S
thomasx skrev:
Ja, du skriver ju frigolit .... luftspalt..... isolering.

Så vad jg förstår har du en luftspalt mellan två lager av isolering, den isoleringen (frigoliten) som ligger utanför luftspalten tappar därmed sin funktion som isolering.
Okej, jag hade ingen aning... man lär sig något nytt varje dag.
 
S
Jag har nu rivit klart väggen och det gav betydlig mer info. Det visade sig att bakom den tilläggsisolerade friliggande väggen så hade man tydligen reglat upp en plankvägg på muren med en softboard och tapet. Bakom detta hittade jag muren.

Jag har än inte hittat något klockrent fuktproblem, men det har nog funnits ett tidigare eftersom ytterväggen är så porös. Dessutom är halva muren borta under fönstret, man ser ytterteglet där.

Första tanken är ju att laga muren, men det blir ju säkert en del material som ska dit då. Hur bör jag göra? Man bör tänka på att det är ett gammalt hus som är uppmurat med kalkbruk.

Hjälp?
13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha reglat upp och sprutisolerat PU. Sen på med osb/plywood, gips och ytskikt. Klart. :)
 
S
thomasx skrev:
Jag skulle ha reglat upp och sprutisolerat PU. Sen på med osb/plywood, gips och ytskikt. Klart. :)
Okej, kan man göra det själv? Är det dyrt? Svårt?
Regla med plåt då?
 
S
http://www.poppelhus.se/child1_2.htm

Nu har jag rivit bort allt från väggen och även delar av golvet, se länk.
Snackade med en bekant och fd murare (pensionär) som föreslog att jag skulle reparera väggen. Först ska jag skrapa loss allt löst, sen kunde jag grunda med en blandning av cement och kalkbruk som jag ska blanda löst och skvätta över muren.
Efter det så ska jag laga och förstärka väggen med tegel och cementbruk A. Sen ska jag gjuta golvet för att sedan kunna bygga upp en lecablockvägg framför denna vägg och lägga isolering emellan.

Låter det vettigt?
 
Ja, om du kommer att känna dig mycket mer nöjd och sova mycket bättre framöver om du lägger all den tid, kraft, energi och pengar på att göra en icke synlig stenvägg fin, så låter det vettigt. Ibland är den egna självkänslan viktigare än det andra. ;)

Annars låter det helknäppt i mina öron. ;)

Lecablock kan ju vara vettigt om du absolut vill ha en stenvägg inåt. Annars inte.

Det som missas här är ju det här med val av isoleringesmatieral, tätskikt och ev. luftspalt. Ur det perspektivet hade inte jag vågat göra som föreslaget utan att ha tagit reda på massa fakta om installationsmodellen.

För att svara det tidigare inlägget.
Ja, man kan göra själv, men du får nog beställa material från england. och ja, själva isoleringsmaterialet är dyrare än t.ex. glasull, ganska dyrt i jämförelse. Men det har betydligt bättre isoleringesförmåga och du slipper göra en luftspalt och sätta ångspärr innanför. Så man får jämföra totalkostnaden.
Alternativ hyr du in någon som sprutar åt dig, lite dyrare, men du kan väl få ROT gissar jag. Kan rekommendera firman Isopol, snacksaliga men kunniga, duktiga och prisvärda. Jobbar över istortsett hela landet.
 
Jag kastar mig huvudlöst in i diskussionen - helt utan att har varken räknat eller funderat men jag kan inte låta bli...

PU-isolering skulle kanske fungera - har aldrig haft med det att göra själv men rent tekniskt så fyller det ju den funktion som här krävs. Lite osäker på hur man löser installationer och annat som hamnar i PU-skiktet men det finns det säkert folk som vet hur man löser.

En mer traditionell lösning är ju kanske att isolera (måttligt) med mineralull och sedan mura upp en tunn vägg i Leca. Rent spontant känns det (förutsatt att man utför Leca-konstruktionen lufttätt) som om man borde kunna skippa diffspärr i en sådan konstruktion - för visst satt det 100 mm cellplast ytterst?

Den gamle muraren som tillfrågades vill lösa det hela som man gjorde förr - egentligen en mycket bra och säker lösning men som tyvärr inte ökar värmegenomgångsmotståndet nämnvärt och dessutom är relativt arbetsintensivt.

Själv hade jag nog kört med mineralull - Leca - Gypsym - men det är för att jag inte kan något om utförandet av en PU-lösning (men det går ju att lära sig om man vill testa något nytt!).
 
Locke skrev:
Jag kastar mig huvudlöst in i diskussionen - helt utan att har varken räknat eller funderat men jag kan inte låta bli...

PU-isolering skulle kanske fungera - har aldrig haft med det att göra själv men rent tekniskt så fyller det ju den funktion som här krävs. Lite osäker på hur man löser installationer och annat som hamnar i PU-skiktet men det finns det säkert folk som vet hur man löser.
Beror lite på, men enkelt uttryck så monterar man installationerna först och sedan sprutar man rakt över så att installationerna täcks in i isoleringen.

