Hej,

Är novis på detta med närverksdragning - en fråga

det ska läggas kabel i väggarna nu för div nätverksuttag till alla möjliga rum, innan väggarna sätts igen.
Att allihop ska gå en och en hela vägen från switchen i källaren till varje enskilt uttag har jag begripit. Men måste de dras i EN ENDA LÄNGD? Vad finns det för monsterdragfjäder som klarar det?

Kan man inte dra kortare delar till dosor där man sätter ihop delarna med kontakter?
Kan man t ex gå via andra nätverkskontakter eller finns det risk för att kablarna stör varandra då?

Tack på förhand
 
Du vill inte skarva kommunikationskabel för då sabbar du att de är lindade om varandra, men för hemmasurf duger det nog alldeles ypperligt ändå, det funkar.

Hur långt ska du dra då?
Dragfjäder på 30m räcker långt, ja typ 30m då... ;)
 
Förstår inte problemet. Om du har dosor på vägen så drar du till mellandosan, och går vidare därifrån låter kabeln gå igenom dosan, men varför skulle du skarva.
 
Undervåningen är så gott som klar. Övervåningen återstår. Vi har dragit såna där rör med fördragen kabel i för enkelhetens skull. Men ifall det skulle strula nån gång hoppas man ju att det ska vara fysiskt möjligt att ersätta kabeln.

Tror inte vi lyckats hitta nån dragfjäder på 30 meter... fanns inte på ByggOle iaf, tror det var 10 meter där och den var plast (kändes rätt vek)... var finns såna?
 
Hempularen: Nej, om man kan göra så, så behövs det väl inte. Då drar man väl en sträcka i taget.

Problemet är väl att om sträckorna är långa blir det dels ett helvete att byta kablarna någon gång i en avlägsen framtid, och dels att det krävs så förb-at långa vp rör med fördragen kabel - och de är dyra...
 
Har du redan kabel i så använder du den son dragtråd i fall du behöver byta.
Du har väl fäst slangen ordentligt så den inte "korvar" sig eller slår knut på sig när du byter, om du skulle behöva byta.
 
ähum... visste nog inte att det där med fästningen var så viktigt... men hädanefter ska jag vara mäkta duktig med det vill jag lova...

den är rätt rak mellan punkterna (ja så gott det går) ändå så då borde den väl inte kunna korva sig?
 
Det finns bra dragfjädrar, men inte byggmax, byggole osv....
 
McGonagall skrev:
ähum... visste nog inte att det där med fästningen var så viktigt... men hädanefter ska jag vara mäkta duktig med det vill jag lova...

den är rätt rak mellan punkterna (ja så gott det går) ändå så då borde den väl inte kunna korva sig?
Nyckelordet med all flex slang är att fästa den väl - hellre för mycket än för lite. Går det trögt att dra igenom kabeln så kommer slangen att dra ihop sig och du kommer ingen vart alls. Sträckt och rakt är ingen garanti för att det skall vara lätt att byta kabel sen. Klamra, och klamra hyfsat tätt!
 
Tack för svar alla,

Det blir till att köpa massa slangklämmor inför nästa våning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.