till detta ändamål? Har en billigare Stanley just nu, den fungerar ju fint till typ tapetsering och liknande men är ju oduglig utomhus...
 
Ja, den kommer fungera. Men, som de flesta mindre lasrar så är linjen svår att se och därmed använda utomhus i direkt solljus, vilket man ofta har på dagen på sommaren :).

Mottagare är helt klart att rekommendera, då behöver man inte se strålen. Har man ingen speciell vurm för Bosch kan man kolla in andra märken. Det kan också hända att en grön laser syns bättre utomhus, vi får hoppas att Masses kan komma med ett inspel om det, då han har en CST/Berger ILMXTG som har gröna linjer.
 
Ja givetvis med mottagare, ursäkta om jag var otydlig. Har sneglat på paket hos Lefeld, finns ett med BS 150 stativ och ett med BT 350, men jag funderar, går den senare överhuvudtaget att använda utomhus, eller krävs tak för att låsa stöttan? Så förstår jag det hela iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.