Locke skrev:
för visst satt det 100 mm cellplast ytterst?
Ja, men om jag förstod saken rätt finns det en luftspalt innanför den isoleringen.....

Locke skrev:
Själv hade jag nog kört med mineralull - Leca - Gypsym - men det är för att jag inte kan något om utförandet av en PU-lösning (men det går ju att lära sig om man vill testa något nytt!).
PU är framtiden :) Jag vet, jag lever redan i den framtiden ;)
 
Ja, det är nog inte så dumt...
 
Varför inte bara reparera den befintliga väggen?

Om hela huset i övrigt har kvar sina murade väggar i orginalutförande så lär ju inte en isolering av en enstaka vägg spela någon större roll för värmens skull. Speciellt inte som den redan har 100 mm frigolit med puts på utsidan.

Din gamle murare är rätt på det men gör en onödig sväng med lecan, tycker jag.

Knacka ner befintlig puts så du har bar tegel. Fogreparera väggen där det behövs med ett c-bruk se till att skrapa ur fogarna och fyll dom väl. Stänk väggen tunnt med ett b-bruk och slätputsa den sedan med ett c-bruk. Då får du en vägg som blir som original och håller. (beroende på husets ålder kan det vara så att man kanske väljer ett rent kalkbruk i stället)

Att dölja skador i en gammal byggnad med påsprutat skum är ingen riktig väg att gå, det är säkert en bra metod i en modern konstruktion som är anpassad för den metoden men definitivt inte för att dölja skadade gamla murverk med.

Vet du om du har en massiv tegelvägg eller den är murad som en skalmur? Det är vanligt att det är en vägg som är murad med en luft spalt mellan den yttre och inre tegelväggen, mycket troligt om huset är byggt de senaste 100 åren.

Prata gärna med andra byggnadsvårdare också om detta innan du kastar dig in i oprövade metoder för denna typ av reparation. Det handlar nämligen också om att med reparationen försöka återskapa en del av väggens ursprungliga styrka. Och naturligtvis behålla vissa värden i ett gammalt hus.
 
Redigerat:
S
thomasx skrev:
Ja, men om jag förstod saken rätt finns det en luftspalt innanför den isoleringen.....
Mja, förr var det utifrån inåt enligt följande:
Puts, cellplast, tegel (40cm), plankvägg, tapet, softboard, tapet, luftspalt, regelvägg med isolering, gips, tapet.

Nuläget:
Puts, cellplast, tegel (40cm)

Tänkt konstruktion:
Puts cellplast, tegel (40cm), isolering, leca, puts
 
S
oceanis skrev:
Varför inte bara reparera den befintliga väggen?

Om hela huset i övrigt har kvar sina murade väggar i orginalutförande så lär ju inte en isolering av en enstaka vägg spela någon större roll för värmens skull. Speciellt inte som den redan har 100 mm frigolit med puts på utsidan.

Din gamle murare är rätt på det men gör en onödig sväng med lecan, tycker jag.

Knacka ner befintlig puts så du har bar tegel. Fogreparera väggen där det behövs med ett c-bruk se till att skrapa ur fogarna och fyll dom väl. Stänk väggen tunnt med ett b-bruk och slätputsa den sedan med ett c-bruk. Då får du en vägg som blir som original och håller. (beroende på husets ålder kan det vara så att man kanske väljer ett rent kalkbruk i stället)

Att dölja skador i en gammal byggnad med påsprutat skum är ingen riktig väg att gå, det är säkert en bra metod i en modern konstruktion som är anpassad för den metoden men definitivt inte för att dölja skadade gamla murverk med.

Vet du om du har en massiv tegelvägg eller den är murad som en skalmur? Det är vanligt att det är en vägg som är murad med en luft spalt mellan den yttre och inre tegelväggen, mycket troligt om huset är byggt de senaste 100 åren.

Prata gärna med andra byggnadsvårdare också om detta innan du kastar dig in i oprövade metoder för denna typ av reparation. Det handlar nämligen också om att med reparationen försöka återskapa en del av väggens ursprungliga styrka. Och naturligtvis behålla vissa värden i ett gammalt hus.
Huset är från 1850 och väggen är byggd med 40cm tegel, men yttre teglet är gediget, sen är det blandad kvalitet på tegel och murbruk innan för detta. Tror till och med att väggen är uppbyggd med lerbruk på sina ställen. Men som sagt, utsidan är tegel med kalkbruk.

Ja, det skulle varit optimalt att kunna laga väggen till originalskick men fönsterbrädor och annat gör det hela svårare. Sen är väggen brutalt dåligt skick så jag vet inte om inte leca trots allt är enklare om man vill få en fin vägg.

