Hej hej
Ska nu lägga Furu golv och golvvärme på våran platta till husgrund.
Golvet har gjorts som så att vi fyllt med singel sedan frigolit o såndär blå frigolit och sedan 20 cm FPS tror ja det heter och sedan 1.5 - 2cm flytspackel på. Sedan är det tänkt att vi ska skruva dit reglar ovanpå plattan med golvvärme slingor imellan. Men problemet är att våran snickare tror att det är för lite flytspackel tilltaget så att det kommer lossna och börja gnissla obehagligt. Alternativet dom hade var att lägga reglarna löst med dom hade inte provat tidigare och det kändes ju lite sådär.... Några tips?

Vi har ont om takhöjd så vi vill ju hålla ner det så gott det går. Och tjocka rejäla plankgolv är det enda vi kan tänka oss.. :)
 
Jag spikade ihop ett regelverk med cc30 och kortlingar som ligger löst uppe på en Platonmatta.
Sen skruvade jag golvet i det. Det blev väldigt bra.
Mitt golv var 15mm men det hade inte skadat att gå upp lite i tjocklek.
uploadfromtaptalk1379868110453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1379868129289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1379868146566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MTech skrev:
Jag spikade ihop ett regelverk med cc30 och kortlingar som ligger löst uppe på en Platonmatta.
Sen skruvade jag golvet i det. Det blev väldigt bra.
Stegljudsisolering blir svårt att få till med din lösning. Låter inte hela golvet som en trumma?
Ger inte platonmattans piggar med sig när du placerar tyngre möblemang? Piggarna belastas av regelverket ganska lokalt.
 
isolde skrev:
Stegljudsisolering blir svårt att få till med din lösning. Låter inte hela golvet som en trumma?
Ger inte platonmattans piggar med sig när du placerar tyngre möblemang? Piggarna belastas av regelverket ganska lokalt.
Hoppar jag på golvet så låter det lite men det gör man ju inte;)
Går man normalt är det som vilket golv som helst!
Jag gjorde som så att jag ställde mig på en fot på mattan och gungade!
Piggarna gav inte med sig med 90kg tryck/kvadratdecimeter!
Så jag drog en egen slutsats att mattan skulle hålla när trycket sprids ut av reglarna!
Jag tror inte mattan kommer utsättas för högre lokalt tryck än under mitt test.
Jag var sugen på att montera upp en bit matta och regel i pressen för att se vid vilket tryck den gav vika:p
Men jag gav mig vid mitt högst vetenskapliga test!
 
Tackar för svar
Känns som att det där skulle funka men vet i fan om man kan få till det med kortlingarna som känns rätt viktigt. Ska ju dra golvärmen imellan reglarna och då varje cm är viktig att få ner så blir inte reglarna högre än slangen med plåten. Ska ta upp det med snickarna som ska komma
 
Hej!
Helst skall man ju göra en lådkonstruktion för att förhindra "uppböjning".
Dvs först en plywood skruva limma reglar skruva sen trägolvet uppe på. ev limma plywooden först i underlaget.

Men i ditt fall när du skall ha golvvärme... lägg ut spånskivor med frästa spår, skruva sen golvplanket i spånskivorna (ev limma även spånskivan i underlaget) . Helt idealt är det inte men det blir ju i princip en lådkonstruktion. skruven fäster ju inte helt jätte bra i en spånskiva men skruvar du lite tätare än vanligt cc60 så skulle jag tro att det funkar. Man kan ju göra en skruvtest i spånskiva o kolla hur det drar

Eller plywood + 120x22 plank med glipa på 22mm skruvade/limmade på plywooden golvvärmeplåtar som går ner i glipan sen lumppapp och sist golvplank. Akta värmerören när man inte ser igenom lumppappen ev gör endast remsor av pappen så man ser vart rören är
.
 
Redigerat:
Är det ett nytt hus eller en urgrävd källare ?
Vad är" 20 cm FPS" ?
Varför gjöt ni inte in slangen i plattan ?
 
Golvvärme syftar ju till varma golv...

