Hej!
Ska snart till att puts vårt nybygda lättbetonghus. Huset som var snustorrt för en vecka sedan har efter senaste regnen totalt dränkts i vatten. Spelar det någon roll för fasadputsen om väggarna är genomfuktiga? Någon som vet?
mvh stenhus05
 
Att inte täcka väggarna när man murat med lättbetong är tjänstefel!!!
Har du bestämt dig för tjockputs eller tunnputs - att lägga på tät tunnputs gör att merparten av uttorkningen måste ske inåt... och då tar det tid... och du riskerar problem med den invändiga behandlingen (det gör du i och för sig även delvis med tjockputs)
Väggarna måste minst vara torra på ytan - dvs om du stänker vatten på väggen måste det ganska omgående sugas upp av blocken
Gör en skriftlig avvikelserapport till byggaren och informera kvalitetsansvarig!!!
Lycke till!
PS
Jag hann inte svara dig i din andra tråd om tjock - tunnputs, men fär du inte frostsprängning i putsen med tunnputs så får du det i lätbetongblocket...
En tunnputs kan bara släppa ut fukt i ångfas medan en tjockputs släpper ut fukt både i vätskefas och ångfas - och det åtgår mycket energi för att omvandla till ånga... Alla stenfasder rör sig och det uppstår sprickor som släpper in vatten - på en tjockputs skall hela väggen fungera som en spricka... både ut och in...
Kolla denna fasad...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26436  
 
Hej LyckeK! Tack för svaret.  Tänkte väl att jag skulle fånga upp dig på den här frågan ;D. Har byggställningen uppe runt huset, putsningen ska köra igång så fort vi bestämt oss för vilken puts. Tycker du att det finns någon anledning att hänga upp väderskydd nu (ska kontakta KA - tack för tipset) eller är det bättre att låta bli och hoppas på att vinden ska torka ut väggen något ::)?

Återkom gärna med ditt svar på tjock-/tunnputsdiskussionen när lusten faller på.

 
Täck av väggarna snarast - men på ett sådant sätt att du kan öppna för vinden... jag editerade mitt tidigare inlägg så där finns mer att läsa nu!
 
Ok, såg fortsättningen av ditt svar först efter att jag skrivit mitt...Kollade bilden på "vilken puts har jag" Såg supersnyggt ut!! Huset vi bygger har dock ett ganska modernt formspråk - så jag funderar på om det passar.... :-/
 
Det måste ju inte se ut så - men det visar på vilka möjligheter man har med tjockputs!
God natt - det är en besktningsdag imorgon också! ;)
 
Hej igen "stenhus05"
Jag tycker du skall försöka få en referens på en "rivputs" från t.ex. maxit, det är den högsta kvalitet du kan få på en ytputs och, som jag tycker, också den vackraste.
Antagligen får du inte den till samma pris som det entreprenören har räknat med, men kostnaden är väl värd sitt pris både ur underhålls- och utseende synpunkt!
Vi hörs!
 
Hej LyckeK!
Det lutar åt tjockputsen faktiskt. Vad skulle du säga var den absolut bästa och mest hållbara uppbyggnaden av puts på lättbetong? Kollar på Maxits produkter, finns det anledning & kolla på andra tycker du? Såg t ex något tyskt fabrikat som dom har kört med i ett par stora byggen jag varit och kollat på (putsas ju mycket i Tyskland).
mvh stenhus05
 
Tysk tjockputs innehåller troligen plast den också!!!
På lättbetong är det viktigt att putsen är gjord på lågalkalisk cement - dvs. vitcement eller anläggningscement - sedan har det ingen betydelse med leveratör!
Risken med standardcement är att det kan bildas en reaktion med lättbetongen som kallas etrengit - ett expanderande pulver som göra att putsen släpper!
Lycke till!
 
LyckeK du är en putsens klippa!!!!
Blir det något problem tror du med visuella skillnader i putsen när man som som vi har en del synlig källare som ska putsas och ovanför själva huset i lättbetong. Går det att undvika att ytan ser olika ut på de olika materialen? Kör man med samma ytputs på dem båda? Och en annan fråga: Hur undviker man att man får "fuktmönster" i putsen på lecan som man så ofta ser vid regnväder? Många frågor har man!  ::)
 
Olika material rör sig olika och det ger risk för sprickor i övergången... jag vet inte hur ert hus ser ut, men jag brukar tycka att det blir snyggast att visa vad som är källare och vad som är "hus" - väggarna blir lätt så "höga" annars...
Förslaget är att göra putsen på fasaden 5-10mm tjockare (en eventuell spricka syns inte) eller annars välja annan färg (Mörkare sockel ger ett "tyngre" hus som "sitter fast i marken")
Annars skall man inte se någon skillnad beroende på vilket material man putsat på - om man gjort rätt och tillräckligt tjockt!
Och det är därför du ser "fuktmönster" på leca väggar - inte grundat med A-bruk och bara putsat 10mm
 
Hej LyckeK,

Har nog i princip bestämt oss för rivputsen. Verkar det här rimligt?

1. Spika fästen (distanser) med kamspik 5-6 st/kvm
2. Serpo vitgrund 105, täckande
3. Stålnät snäppes fast i fästena
4. Serpo 131 ytongputs C, ca 10mm
5. Serpo 207 rivputs, lägges på i ca 12-13 mm och spikrivs ner till 8-9 mm.

mvh stenhus05
 
Nja...
Ursäkta att jag inte svarat tidigare men datorkraften har legat nere...
Jag skulle vilja ha ytongputs B under rivputsen... men jag bor ju på västkusten och förhållandena är lite jobbigare här!
Egentligen skall det vara 10+5 B+C eller C+C och sedan rivputsen, men rivputsen är ju i sig ett eget påslag - men därför skulle jag lägga B-bruk under för att kompensera för tjockleken även i andra delar av vårt vackara land ;)
Vi hörs!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.