Marlen Eskilsson skrev:
Undersökningar visar att fler vill bo i hus, men de har inte råd. Vi har brist på småhus.
Hur kan du säga att det är brist på småhus när det finns 27000 småhus till salu på Hemnet? Det är ju typ 6 månaders "lager" på hus.
Du kanske menade att det sakans billiga hus i attraktiva områden... visst.... det är även brist på billiga Ferrari bilar;)
 
Grejen är väl att en stor del av de hus som är till salu är "lyxrenoverade". Det verkar finnas en inte försumbar mängd folk som köper ett hus, renoverar det och sen försöker sälja det med en rejäl vinst 1-2 år senare. Antagligen gör de detta för att så att säga "byta upp sig" efter hand och ha råd att köpa det hus de helst vill ha. Men grejen är att det trissar upp priserna väldigt mycket.

Just att det finns 27000 hus till salu tyder ju på att priserna är för höga. Vore priserna rimliga skulle husen bli sålda direkt...
 
Inget hus säljs för mer pengar än vad någon är beredd att betala för det, detta gäller oavsett hur många som anser att priser är orimligt.

Priserna brukar på något mystiskt vis, i vår del av världen, alltid anpassa sig efter tillgång och efterfrågan.
 
Nimajneb skrev:
Hur kan du säga att det är brist på småhus när det finns 27000 småhus till salu på Hemnet? Det är ju typ 6 månaders "lager" på hus.
Du kanske menade att det sakans billiga hus i attraktiva områden... visst.... det är även brist på billiga Ferrari bilar;)
7 av 10 svenskar bor helst i villa enligt Demoskops undersökning http://www.di.se/artiklar/2013/3/1/sa-vill-vi-bo/

Enligt NE bor drygt 56 % av den svenska befolkningen i småhus http://www.ne.se/rep/boende-i-sverige

10 % av svenska befolkningen skulle vilja bo i småhus, men bor istället i lägenhet pga våra höga byggkostnader, höga bostadspriser, höga skatter, höga krav på kvalitet i boende/byggande, eller vad vet jag ...

10 % av befolkningen är 950 000 svenskar. Bor det två personer i varje hus behövs det 450 000 nya småhus. Bor det 4 i varje hus behövs det 237 500 hus. Om jag har räknat rätt. Grovt och lågt räknat.

Då räcker det inte att 27 000 är till salu på hemnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
jronnblom och 2 till
  • Laddar…
Demoskop borde säga att 7 av 10 svenskar bor helst i villa inom rimligt avstånd till jobb, skola, förskola, kulturutbud, livsmedelsbutik och andra samhällsfunktioner!
Om det sen finns 27 000 eller 450 000 småhus till salu långt ut på landsbygden spelar det liksom ingen större roll vad de kostar, folk vill inte flytta dit ändå. Och att bygga dem i Stockholmstrakten är inte heller lätt där markpriserna trissar upp kostnaderna, byggföretagen hellre bygger stora flerbostadshus på tomterna för att det ger större intäkter, och där alla grannar överklagar så fort det ska förtätas.
 
Ja, att alla vill bo på nästan samma ställe förenklar ju inte saken. :)
 
O.T!
 
Gabbe1 skrev:
Inget hus säljs för mer pengar än vad någon är beredd att betala för det, detta gäller oavsett hur många som anser att priser är orimligt.
Precis. Och därför är det mågna hus till salu. Folk försöker få mer betalat än köparna är beredda att betala. Alltså blir det ett överskott på dyra lyxrenoverade hus och ett underskott på mindre billigare hus.
 
Marlen Eskilsson skrev:
7 av 10 svenskar bor helst i villa enligt Demoskops undersökning [länk]

Enligt NE bor drygt 56 % av den svenska befolkningen i småhus [länk]

10 % av svenska befolkningen skulle vilja bo i småhus, men bor istället i lägenhet pga våra höga byggkostnader, höga bostadspriser, höga skatter, höga krav på kvalitet i boende/byggande, eller vad vet jag ...

10 % av befolkningen är 950 000 svenskar. Bor det två personer i varje hus behövs det 450 000 nya småhus. Bor det 4 i varje hus behövs det 237 500 hus. Om jag har räknat rätt. Grovt och lågt räknat.

Då räcker det inte att 27 000 är till salu på hemnet.
Jag hoppas att du vid det här laget insett hur naiva dina slutsatser är. Som jag skrev tidigare så vill kanske 80% av befolkningen äga en Ferarri => Bygg fler Ferarris, Käka Oxfilet 3ggr/vecka -> föd upp fler kossor, Semestra i Karibien -> Bygg fler Hotel o flygplan osv osv.

