IngMatt
Kommer ihåg att gammal golvvärme inte var så bra och drogs sedan på annat sätt, för skadliga el-fält eller vad det var. Vet någon om det är samma med elpaneler?
 
Nej gamla element strålar inte på något sätt som man mår dåligt av och jag tror du fått det om golvvärmen om bakfoten också.

det du kanske bör göra är att investera i nya termostater för att få en mycket bättre reglering av elementen.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Nej gamla element strålar inte på något sätt som man mår dåligt av och jag tror du fått det om golvvärmen om bakfoten också.

det du kanske bör göra är att investera i nya termostater för att få en mycket bättre reglering av elementen.
Jag har inga nu men tittar på gamla hus och vi har dem i en skola. Det har varnats för elvärmda golv men jag kommer inte ihåg om gamla radiatorer.
Man må rinte illa direkt men det är av samma anledning som lokförare får cancer och man gräver ner kraftledningar för att folk är oroliga etc.
 
Det har säkert varnats för elgolv men du bör nog fråga dig VEM som utfärdat varningen. Kan du tänka dig att sova med en klockradio bredvid sängen kan du ha elgolv i hela hiset också.......
 
Det finns väl inga bevis för att lokförare löper större risk att drabbas av cancer än andra när dom står hela dagarna nära dom jättelika transformatorerna och elmotorerna som beviserligen avger elektromagnetisk "strålning".

Att man gräver ner kraftledningar är ju i första hand för att säkra strömförsörjningen när det blåser.

så glöm detta med att elelement skulle vara farliga.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Det har säkert varnats för elgolv men du bör nog fråga dig VEM som utfärdat varningen. Kan du tänka dig att sova med en klockradio bredvid sängen kan du ha elgolv i hela hiset också.......
Elgoven har dragits på ett annat sätt sedan dess. Jag har klockradio på armlängds avstånd och nya elgolv är inte som de första som kom.
 
IngMatt
Nimajneb skrev:
Det finns väl inga bevis för att lokförare löper större risk att drabbas av cancer än andra när dom står hela dagarna nära dom jättelika transformatorerna och elmotorerna som beviserligen avger elektromagnetisk "strålning".

Att man gräver ner kraftledningar är ju i första hand för att säkra strömförsörjningen när det blåser.

så glöm detta med att elelement skulle vara farliga.
Man vet att lokförare får onormalt mkt cancer.

Kraftledningar över tätbebyggt område tas ner för att minska folks oro och antagligen vinner man mark också, ute i naturen eller skogen är det en annan sak.
 
Nimajneb skrev:
Det finns väl inga bevis för att lokförare löper större risk att drabbas av cancer än andra när dom står hela dagarna nära dom jättelika transformatorerna och elmotorerna som beviserligen avger elektromagnetisk "strålning".

Att man gräver ner kraftledningar är ju i första hand för att säkra strömförsörjningen när det blåser.

så glöm detta med att elelement skulle vara farliga.
Lokisar är nog statistiskt sett överrepresenterade i statistiken. Det tycker jag mig ha läst även om jag inte vet var. Gäller då inte dom som kör ånglok eller diesellok. Eller iofs. Dom som eldar med kol dör väl av sotlunga och dieselloken av väl andra problem.

Men att elgolv är farliga sett till e och b-fält. Näe.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Lokisar är nog statistiskt sett överrepresenterade i statistiken. Det tycker jag mig ha läst även om jag inte vet var. Gäller då inte dom som kör ånglok eller diesellok. Eller iofs. Dom som eldar med kol dör väl av sotlunga och dieselloken av väl andra problem.

Men att elgolv är farliga sett till e och b-fält. Näe.
Inte är, var.
 
Du är den första som jag hör säga det så.....näe. Lite mer kött på benen behövs nog.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Det finns väl inga bevis för att lokförare löper större risk att drabbas av cancer än andra när dom står hela dagarna nära dom jättelika transformatorerna och elmotorerna som beviserligen avger elektromagnetisk "strålning".
Nja, just lokförare är det enda , absolut enda, exemplet där man i bra utförda kliniska studier har påvisat en trolig liten effekt av de elektriska fälten till en aning ökad förekomst av leukemi.
Risken är lite förhöjd som det verkar, men alltså otroligt liten. Precis över den statistiska detektionsgränsen.

Jag kan nog inte hitta studien nu, det är en jag känner som har betydligt bättre koll på allt det där som har berättat för mig. Men han är rätt vederhäftig, vare sig foliehattsvarning eller går elindustrins ärenden, om man säger så. Och han uttalar sig nästan aldrig om saker och ting utan att ha ordentligt på fötterna.

Men vid tillfälle kan jag kolla om jag kan få utpekat källan. Men vi träffas rätt sällan idag ...


edit:
Här kan ni läsa en del:
http://www.elforsk.se/Rapporter/?download=report&rid=05_10_


edit2:
Själv är jag inte det minsta rädd för magnetfälten och de elektriska fälten runt likspänning och någorlunda lågfrekvent AC.
Det har varit otroligt svårt att leda i bevis några hälsoeffkter.

Däremot har det varit väldigt lätt (i jämförelse) att leda i bevis hälsoeffekter av bilkörande/åkande, bilavgaser, stekt mat, partiklar i luften, för lite motion, för mycket mat, lyfta fel, klättra på stegar, andas in kemiska ämnen, insektsgifter osv osv osv.

Så vill jag börja oroa mig för saker och ting så har jag gott om riktiga saker att oroa mig över, och ta itu med, innan jag behöver börja ha på mig foliehatten. :)
 
Redigerat:
Fakta på detta?
 
IngMatt skrev:
Jag har inga nu men tittar på gamla hus och vi har dem i en skola. Det har varnats för elvärmda golv men jag kommer inte ihåg om gamla radiatorer...
Det bästa du kan göra föra att dämpa din oro, vare sig den är befogad eller ej, är att bygga ett rätt litet, mycket välisolerat hus.
Då behöver du varken golvvärme eller el-radiatorer.
(Jag har varken det ena eller det andra. Inte för att jag är oroliga för elektriska fält, utan för att det inte behövs.
Men jag har en liten värmepump som får gå på vintern. Den är nog inte farligare än din Internetuppkoppling.)

Det räcker med en liten kamin som du eldar med kottar, ved och annat ofarligt.

Obs:
Det kanske låter som att jag raljerar, men jag menar allvar.
Det farligaste med t.ex. elektricitet, "mobilstrålning" och liknande är säkert den oro vissa känner.
Själva oron är i sig det som orsakar mest skada.
 
Jag tror man ska vara försiktig med att dra allt för stor växlar på detta om vi undantar lokförare....ang oro för el i hem miljö så finns det ingen forskning vad jag vet som kan påvisa någon som helst risk....
Jag har "elsanerat" en del hus och kontor för elöverkänsliga och blev minst sagt fundersam.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.