Någon som har koll på vedförugn. Fördelar nackdelar?
Vad finns d för storlekar?
 
jag själv har eldat i förugn i 2 år och ja tycker nog mest neggativa saker.. dom ryker in som satan vid påfyllning blir ca 40g i pannrummet bökiga och bråka med vid sotning kräver bra drag..
 
Låter som att den skulle passa perfekt i mitt pannrum. Har nog alla fördelar till att den ska fungera bra.
 
En kompis labbade med det, men efter att hela skiten lyste rött så var han inte så sugen längre och la ner det där med förugn.
 
Har en kompis som har d så oxo. Men då har man förlång gasrör
 
Gasrör? Menar du rökröret, så var det direktanslutet mot pannan, alltså minimalt rökrör. Vi kom underfund med att ska man hålla på så ska man helt klart bygga vattenkyld kammare, då skulle förugn vara helt okej! ;)
 
Jaha. D var märkligt. Hur hög skorsten har han? Eller vad eldar han med nu?
 
Skorstenen har inget med det att göra. Vedförrådet i förugnen övertänder, och då blir det varmt, väldigt varmt och då börjar hela lådan att lysa rött! :) Han var hur som helst inte så sugen att ha en sån låda i huset som helt plötsligt kan börja lysa illrött, det är ju en "liten" brandrisk. ;)
 
Hade inte du fliseldning izvek?
 
jensaro skrev:
Hade inte du fliseldning izvek?
Jo jag har d oxo. Men har fått en massa 50cm ved. Å tänkte d vore intressant att experimentera med en vedförugn. Kanske upptäcka någon fördel och kanske någon nackdel. Gillar att testa. Kommer nog sluta med att man borrar endå hahah.
 
En beg förugn kostar inte många hundringar på blocket, bara att testa. Var själv inne på förugn ett tag, och läste alla möjliga kommentarer, från värdelöst till superbra!
 
Ärvde en förugn kopplad till oljepanna i huset där jag bor. Det fungerade bra NÄR det fungerade. Värmde oss under tre kalla vintrar.
xdigger skrev:
Skorstenen har inget med det att göra. Vedförrådet i förugnen övertänder, och då blir det varmt, väldigt varmt och då börjar hela lådan att lysa rött! :) Han var hur som helst inte så sugen att ha en sån låda i huset som helt plötsligt kan börja lysa illrött, det är ju en "liten" brandrisk. ;)
Skorstenen betyder nog ändå mycket för förugnens funktion, ett ordentligt drag är bra. Mitt drag var för lågt, lösningen var en rökgasfläkt. Hade aldrig problemet med att lådan lös rött: min kenjon förugn var luftkyld: funkade bra. Luften som kylde vedmagasin och primärförbränningen leddes in som förvärmd sekundärluft. Primärluften togs in i en lucka i nerkant, vid förbränningszonen (dvs som en solo innova. Inte genom vedmagasinet). Denna lucka hölls öppen mha termostatstyrd elektromagnet.

Förugnen avger en hel del värme till luften: när keramiken svalnar är den ju som en kakelugn! Eftersom vi hade pannan i huset kunde vi nyttja den värmen.

Systemet var effektivt vad gäller vedförbrukning. Verkningsgraden var hög, rökgaserna rena och låga i temperatur. Det gick att elda vad som helst: böset på vedbodens golv, sågspån, industriflis.

MEN förugnen var ibland svåreldad. Om man inte staplade veden mycket noga kunde det lätt bli övertändning = kolmila i förugnen, tjära i pannan, gul, tjock rök ur skorstenen, ingen värme, svordomar, gråt och tandagnisslan.
 
Baktändning eller övertändning. Måste väl bero på att lockey inte är tätt så det kommer in luft via ved magasinet.
 
xdigger skrev:
En kompis labbade med det, men efter att hela skiten lyste rött så var han inte så sugen längre och la ner det där med förugn.
Var den inte isolerad eller? Efter som man kan se den lyser rött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.