Det som marknaden verkligen efterfrågar är ju billigare hyresrätter i attraktiva områden. Släng ut ett hyreserbjudande idag på blocket och lägenheten kan vara uthyrd inom ett par timmar.
Det är en sak att drömma i en enkät och en annan att agera i verkliga livet.
 
  • Gilla
pjfj
  • Laddar…
Om tillgången är större än efterfrågan så borde priserna sjunka... varför sjunker inte huspriserna?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag hoppas att du vid det här laget insett hur naiva dina slutsatser är. Som jag skrev tidigare så vill kanske 80% av befolkningen äga en Ferarri => Bygg fler Ferarris, Käka Oxfilet 3ggr/vecka -> föd upp fler kossor, Semestra i Karibien -> Bygg fler Hotel o flygplan osv osv.

Det som marknaden verkligen efterfrågar är ju billigare hyresrätter i attraktiva områden. Släng ut ett hyreserbjudande idag på blocket och lägenheten kan vara uthyrd inom ett par timmar.
Det är en sak att drömma i en enkät och en annan att agera i verkliga livet.
Efterfrågar du själv en billig hyresrätt i ett attraktivt område?

Nej, 70 % av befolkningen önskar att de bodde i ett eget hus istället för i en lägenhet. 30 % av befolkningen bor hellre i en lägenhet. Ganska logiskt tycker jag. Jag växte upp i ett hus, flyttade hemifrån när jag var 18. Bodde sedan i diverse studenlägenheter och andrahandslägenheter innan jag köpte hus 10 år senare. Nu har jag bott i hus i 13 år och gör kanske det till jag blir pensionär. Då kanske jag efterfrågar en lägenhet igen, vem vet? Men största delen av livet tror jag nog att jag föredrar att bo i hus. Och jag brukar vara väldigt genomsnittlig när det gäller sånt.

Sedan kan du inte jämföra äpplen med päron. 70 % av befolkningen efterfrågar ett hus (jfr en bil). Några av dem efterfrågar ett arkitektritat hus med lyxiga material (Ferrari), andra nöjer sig med en ett enklare hus och tycker det viktiga är just att ha en egen täppa och bryr sig inte om lyx (Skoda).
 
Marlen Eskilsson skrev:
Efterfrågar du själv en billig hyresrätt i ett attraktivt område?

).
inte jag men jag vet när jag för ett par år sedan la ut en bostadsrätt för uthyrning så hade jag 87 svar inom 12h. Detta var i en mellanstor stad i Skåne. Jag vet åxå hur svårt det är att hitta boende i studentstäderna och det är inte hus som efterfrågas. Hus finns det ju massor av.
Av dom 87 som ville hyra så drömde säkert 70% av dom att bo i hus, men just då var det inte aktuellt.
 
@Marlen Nej det är inte generellt brist på hus/villor i Sverige, I Stockholm är det brist pga att Stockholm är Europas snabbast växande region. Det som är brist på är kapital eller kreditvärdighet för att kunna förvärva ett hus. Som sagt 70% önskar att de bodde i ett eget hus men 70% har ej råd att bo i hus.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Iofs tror jag att även studenter gärna skulle bo i egen villa ett stenkast från universitetet om det bara kostade dem säg 3000 i månaden inkl. alla driftskostnader. Men det är ju inga realistiska önskningar, och därmed är det inte heller det som efterfrågas.
 
Marlen Eskilsson skrev:
7 av 10 svenskar bor helst i villa enligt Demoskops undersökning [länk]

Enligt NE bor drygt 56 % av den svenska befolkningen i småhus [länk]

10 % av svenska befolkningen skulle vilja bo i småhus, men bor istället i lägenhet pga våra höga byggkostnader, höga bostadspriser, höga skatter, höga krav på kvalitet i boende/byggande, eller vad vet jag ...

10 % av befolkningen är 950 000 svenskar. Bor det två personer i varje hus behövs det 450 000 nya småhus. Bor det 4 i varje hus behövs det 237 500 hus. Om jag har räknat rätt. Grovt och lågt räknat.

Då räcker det inte att 27 000 är till salu på hemnet.
Ta bort alla under 18 och över 70-75 år, blir kanske hälften kvar.


Det är mycket man vill i livet men inte får möjligheten till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.