Hej Izvek!
Hittade några länkar på forumet. Själv kan jag inget om förugnar.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/62839-hur-funkar-en-forugn.html
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/83755-forugn.html
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/79901-forugn-bra-eller-daligt-alternativ.html
http://www.novator.se/bioenergy/wood/B6.pdf
Hittade några länkar på forumet. Själv kan jag inget om förugnar.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/62839-hur-funkar-en-forugn.html
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/83755-forugn.html
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/79901-forugn-bra-eller-daligt-alternativ.html
http://www.novator.se/bioenergy/wood/B6.pdf
Gasrör? Menar du rökröret, så var det direktanslutet mot pannan, alltså minimalt rökrör. Vi kom underfund med att ska man hålla på så ska man helt klart bygga vattenkyld kammare, då skulle förugn vara helt okej!
Skorstenen har inget med det att göra. Vedförrådet i förugnen övertänder, och då blir det varmt, väldigt varmt och då börjar hela lådan att lysa rött! Han var hur som helst inte så sugen att ha en sån låda i huset som helt plötsligt kan börja lysa illrött, det är ju en "liten" brandrisk.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ärvde en förugn kopplad till oljepanna i huset där jag bor. Det fungerade bra NÄR det fungerade. Värmde oss under tre kalla vintrar.
Förugnen avger en hel del värme till luften: när keramiken svalnar är den ju som en kakelugn! Eftersom vi hade pannan i huset kunde vi nyttja den värmen.
Systemet var effektivt vad gäller vedförbrukning. Verkningsgraden var hög, rökgaserna rena och låga i temperatur. Det gick att elda vad som helst: böset på vedbodens golv, sågspån, industriflis.
MEN förugnen var ibland svåreldad. Om man inte staplade veden mycket noga kunde det lätt bli övertändning = kolmila i förugnen, tjära i pannan, gul, tjock rök ur skorstenen, ingen värme, svordomar, gråt och tandagnisslan.
Skorstenen betyder nog ändå mycket för förugnens funktion, ett ordentligt drag är bra. Mitt drag var för lågt, lösningen var en rökgasfläkt. Hade aldrig problemet med att lådan lös rött: min kenjon förugn var luftkyld: funkade bra. Luften som kylde vedmagasin och primärförbränningen leddes in som förvärmd sekundärluft. Primärluften togs in i en lucka i nerkant, vid förbränningszonen (dvs som en solo innova. Inte genom vedmagasinet). Denna lucka hölls öppen mha termostatstyrd elektromagnet.xdigger skrev:
Förugnen avger en hel del värme till luften: när keramiken svalnar är den ju som en kakelugn! Eftersom vi hade pannan i huset kunde vi nyttja den värmen.
Systemet var effektivt vad gäller vedförbrukning. Verkningsgraden var hög, rökgaserna rena och låga i temperatur. Det gick att elda vad som helst: böset på vedbodens golv, sågspån, industriflis.
MEN förugnen var ibland svåreldad. Om man inte staplade veden mycket noga kunde det lätt bli övertändning = kolmila i förugnen, tjära i pannan, gul, tjock rök ur skorstenen, ingen värme, svordomar, gråt och tandagnisslan.