Hej. Söker folk som har byggt hus med MoveHome o se vad ni tycker om det. Skriv gärna vad som fick er att välja dom och bra/dåligt av eran erfarenhet.

MVH Mathias
 
Eller om det finns någon som känner någon som byggt med movehome? :)
 
Det är nog chansartat att få tag på någon som byggt med MoveHome då konceptet är så pass nytt och antal byggda hus är väl inte så många för tillfället. Chansen att någon av byggherrarna hänger här kan vara liten, men det skadar ju inte att fråga!

Men organisationen bakom är ju Trivselhus, samma säljare (väl?) och samma fabriker... Det är väl processen runt bygget som är slimmade; du måste välja ett av de hus de erbjuder och tillvalen är begränsade osv.

Vad är det för information du är ute efter? Vi har byggt med Trivselhus och kan svara utifrån den erfarenheten. Som vanligt om ett bygge går bra eller dåligt så handlar mycket om entreprenören och de enskilda hantverkarna på plats...
 
  • Gilla
hailia
  • Laddar…
...har inte heller byggt movehome men tog en ordentlig titt på den nu iom att jag ska bygga.

Tycker det är jättekul att många tillverkare tar fram "budgetserier" med mindre möjlighet att påverka men fördelaktigare pris för oss förstagångsbyggare. När det gäller movehome tycker jag deras hus är jättefina men många andra tillverkare har liknande hus i samma prisklass. Spontant tänker jag på Ekjöhus Prioserie. Fördelen med deras koncept är att mkt är "öppen" information. Du slipper maila massa säljare utan det står i klartext vad som ingår på hemsidan.
 
Ja o sambon ska bygga med movehome nu i höst. Hoppas att plattan ska vara på plats nu i sensommaren. Vi valde movehome dels för att vi gillade konceptet att kunna bygga online, gillade husmodellerna, husen byggs i samma fabrik som alla trivselhus o att våran säljare är väldigt duktig på sitt jobb o jättetrevlig, grymt hjälpsam med alla papper o frågor som ett bygge har. Huset ska stå klart maj 2014. Vi är vädigt spända på hela grejen:)
 
Hej på er!
Vi har precis skakat hand om att bygga ett Movehome hus i Kristianstad och igår fick vi besked från kommunen att vi får köpa den tomt vi önskar :))! Vi har också valt mellan många olika husleverantörer men fastnade för Movehomes koncept. Vad vi förstår är husen byggda på samma sätt som Trivselhus (samma konstruktion) men man har betydligt mer begränsningar vad gäller tillval vilket i sig passar mig och min familj bra! Inte lika exklusiva kök och bad heller.
Vi hittade ganska fort ett hus som motsvarade våra önskemål på deras hemsida, enda negativa för oss är takhöjden som håller standardmått 2.40 m. Detta går tyvärr inte att ändra på, har haft kontakt med huvudkontoret.
Vårt bygge kommer troligtvis att stå färdigt först till nov-dec nästa år så vi får vänta ett tag till...😏
Är det någon av er som har kommit längre i byggprocessen med Movehome, skulle vara jätte kul och intressant för oss att ta del av i så fall!!!
 
Ja tycker att badrummens möjligheter är kanon, ja ska prata med våran snickare om att få upp en annan kommod som ja tänkte köpa o en takdusch, annars tycker ja det är kanon. Köket är vedum o man kan välja bra luckor tycker ja, vitvarorna i rostfritt är skitsnygga :). För oss var det väldigt skönt att vara lite begränsade i några val, vi hade nog valt om allt 300 ggr annars .. Takhöjden kan ja tycka är lite stelt att man inte får höja men efter att ha varit i visningshuset i Stockholm känner vi oss skitnöjda. Polaren bor i ett gammalt hus från 70 talet o han har 2.4 i takhöjd, tänkte Aldrig på det förrän nu. Nu bygger vi en 1,5 planare med en relativt stor öppen del till övervåningen så vi tror att det kommer kännas luftigt ändå. Vi är grymt spända på det hela. Får man fråga vilket hus ni bygger Christian?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ellboj skrev:
Ja tycker att badrummens möjligheter är kanon, ja ska prata med våran snickare om att få upp en annan kommod som ja tänkte köpa o en takdusch, annars tycker ja det är kanon. Köket är vedum o man kan välja bra luckor tycker ja, vitvarorna i rostfritt är skitsnygga :). För oss var det väldigt skönt att vara lite begränsade i några val, vi hade nog valt om allt 300 ggr annars .. Takhöjden kan ja tycka är lite stelt att man inte får höja men efter att ha varit i visningshuset i Stockholm känner vi oss skitnöjda. Polaren bor i ett gammalt hus från 70 talet o han har 2.4 i takhöjd, tänkte Aldrig på det förrän nu. Nu bygger vi en 1,5 planare med en relativt stor öppen del till övervåningen så vi tror att det kommer kännas luftigt ändå. Vi är grymt spända på det hela. Får man fråga vilket hus ni bygger Christian?
Hallå där!
Håller med dig, vi ska bygga nr 11 (1 1/2 plans hus i vinkel) och vi tänker att den öppna planritningen kommer att göra sitt så att det ändå känns fritt och rymligt :))! Funderar även på att ev öppna upp till taknock framgent, dvs om det inte är ett allt för omständligt och för dyrt ingrepp.
Ville först bygga ett B027 med Trivselhus men det blev för dyrt och vi fick avslag från banken. Movehomes nr 11 är mkt snarlikt, är ritat av samma arkitekt och nu känns det som ett bättre alternativ för oss!
Ja och vist är det spännande, för oss har det varit en mkt lång resa och jag har lite svårt att ta till mig att vi faktiskt är på väg!
Vi känner oss också fullt nöjda med standarden, var och tittade på visningshus i Malmö och det kändes super fräscht!
Vi kommer att satsa på ett extra fönster i köket, ett takfönster samt sätta vägg med mosaik i duschen! I övrigt kommer det säkert att bli snabb slitage hemma hos oss med tre små busar som kommer att göra sitt ;-)! Dela gärna med er om ni hinner av ert bygge, jätte kul för oss att ta del av!
 
