Ligger i startgroparna för att bygga ett soutteränghus (90 + 90 kvm). Min fråga är om det är värt extrakostnaden (~ 50 000:) att gjuta mellanbjälklaget och lägga golvvärme istället för att köra "vanligt" bjälklag med radiatorer på ovanvåningen. Vad finns det för för- och nackdelar?

Bottenvåningen är en platta med murade lecaväggar och två stycken murade bärande väggar.

Fördelar som jag kan tänkta mig är:
- skönt med golvvärme
- tystare hus (inga stegljud på undervåningen)
- inte lika fuktkänsligt bjälklag (har ett badrum på ovanvåningen)

Uppskattar alla erfarenhet och andra reflektioner om gjutna bjälklag kontra "vanligt" bjälklag.
 
Visst får man ett tystare mellanbjälklag med gjutet bjälklag.
Golvvärme går precis lika bra (om inte bättre) att använda i ett träbjälklag.
Fuktkänslighet är nog tvärt om, det är fuktkänsligare med betong.

Detta var lite kommentarer på ditt inlägg och jag skall givetvis förtydliga mig lite.

Att bjälklaget blir tystare är bara att konstatera fakta, så är det bara, punkt slut.
Golvvärme fungerar alldeles utmärkt i betong, men också i ett träbjälklag. Betongen har den fördelen att det är en mycket tung massa som värms upp och som håller värmen länge. Till nackdelarna hör att vid väderomslag är betongen betydligt trögre, så blir det snabbt kallt kan det vara svårt att hinna med att värma upp, och tvärt om om det slår om till varm så blir det lätt FÖR varm inne. På det viset är träbjälklaget bättre med värmefördelningsplåtar o.s.v. Men räknar man med att ha klinkers som ytskikt skulle jag välja betongen, då trä alltid är trä och det rör sig lite grann med årstiderna.
Angående fuktkänsligheten så är det så att tätskiktet i badrummet är precis lika viktigt i båda fallen. Men får du en läcka genom tätskiktet med träbjälklag så ser du det efter ett par dagar max, medans det i betongbjälklaget tar ett par månader och då har troligen fukten spridit sig vida omkring i bjälklaget och det är bara att riva ut mattorna och torka i princip hela mellanbjälklaget.

Alltså är det både för och nackdelar. En annan sak att tänka på är att ett betongbjälklag är tungt. 90 m2 väger väl ungefär 22 ton, mot ett träbjälklag som kanske väger 1,5 ton. Alltså måste grunden längst ner dimmensioneras för det trycket.

Lite synpunkter från:
Tartan
 
Tack för dina synpunkter!

- Läste någonstans i forumet att lecamurningen "mår bra" av att blir tungt belastad eftersom belastningen gör att den inte kan röra sig lika mycket. Detta skulle, enligt utsago, medföra färre sprickbildningar i den utanpåliggande putsen (i vårt fall slamning).

- Har även hört att golvvärme i ett träbjälklag kan torka ut trät vilket under vissa förhållanden kan leda till "knirrande" ljud när man går på golvet.

- Det blir en värmd platta på mark på undervåningen varvid denna kommer att ge ett relatvit trögt värmesystem. Alternativet är i vårt fall att ha vattenburen radiatorvärme på övervåningen och komplettera med elgolvvärme i badrum och entrén. Med gjuten platta så kommer förhoppningsvis hela huset att vara mer samspelt. Dvs bara ett stort trögt värmesystem. Istället för en kombination av ett snabbt och ett långsamt.

Men detta är ju bara sånt jag hört och jag är ju ingen expert så jag uppskattar verkligen alla inlägg i debatten.
 
Om golvslingor ingick var det ett OK pris (50'000) annars inte.
Detta ska jämföras med fallet träbjälklag med isolering, golvspån, slingor, plåtar.

Om ni har barn som kommer springa på övervåningen kan det vara värt att investera i ett tystare golv, men det går att åstadkomma på andra sätt också. Ska ni använda övervåningen till sovkammare spelar det ingen roll.

Om jag fick välja om skulle jag valt värmeslingor på min övervåning med träbjälklag. Synliga radiatorer är rätt fult.
/CC
 
Vi fick en offert på 30'000 för 90 kvm. En fördel med golvvärmeslingor även på övervåningen som man måste ha med i beräkningen är att man kan ha samma temperatur på matnings-vattnet både uppe och nere. Om man har olika system i huset måste man anpassa temperaturen i värmepumpen till elementens nivå som är ca 10° högre och detta är oekonomiskt. Man måste dessutom chunta ner temperaturen i slingan eftersom det skulle bli alldeles för varmt matnings-vatten till slingan i nerdervåningen annars. Chunten (om det nu stavas så, jag är ingen rörmokare) är inte heller billig.

Vi valde element på övervåningen eftersom det var för jobbigt att plocka bort alla lådor och annat bröte från hela golvytan, på våran oinredda vind eftersom det hade blivit förråd. :-/

De flesta väljer element och jag förstår inte varför. Låt er inte luras av dom som säger. - Golvet kommer ändå bli varmt efterom det värmer från bottenvåningen.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.