Hej!
Tänkte kolla om det är någon som har ett tips på verktyg för att få ut en ganska stor sten från ett dagvattenrör. Det är ca 50cm lodrätt ner i dagvattenbrunnen och sedan är det ca 70cm vågrätt som röret går.
Sista utvägen för mig är väl att gräva upp, men jag funderade på om man kunde ha något flexibelt verktyg med en krok eller nått så man kan få tag i stenen.

2044385J.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2040015J.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur i helskotta har stenen hamnat där till att börja med :)?

Jag hade provat att tejpa fast en ballong på en labbslang, sedan försökt peta in slangen bakom stenen, blåst upp ballongen och sedan dra ut stenen.
 
Testa med en dammsugare, sätt ev något mjukt runt änden på röret som kan täta mot stenen. Skicka ner slangen och tryck till mot stenen, sätt på dammsugaren och dra ut stenen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag blev lika förvånad när jag såg stenen med kamera igår. Men det låg en massa sand och mindre stenar och lite asfaltsbitar i röret som jag fått ut med avloppsrensarslangen som jag kopplade på högtryckstvätten.
Funderar bara på vad för typ av ballong man skulle använda isåfall. Kanske skulle testa dammsugaren till att börja med.
 
Hur grovt rör är det?
 
Tänk på att du kanske behöver vrida lite på stenen för att kunna dra ut den. Just nu har den ju satt sig på tvären och kilat sig lite, misstänker jag.
 
Rören är väl 90 eller 110mm.
 
Superlim eller nåt på ett kvastskaft?? :cool:
 
Kanske långsökt, men skulle man kanske kunna sticka ned något och limma fast i stenen..? PL700 lim och en regel med anpassad ände som passar mot stenen... Men se upp så att du inte limmar fast stenen i röret i s f :p
http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
 
På en fuktig sten 90 grader bort?
Nja, jag har inte sett nåt förslag som jag tror kommer lyckas. Grävning skulle jag satsa på....
 
Kolla svtplay djursjukhuset som gick igår. Där hade dom en smart håv som fälldes ihop i ett sugrör för att plocka upp bitar av en boll ur en hunds mage. En uppskalad sån tror jag på!
20:56 in...

http://www.svtplay.se/video/1479481/25-9-18-45

Edit: Lilla Sjukhuset heter det visst.
 
Redigerat:
Stefan N skrev:
På en fuktig sten 90 grader bort?
oops!!! uppfattade inte att det va en vinkel....
Hur är möjligheten att gå "bakvägen"? avstånd, tillgänglighet osv...man kanske kan ta en avloppsrensare som både Kärcher o Nilfisk har och blåsa på med högtryckstvätten....
 
Remne skrev:
oops!!! uppfattade inte att det va en vinkel....
Hur är möjligheten att gå "bakvägen"? avstånd, tillgänglighet osv...man kanske kan ta en avloppsrensare som både Kärcher o Nilfisk har och blåsa på med högtryckstvätten....
Inte jag heller....
 
Grävde upp idag, det visade sig att röret gått isär. Det var därför man såg stenen. Måste bara hitta på andra änden.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Ur askan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.