  • Gilla
Nicke-K och 1 till
  • Laddar…
Vi har kämpat i 2 år nu med försök att köpa hus, visningar varje jävla helg, hemska mäklare osv osv. När vi äntligen kom fram till att vi skulle bygga så tog det oss nästan 2 månader att komma överens med säljaren av tomten. Att veta att huset byggs i fabrik nu o att de ska stamresas i november känns overkligt ska du veta :). Efter mycket om och men så fastnade vi för nr 19. Vintern kan inte komma snabbt nog :) Nu har vi tagit i ganska mycket i extrabeställningar, tycker prislappen stack iväg väldigt snabbt.. Budgethus my ass ^_^
 
  • Gilla
maaya och 1 till
  • Laddar…
När det börjar hända grejer lovar ja att uppdatera med info
 
  • Gilla
maaya och 1 till
  • Laddar…
Ellboj skrev:
Vi har kämpat i 2 år nu med försök att köpa hus, visningar varje jävla helg, hemska mäklare osv osv. När vi äntligen kom fram till att vi skulle bygga så tog det oss nästan 2 månader att komma överens med säljaren av tomten. Att veta att huset byggs i fabrik nu o att de ska stamresas i november känns overkligt ska du veta :). Efter mycket om och men så fastnade vi för nr 19. Vintern kan inte komma snabbt nog :) Nu har vi tagit i ganska mycket i extrabeställningar, tycker prislappen stack iväg väldigt snabbt.. Budgethus my ass ^_^
Låter nästan som vår historia bortsett från att vi faktiskt köpte ett hus för ca 2 år sedan. Mkt i ren desperation, hade spenderat flera år med att leta efter rätt läge.
Har nu spenderat de senaste åren med att renovera hela huset som har 100 + år på nacken och är alldeles för litet! Har lagt ner hur mkt pengar som helst, pengar som vi aldrig kommer att få tillbaka! Huset är dessutom långt ifrån färdig renoverat...
Med snart tre små liv i familjen känns det obeskrivligt skönt att få flytta till helt nytt boende! Har varken tid eller lust att ägna varje ledig stund till att putsa på den här "gamla damen" längre!!!
Kommer att bygga i ett område som anses vara värdesäkert så jag hoppas att det blir en god investering på sikt!
Ja, håller ned om att det inte är ngt budget hus, även vi kommer upp i ett nätt liten summa men det är ju Trivselhus "budgetkoncept". Vi har helt och hållet snöat in oss på ett vinkelhus och vi har tittat på många olika fabrikat av hus och med Movehome kommer vi ändå ner ca 500 000 kr vilket känns hur bra som helst!
Nr 19 är ett jätte fint hus, kanon med den öppna delen upp till ovanvåningen! Ni kommer säkert att bli nöjda! 😃
 
Ellboj skrev:
När det börjar hända grejer lovar ja att uppdatera med info
Tack, det vore toppen!!! Lycka till!
 
  • Gilla
Ithurtswhenip
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Hej på er!
Vi har precis skakat hand om att bygga ett Movehome hus i Kristianstad och igår fick vi besked från kommunen att vi får köpa den tomt vi önskar :))! ..
Grattis till tomt och blivande hus! Vilken tomt blev det, om jag får fråga?
/Johan
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
brinckis skrev:
Grattis till tomt och blivande hus! Vilken tomt blev det, om jag får fråga?
/Johan
Hallå där Johan! Tack, känns jätte kul 😃! Vi fick nr 7:33 som ligger på den näst längst bakre raden mot Boklok!
Jag och sambon var inte helt överens, sjukt svårt att välja ju men jag hoppas att det är ett bra val!
Ni börjar ju få lite grannar nu, hur kul som helst att se hur området successivt håller på att växa fram!
Vi ansluter först till nästa höst, både bra och dåligt att få vänta men vi har mkt som ska fixas och donas med! Tiden kommer säkert att rusa fram ändå med ytterligare en liten på G 😜.
😃-hälsningar C
 
brinckis skrev:
Grattis till tomt och blivande hus! Vilken tomt blev det, om jag får fråga?
/Johan
Hallå där Johan! Tack, känns jätte kul 😃! Vi fick nr 7:33 som ligger på den näst längst bakre raden mot Boklok!
Jag och sambon var inte helt överens, sjukt svårt att välja ju men jag hoppas att det är ett bra val!
Ni börjar ju få lite grannar nu, hur kul som helst att se hur området successivt håller på att växa fram!
Vi ansluter först till nästa höst, både bra och dåligt att få vänta men vi har mkt som ska fixas och donas med! Tiden kommer säkert att rusa fram ändå med ytterligare en liten på G 😜.
😃-hälsningar C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.