Första väggen tapet är riven dck så sitter det något under tapeten som jag inte vet vad det är.
Det verkar vara nån sorts av papper, det är lätt rosa med små vita streck målade på. Det verkar inte direkt finnas några skarvar och man kan se typ spackel mellan skarvarna i väggskivorna. Väggarna är gips skivor(tror jag) Denna rosa pappersaken reagerar inte alls på samma sätt med vatten som tapeten dvs blir en klistirg gegga.
Min fråga vad är detta? Ska det sitta kvar eller ska man ta bort det med?
Lägger upp en bild med inte s bra dock Bild 126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Är det rester av tapetklister på masonit?
 
Hur ser masonit ut? Detta är liksom nåt papper för nere i kanten så kan man riva av en liten bit och råkar jag gå för hårt med spackeln så river jag hål i det som man kan se nedanför lysknappen på bilden. Är detta liksom något som ska sitta kvar på skivorna som skydd eller ska det också bort?
 
M
Papper lite ju mer som gips.
 
Var tapeten en vinyltapet så har du bara rivit ner ytskiktet av plast och pappersbaksidan sitter kvar. Om du kan lämna den eller inte får andra svara på men det borde bero på hur väl den sitter fast, kanske räcker det att ta bort vad som är löst och spackla eventuella ojämnheter.
 
När jag tar bort tapeten så river jag den torr då kommer ett litet plastaktigt skikt av som är liksom själva mönstret och en papperbaksida sitter kvar. Sedan rollar jag vatten på pappret och tar en vass spackel och då går detta pappret bort jätte fint. Bakom detta sitter alltså detta rosa pappret med vita prickar och vita streck målade på. Själva skivorna är gråa ser jag allra längt ned vid golvet.
 
Det gråa är förmodligen gipsskivorna och papperslagret du tagit bort ngt mellanlager på tapeten, skulle tro att det som är kvar är klistrade baksidan på tapeten. Vad skall du göra med väggen, tapetsera eller måla? Det påverkar hur underlaget måste vara.
 
Jag skall måla först med spärrfärg sedan med kulör färg dvs lay pure color är en rökare som bott här och rökt inomhus därav att tapeterna skall väck
 
Ta inte bort för mycket för allt i världen!

Spaltbara tapeter är gjorda så man kan riva bort ytskiktet som TeroM säger, för att sedan ha en bra grund för omtapetsering med minimal spackling av skador och skarvar.
Om ytan inte duger för målning kanske du skall sätta upp en renoveringstapet
http://www.dinbyggare.se/documents/pageblank.aspx?id=6239

Ju mer du river ner och skrapar bort, desto svårare blir det nog att bygga upp ett nytt slätt skikt.

Allra värst blir det ju om du börjar riva i gipsskivans kartongyta.
Då blir det bara gegga kvar till slut efter allt vattenblaskande.
 
haha då ska jag nog låta dessa rosa sakerna sitta kvar för ytan är skit fin och slät med detta rosa tjofräset kvar
 
Då får nog någon kunnig svara på vad du behöver göra ...

Finns ju tjockare tapet som sätts för att jämna till underlaget, alternativt 6mm renoveringsgips men då är frågan när spärrfärgen skall strykas på för att ge ngn effekt.

EDIT: och någon kunnig hann emellan, vad skumt det blir med svaren då :screwy:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.