Luft isolerar, så att lägga värmeslingorna ovanpå betong/flytspackelplattan är inte så smart. Du får mycket sämre koppling mellan värmen i slingorna och golvytan du går på då och mindre jämn golvvärme, betonplattan jämnar ju ut temperaturen mellan slingorna rätt bra. Dessutom får du problem att lägga golvvärmeslingorna pga kortlingarna när de ligger ovanpå flytspacklet. 2cm flytspackel kan nog annars hålla ihop om det är armerat flytspackel, dels med reviteringsnät, dels med fiber i spacklet. Annars kan det nog både lossna och spricka.

Vidare - Trä isolerar också, men bara så där.

Ju mer "isolerande" din konstruktion är, desto högre temperatur behöver slingorna ha och därmed sämre effektivitet om du använder värmepump, om du däremot värmer vattnet med panna så spelar det ingen roll för effektivteten/verkningsgraden.

Bästa konstruktionen för golvvärme är isolering t.ex EPS-plast i botten, slingor som är ingjutna i betong/flytspackelsulan och sedan golvet du går på limmat direkt på det.

Klinker är mycket bättre än trä för just värmegolv därmed.

Dessutom kan du få svåra sprickproblem i ett trägolv, som dels torkar ut av värmen, dels får termiska spänningar när du slår på/av värmen. Kom ihåg att trägolv vanligen behövde högre temperatur i slingorna än klinkergolvet, vilket ger mer spänningar.

Avslutningsvis, spricker massiva plankor lättare än lamellgolv, som byggts upp av olika skikt som limmats ihop.

Så din konstruktion är nästan så långt bort från idealet man kan komma för golvvärme. Tyvärr.

Alternativ när man har trägolv är annars takvärme, luftburen värme eller radiatorer.
 
Redigerat:
Eps ska det vara o inte fps :)
Det har varit en krypgrund som ja gjutit igen.
Är medveten att det kanske inte är den bästa lösningen men vi ville bestämt ha rejäla golvplankor och denna lösningen tyckte någon smart blev bra så ja höll med då ja inte är så kunnig. Tackar för era tips får väl se hur det blir.
Ill be back
 
Så det är 20cm "frigolit" isolering och 2cm flytspackel?

Eller menar du att det först är singel, frigolitisolering, 20cm eps-betong/cement och därefter 2cm flytspackel?

Om det är det andra så lär det vara styvt nog, du får lägga ett flytande spånskivegolv som du sedan skruvar golvbrädorna i.
 
Och jag tycker nog också att golvvärmen skulle ha varit ingjuten.
Men lägg den i spånskivorna (spårade) därefter golv ovanpå detta.
 
20 cm Eps betong med frigolitkulor i, sedan flytspackel på det. Sedan var det tänkt vattenburen golvslinga med överliggande plåtar, sen reglar mellan det här på nåt sätt.
 
Skippa reglarna, kör spårad spån, det måste bli enklast.
 
Ibland har man bestämt sig för en lösning, men vill ändå höra andras åsikt, trots att man inte tänkt ändra sig. Eller så lyssnar man på erfarenhet och följer goda råd. Det handlar väl mest om självbevarelsedrift i slutänden. Jag har gjort bådadera så jag är inte något helgon. Men i detta fall har jag erfarenhet. Om du använder massivträgolv, och särskilt mjukt trä typ furu, så isolerar du effektivt bort golvvärmen (och ännu mer om du har luftspalt under!). Ska du ha nytta av värmen i golvet ska träet limmas mot betongen, och om du då inte vill ha det helt stumt så använd Sika accubond ljuddämpningsmatta (en perforerad typ av foam som gör att du får fäste i betongen. Om du använder breda tiljor kommer du att få ganska kraftiga fuktrörelser i golvet över sommar/vinter, vilket medför springor i golvet vintertid då golvet torkas ut hårt av den höga värmen du måste köra på för att få någon effekt. Envisas du med golvvärmen, använd således så smala bädor som möjligt, om du inte vill ha "skitspringor". Den bästa lösningen om du vill ha furugolv med breda tiljor är helt enkelt vanliga väggmonterade radiatorer eller någon annan värmekälla. Furugolv har nämligen den goda egenskapen att de känns hyfsat varma mot fötterna pga den inbyggda isoleringen som ställer till det för golvvärmen (förutsatt att du inte har golvdrag av andra orsaker). Ska du ha trä på golvvärme: använd helst klickparkett eller annars riktig stavparkett och gärna i ett hårt träslag som transporterar värmen bättre än furu. Sagt i all välmening!!
 
  • Gilla
Kalinikus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.