Utgångsläge:
17.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DanielF skrev:
Huset är från 1850 och väggen är byggd med 40cm tegel, men yttre teglet är gediget, sen är det blandad kvalitet på tegel och murbruk innan för detta. Tror till och med att väggen är uppbyggd med lerbruk på sina ställen. Men som sagt, utsidan är tegel med kalkbruk.

Ja, det skulle varit optimalt att kunna laga väggen till originalskick men fönsterbrädor och annat gör det hela svårare. Sen är väggen brutalt dåligt skick så jag vet inte om inte leca trots allt är enklare om man vill få en fin vägg.

Utgångsläge:
[bild]
Det ser faktiskt ut som en vittrad lerstens vägg. Vilket nog innebär att den är massiv med hårdbränd tegel på utsidan och "billig" (på den tiden) lersten invändigt.
Det var ju vanligt att man gjorde så. En sådan vägg är ju väldigt fuktkänsligt och det kan ju som du skrev misstänkas att det varit en rejäl fuktskada vid fönstret eftersom det har vittrat så mycket där.

Jag skulle dragit mig för att isolera på insidan av den anledningen utan bara lagat väggen och möjligen sen murat en tunn leca vägg utanför för att få en putsbärare. (Jag personligen skulle absolut INTE isolerat insidan)

Jag förstår inte din gamle murares råd om att välja ett A-bruk det är ju helt fel, jättefel !! A-bruk är ett rent cementbruk som kommer att bli för hårt och som kommer att stänga in all fukt som eventuellt kommer in eller finns i väggen. Sen kommer det pga sin hårdhet att lossna från lerstenen. Du får reparera den väggen med ett rent kalk bruk för att det skall hålla, dels blir inte ev fukt stående bakom den typ av bruk såsom det gör i ett cementbruk-A och sen kan kalkbruket ta upp rörelser i väggen. Det är segare och kommer att göra väggen mer stabil och starkare än om du klämmer på cement på den.

Jag tror att man en gång i tiden kanske t.o.m har använt lerbruk på väggen original. Men jag rekommenderar att du använder ren kalkbruk.

Kul med gamla hus :)
 
Redigerat:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men du ska definitivt isolera utsidan om den möjligheten finns. Det ger betydligt bättre effektivitet då du isolerar hela ytan och slipper köldbryggor från bjälklag och liknande. Fuktmässigt är det dessutom betydligt bättre då tegelväggen då blir varmare och får lägre RF. Gör du tvärtom så blir tegelväggen kallare och risken för fukt mellan isolering och tegelvägg är stor samt att det finns risk för frostsprängning om teglet inte är av bra kvalité.

Hur du sedan gör med fasaden är upp till dig, men enklast är ju att putsa isoleringen. Att isolera insidan i ett hus med så tjocka stenväggar är ju dumt också ur värmekapacitetssynpunkt, då du tappar effekten av strålningsvärme på kalla nätter och att huset kyler på varma sommardagar. Isolerar man invändigt tappar man i princip all den effekten.
 
S
oceanis skrev:
Det ser faktiskt ut som en vittrad lerstens vägg. Vilket nog innebär att den är massiv med hårdbränd tegel på utsidan och "billig" (på den tiden) lersten invändigt.
Det var ju vanligt att man gjorde så. En sådan vägg är ju väldigt fuktkänsligt och det kan ju som du skrev misstänkas att det varit en rejäl fuktskada vid fönstret eftersom det har vittrat så mycket där.

Jag skulle dragit mig för att isolera på insidan av den anledningen utan bara lagat väggen och möjligen sen murat en tunn leca vägg utanför för att få en putsbärare. (Jag personligen skulle absolut INTE isolerat insidan)

Jag förstår inte din gamle murares råd om att välja ett A-bruk det är ju helt fel, jättefel !! A-bruk är ett rent cementbruk som kommer att bli för hårt och som kommer att stänga in all fukt som eventuellt kommer in eller finns i väggen. Sen kommer det pga sin hårdhet att lossna från lerstenen. Du får reparera den väggen med ett rent kalk bruk för att det skall hålla, dels blir inte ev fukt stående bakom den typ av bruk såsom det gör i ett cementbruk-A och sen kan kalkbruket ta upp rörelser i väggen. Det är segare och kommer att göra väggen mer stabil och starkare än om du klämmer på cement på den.

Jag tror att man en gång i tiden kanske t.o.m har använt lerbruk på väggen original. Men jag rekommenderar att du använder ren kalkbruk.

Kul med gamla hus :)
Okej, det låter ju vettigt. Men då kommer det att bli en luftspalt mellan lecan och väggen, är det okej?
Jag måste ha lecan för att få en vägg som går ut så mycket som jag vill. Dessutom tror jag inte att jag kan lyckas få den gamla väggen i sådant skick att den går att ha som innervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.