Hej!

Nu måste jag ta hjälp av alla eminenta här på BH. eller åtminstone ni i Skåne :)

Är det någon som kan ge några bra referenser på besiktningsman som jobbar genom Garbo och som är stationerad runt Helsingborgs området med omnejd?
 
Vi har en byggfelsförsäkring genom Garbo och vår husleverantör står för kostnaden av besiktningen. Då "måste" besiktningsmannen vara ackrediterad av Garbo, annars får vi betala allt själva.
 
Det borde väl rimligen vara en fråga om kvalifikationer och kompetens.
Du får väl höra med Jonas helt enkelt (om du har lust).

F.ö. När började försäkringsbolagen "ackreditera"?
 
Kanske inte heter ackrediterad precis. Men Garbo har tydligen en lista på vilka som får utföra besiktningar åt dom. Lite fel tycker jag dock, då dessa kanske blir lite partiska när det gäller försäkringsdelarna på ett husbygge.
 
Tja, Garbo är väl Sveriges lönsammaste företag, näst Systembolaget :)

Så det vore inte konstigt om de är nogräknade med sina samarbetspartners.
De vill kanske inte riskera sina bonusar, och utdelningen till byggindustrin, som äger företaget.

Frågan är om de har lagligt stöd för sina regler.


Det här låter kanske raljerande, men det är en verkligen allvarlig fråga.
 
Känns som att det kommer bli en besiktningsman som vi väljer själva.

Har läst flera kommentarer på BH (dock äldre) ang Garbo och deras kontrakt m.m. och jag är inte imponerad.

Tack ska du ha KOW för input.
 
Lycka till med din besiktning!

Det vore intressant att så småningom få höra fortsättningen (och slutet) på historien.


Där finns säkert en del spännande detaljer.
 
Tack så mycket.
Det kommer en uppdatering på hur det utvecklar sig inom ärendet. Har kontaktat både leverantör och Garbo, så vi får avvakta och se.

Kommer att komma flera frågor och kommentarer så småningom då vi inom en snar framtid sätter spaden i marken.
 
Vi valde att beställa slutbesiktning av Gar-Bo av följande anledning: (klippt från Gar-Bo's hemsida)

"Observera att om du till din slutbesiktning anlitar en besiktningsman från Gar-Bo, ersätter Gar-Bo eventuella besiktningsbara fel som om felet hade omfattats av försäkringen. Det vill säga, missar besiktningsmannen ett fel som man i efterhand kan anse borde ha upptäckts ersätter Gar-Bo felet, även om besiktningsmannen borde ha upptäckt felet vid slutbesiktningen."

Dvs om man använder en annan besiktningsman än en från Gar-Bo kan Gar-Bo möjligtvis senare hävda att felet borde ha upptäckts vid slutbesiktningen och neka ersättning.

Osäker på vad det är värt, men det valet gjorde jag.
För övrigt nöjd med den besiktningsman som Gar-Bo förmedlade: Peter Söderberg (utgår från Sösdala).
 
Det är ju lite underligt då dom skriver så här i sina bestämmelser, se utdrag här.

UNDANTAG
17. Vad försäkringen inte gäller för
17.1 Slutbesiktningsanmärkningar
Fel eller skada, som upptäckts eller borde ha upptäckts (var besiktningsbart) före eller vid godkänd slutbesiktning eller otillräckligt åtgärdande av sådant fel eller skada.
 
Jag kan rekommendera Gudmundson Byggråd i Helsingborg. Är med i SBR, ingen aning om Garbo. Vet ej heller om han gör mycket nybyggen, vi anlitade honom för att han är duktig på äldre hus.
 
arkTecko skrev:
Jag kan rekommendera Gudmundson Byggråd i Helsingborg. Är med i SBR, ingen aning om Garbo. Vet ej heller om han gör mycket nybyggen, vi anlitade honom för att han är duktig på äldre hus.
Kan också rekommendera Gudmundsson. Blev tipsad om honom av en byggingenjör i stan, deras kontor anlitade ofta honom för att han är kunnig och noggrann.
 
Ok, kan han mer än bara äldre hus? Detta är ett nybyggt hus som skall kontroll- och slutbesiktas.
 
Precis så tokigt är det, om du köper slutbesiktning från GarBo så gäller byggfelsförsäkringen i 10(?) år.
Om du köper besiktning av någon annan så gäller inte försäkringen efter besiktningen, för besiktningsbara fel, vilket antagligen är det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.