Hej!
Vi har en lägenhet (hsb) där ett vattenburet element är i vägen. Så jag undrar vad det bästa alternativet är:

Flytta elementet: Kan man flytta elementet? Rören går i ett hörn så det går att flytta ganska lätt till den andra väggen, (men det är egentligen fortfarande i vägen då så det alternativet är inte så attraktivt).

Ta bort elementet: Kan man ta bort elementet trots att det tillhör systemet som fastigheten värms av? Skulle detta bli svårt att genomdriva i en styrelse?
Ps. Vi har inget emot att sätta in en värmepump för att kompensera.

Lägga golvvärme: Kan man göra om ett vattenburet element till golvvärme i ett lägenhetshus?


Jag är extremt tacksam för svar!:)

Ps. Har nån erfarenhet av golvvärme lagt under trägolv? Jag har hört både bra och dåligt om det.
 
Wao, skrev jag verkligen något så korkat/komplicerat/långt att ingen vill svara?
Okay vi försöker igen:

Har nån, någonsin, flyttat på ett element i en lägenhet?

Jag är som sagt extremt tacksam för alla svar, för jag vet inte nått om detta område.
Mvh Frosted
 
Frosted, välkommen till Bygga Hus!

Ja, det låter ju inte som det första man ger sig på i en bostadsrättslägenhet.

Undrar om det inte vore klokt att du börjar med att diskutera det med styrelsen.
 
För mig låter det ovanligt korkat. Tror inte styresen går med på att lägga kanske 10000 för tömning av system och allt som tillkommer bara för någon har fått en konstig ide. Det är ju de andra boende som får stå för kostnaderna. Gå in på booli.se och titta efter någon lägenhet som faller i smaken och gör ett byte så blir ni nöjdare..
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Välkommen!
Ja, det är klart det går, allt är möjligt.
Tror nog mest på alternativet med att flytta radiatorn (du får stå för kostnaden) eller helt ta bort och ersätta med ett elementet placerat på ett lämpligare ställe kopplat på din lägenhetsel?
Beror lite på hur styrelsen är.

Men ta en diskussion med styrelsen först vettja, dem kanske till och med har någon annan boende som gjort något liknande du kan prata med?
 
Frosted, om vi skall försöka vara lite mer hjälpsamma får du komplettera med mer information.

Planlösning, hur de vill ha den ändrad, husets tekniska konstruktion och ålder.
Så mycket info du kan som du tror kan vara relevant.

Att bara fråga "jag vill flytta ett element, går det" kan ju inte ge några vettiga svar, det förstår du väl?

Två punkter i förbifarten dock:
Nej, att koppla in golvvärme i ett radiatorsystem låter inte så lyckat.
De arbetar med helt olika vattentemperaturer.

Nej, du kan inte ersätta med en värmepump.
Sådana bullrar, om än lite, och grannarna kommer inte att bli glada.
Inte du själv heller, som har fläkten inne i lägenheten.


Men prata med styrelsen först!
 
Går det inte att sätta en termostat som reglerar temperaturen i den vattenburna golvvärmen?
 
En termostat reglerar enbart flödet och löser inte att framledningstemperaturen är för hög. En shunt som blandar in kallare vatten och sänker temperaturen är vad man använder när man vill blanda högtemp Radiatorer med golvvärme. Tex uponor push.

Dock är det knappast läge att installera sånt i en brf. Backa istället tillbaka några steg och förklara vad grundproblemet är så finns det kanske bättre lösningar än att flytta element.
 
Tack för alla svaren och för välkomnandet!

Jag förstår att ni är kritiska, det var den första responsen vi fick från föreningens förtroendeman också. Men sen pratade vi med fastighetsskötaren som sa "Det ska väl inte vara några problem" och sen fick vi numret till föreningens favorithantverkare för att diskutera lösningar, men dessvärre är han på semester, så vi står stilla och det är därför jag skriver till er.

Jag tycker det är intressant att höra vad ni har att säga om vårt smått galna projekt och tror vi har en större chans att få igenom iden om vi har ett väl bearbetat förslag redan första gången när vi pratar med styrelsen. Enligt en bekant som är byggingenjör och har tittat på elementet, så borde det inte vara ett problem att flytta elementet, men han har å andra sidan bara den teoretiska kunskapen och har aldrig varit med om att nån faktiskt har gjort detta.

Så okej, hela situationen är denna:
Vi har en lägenhet på 7e våningen i ett hus som är byggt på 50talet. Framför huset ligger en underbar utsikt och därför vill vi öppna upp vardagsrummet med en hel vägg av glas (skjutdörrar) ut till den inglasade balkongen. Vi har fått klartecken för att riva väggen (den består bara av ett regelverk, ingen el etc), men dessvärre så står det ett stort gammalt vattenburet element under fönstret, som knappt funkar, det blir max 15-20 grader varmt på vintern. För övrigt så kan jag säga att vi älskar lägenheten under det år vi har haft den, så vi kommer inte flytta.

Pelle242: Jo jag har läst om det och tycker att det verkar vara en intressant lösning. Men frågan är hur svårt det är. Vattnets volym måste väl vara den samma för att väga upp systemet?

KnockOnWood: Jag har haft värmepump tidigare och gillade det. Jag förstår din poäng med oljudet, men detta är ett vardagsrum så det gör mig inget. Jag tror snarare problemet ligger i vad som händer om man tar bort ett element.

Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara bäst jag kan.
Jag är som sagt väldigt tacksam för all hjälp, för även om det är en galen idé så tror jag att vi kan lösa det!
 
Redigerat:
C
frosted skrev:
Framför huset ligger en underbar utsikt och därför vill vi öppna upp vardagsrummet med en hel vägg av glas (skjutdörrar) ut till den inglasade balkongen. Vi har fått klartecken för att riva väggen (den består bara av ett regelverk, ingen el etc), men dessvärre så står det ett stort gammalt vattenburet element under fönstret, som knappt funkar, det blir max 15-20 grader varmt på vintern.
Förstår inte riktigt det där med väggen mellan balkongen och vardagsrummet. Normalt är ju detta en yttervägg? I så fall är det nog stor risk att det faller på bygglov. Låter som att ersätta yttervägg med glasvägg + ta bort element = kallt i lägenheten!
 
Det finns radiatorer som man sätter infällt i golvet eller kanske du kan ha ett sånt där smalt och högt som går ända upp i taket.
 
big mike skrev:
Det finns radiatorer som man sätter infällt i golvet eller kanske du kan ha ett sånt där smalt och högt som går ända upp i taket.
Ja, eller om det är en balkong utanför, så har väl den ett räcke.
Ett element som är lägre än räcket borde väl inte störa så mycket?

Balkongens inglasning går väl inte ända ner till golvnivån?
 
Man kan frysa rören, då behöver man inte tömma systemet.
 
Vet inte varför folk är så kategoriska. Allt går. Kanske golvvärme a la miniktetsventil. Ofta avsedd för väldigt små utrymmen, men kan rimligtvis ersätta ett element. Förbrukar systemet lika mycket värme som ett element så värmer det också motsvarande (minus förlusten för att du värmer taket i lägenheten nedan). Kanske en möjlighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.