Gokväll.
Jag bara skrek rakt ut när jag såg vattenskadan i taket nyss. :(
Det är kanske inte den största fläcken men det är något som inte står rätt till!

På våningen ovanför är ett utav badrummen som inte används så ofta. Men för någon dag sedan tvättade jag ur ett gäng krukor där och så länge har inte handfatet används på säkert ett år. Har tex. aldrig använt duschen mer än att spola i vattenlåset ca 3ggr per år.

Badrummet är utav äldre karaktär, osäker på när det rustades senast men runt mitten på 80-talet är min gissning. Vet dock inte om vatten ledningar är bytta då...

Dessa ledningar går iaf in i väggarna och sedan ned i golvet/taket där jag har fått fläcken.

Hur kan jag felsöka detta? Har även haft kraftiga skyfall här senaste månaden men tror inte detta kommer från taket men kan inte helt utesluta det heller.

Känns inte direkt som man vill testa att spola handfatet för att se om det blir värre, även fast det skulle fastställa läckan?

DSC02701m.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC02702m.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innertaket är alldeles buckligt också precis den delen som är under badrummet, ska ta en bättre bild i morgon svår att se på dessa.
 
Ring försäkringsbolaget. De bör komma och titta, och kan kanske fastställa om det är ett rör som läcker. Om badrummet är så gammalt så lär de inte ersätta så mycket av reparationen, men de skall ersätta torkning och ev. sanering utan åldersavdrag.
 
Ja, ring försäkringsbolaget.

Taket måste du ju ändå fixa så du lär hitta orsaken då om inte annat.
 
Jag säger som dom andra ring försäkringsbolaget, därefter gör ett/flera små hål där det är som värst och ha hinkar under för att tappa ut eventuellt stående vatten, för att minska risken för ytterligare skador om taket spricker/faller.
 
Demmpa skrev:
.... för att minska risken för ytterligare skador om taket spricker/faller.
Ajaj, jag har nog inte förstått viden av det här. Men ju mer jag tänker på det så är det klart innertaket måste bort.
Suck. :confused:

Ringer försäkringsbolaget idag och hör hur dem vill göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.