MathiasS skrev:
Nu kanske jag är lite sent ute men vill du bli av med källarkänslan i källaren så ska de oisolerade kalla golven bort. Även om du använder fläktkonvektor etc tror jag du har enormt mycket att vinna på att gräva ur och isolera och få ner golvvärme i plattan.

Du tänker ju lägga ner en del tid och pengar på detta utrymme och då är det ju verkligen värt besväret att kämpa med spaden i några veckor.
Jag har vacklat av och an gällande detta skall du veta, och läst de flesta trådar där folk gjort jobbet.

Grejen är att huset är byggt 93, med 30-40cm kappilärbrytande makadam, och fullarmerad 10cm platta. Så det är ingen lek att bila upp det eller gräva ur. Det jag gjort är att jag kompletterat den befintliga dräneringen med en pumpbrunn (röret var redan förberett men aldrig nyttjat) så jag nu har koll på att grundvattennivån aldrig går upp mer än ca: 40cm under plattans undersida. Jag blev lite varnad för detta med risk för att få sättningar om jag förändrar grundvattennivån, men jag valde att ta den risken. I den mån det inte är allt för mycket slam och smuts i makadambädden som binder vatten är det alltså snustorrt under plattan. Detta borde enl. mina egna bedömningar verka som en avsevärt bättre isolering redan som det är, jämfört med exempelvis 20-30mm högprocentad betong direkt på sand eller rent av jord. Men så klart inte lika bra som några dm cellplast.

Vidare är väggarna prefabricerade betongelement med 120mm cellplast i. De är alltså 50-120-50 med betong, cellplast, betong, så jag gissar att dessa har bättre isolervärde än de flesta nyrenoverade källarväggar med isodrän och liknande.

Så summa summarum vet jag inte om det är värt arbetet med att gräva ur mitt fall. Det jag däremot vacklar om fortfarande är tre vägval gällande golvkonstruktionen.
1. "Bara" Platon och ytskitsgolv och väggradiatorer även i det långa loppet.
2. Platon - Spårad 50mm EPS - Golvvärme - ytskiktsgolv
3. Granab fullventilerat och isolerat golvregelsystem med golvvärme.

Det är faktorerna takhöjd och kostnad som blir avgörande. I alla tre fallen räknar jag med att låta det planerade FTX-aggregatet mekaniskt ventilera utrymmet närmast betonggolvet.

Vad tror du om ovanstående?
Skulle du fortfarande rekommendera bila ur och göra "rätt från början"

Tilläggas kan att det finns en avlägsen vision att gräva fram ena källarväggen (huset ligger i sluttning) och göra ett sutterängvåningsplan av halva källaren. Dock är det inte att betrakta som en plan än utan bara en vision.

Nedan är en bild på hur det skulle se ut då. Källaren under (det vinterbonade) uterummet finns inte idag, utan hela uterummet skulle i så fall få stämpas medan man bygger dess grund under. Det är nivån av realism i den tanken som definierar skillnaden mellan plan och vision gällande detta :) 13_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7601238_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har 50 spårad eps i vår källare, funkar kanon
 
Det är ju ganska enkelt att räkna ut gångtiden för VP givet avgiven effekt och vattenvolym. Bara att välja volym efter önskad gångtid.....
 
Det där ser ut att kunna bli toppenfint!

Min utgångspunkt är källarprojektet här hemma som gav en sådan total förändring av inneklimatet att det inte finns några motiv att låta bli. Här var dock förutsättningarna helt annorlunda och fuktransporten genom plattan var hög.

Hos dig lär inte skillnaden bli lika drastisk och arbetet mycket besvärligare (betong från 47 slår man i småbitar med slägga) men samtidigt är ju varma eller åtminstone inte kalla golv verkligen en framgångsfaktor.

Väljer man golvmaterial som inte är kalla kanske man klarar sig utan ett grävaurprojekt.

Tycker förövrigt att din vision är för bra för att inte realiseras.....kommer bli grymt bra! Har jag kanske sett utsikten från huset på ett annat forum eller är det en annan David B?
 
Du är "den" MathiasS alltså, det har jag aldrig reflekterat över. Det äger sin riktighet att jag är "den David B" så du har sett rätt utsikt. :) Du får ett PM om en stund...

Den enda nackdelen med hela lösningen ovan är att husets väderstrecksorientering gör att den mur som trappan går ner för kommer att skymma eftermiddagssolen på uteplatsen den delen av året då solen går lågt. Men den ger förvisso en naturlig skugga den tiden man söker sådan. Annars ger det ett insynsskydd som vi saknar idag och skulle bli hur bra som helst.

Ang. fukt så har jag experimenterat ganska mycket i sommar som är min första sommar i huset. Jag har en Woods avfuktare där nere, och när jag pluggade ventilerna så låg jag på en förbrukning på ca: 86kWh i Juli som var det högsta för att hålla fuktnivån på 60% vid 15°. Så med 20 grader och FTX-ventilerad grund lär jag inte behöva ha den på, och tror nog det skall kunna kännas riktigt bra. En eventuell suterrängvåningslösning kommer ju oxå göra underverk för att få bort känslan av källare. Då blir det tvättstuga samt (litet) biorum och vinkällare längst in, och allrum/relax/spa-del i anslutning till uteplatsen. Under uterummet i den tillkommande byggnadskroppen blir det isolerad platta så klart och vårt sovrum.

Här är en utsiktsbild som är ganska läcker.
utsikt.jpg
 
  • Gilla
sforskarn och 2 till
  • Laddar…
Då var bergvärmeinstallationen färdig.

Det visade sig vidare att det redan fanns med en UKV 100l i den planerade installationen men detta hade jag inte lyckats utläsa ur offerten. Den uppgraderades till en 200l mot slutet, så nu kan jag köra med fullgod värmebärarvolym även om det bara är fläktkonvektorn i källarn som cirkulerar.

Just fläktkonvektorn saknas fortfarande då den var försenad, men kommer att sitta nere till höger där det är förberett för att sätta den, troligtvis i slutet på nästa vecka.

Förutom detta återstår att permanentinstallera den tillfälliga avrinningen från säkerhetsventilen men detta först efter att jag byggt tvättstuga i detta utrymme och därmed har ett avlopp. Tills vidare får det rinna i en hink. Det är det röret som går framför arbetsbrytaren.

Det lediga utrymmet till vänster om pumpen är tänkt att ge plats för ett källar-placerat FTX-aggregat. Jag hade först tänkt att ha det på vinden men efter att ha läst här har jag ångrat mig, främst p.g.a. serviceskäl.

Installationen utfördes på helentreprenad av Söne El i Lidköping och jag är mycket nöjd med hela omfattningen.

Såhär snyggt blev det.

131026 061_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Så vackert :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.