Jag ska måla ett gammalt furugolv som är lutat, oljat och såpat med FAXE. Jag undrar vilken sorts färg som är bäst och om man ska förbehandla golvet innan. Jag funderar på att tvätta golvet med trärens och sedan måla, skulle det gå bra eller förstörs färgen av luten? Jag vill ha vit färg.
 
med den kombinationen så skulle jag inte våga måla på golvet. om du vill ljusa upp det så kanske det skulle gå att få till med en grundlig nedslipning och en ny behandling med vitpigmenterad olja eller vax.
 
Jag vill måla golven vita för de är i dålig kvalitet med flisor mm. Jag funderar på linoljefärg. Såpans höga pH-värde stör linoljefärgen men det går kanske att skura bort. Min plan är att skura golvet, fräsa rent fogar och slipa lite lätt och måla. Det ska bli ett barnrum och jag vill inte ha lösningsmedel och gifter i färgen som terpentin eller torkmedel. Jag hoppas att det går att måla med ren linoljefärg i tre omgångar. Några tips?
 
Du verkar ha en plan, glöm inte att schellacka kvistarna.
det jag inte förstår är varför du tror linoljefärg är så nyttig. Har svårt att tro att målarna från förr håller med som knappt kunde komma ihåg sitt namn och darra som ett asplöv efter ett arbetsliv i färgosen.
 
Det "lättaste" skulle vara att byta till nya golvplankor och måla dem vita från scratch, om det är vitmålade golv du vill ha. Ett par tunna lager med färg gör nödvändigtvis inte en dålig / flisig yta bättre.

Det finns ju vattenburna golvfärger som i princip är emissionsfria efter 4 veckor. Ska du lyckas måla ett oljat, lutat och såpat golv så lär du tyvärr behöva en mycket stark färg.
 
Xlntjone skrev:
Du verkar ha en plan, glöm inte att schellacka kvistarna.
det jag inte förstår är varför du tror linoljefärg är så nyttig. Har svårt att tro att målarna från förr håller med som knappt kunde komma ihåg sitt namn och darra som ett asplöv efter ett arbetsliv i färgosen.
Det har dock inte ett smack med linoljefärgen i sig att göra, utan på att man envisas med att tippa i skit som terpentin i den. Skippa terpentin, en bra färg behöver inget av det.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Att måla med vattenbaserad färg kommer inte att fungera enligt mina efterforskningar. Endast oljebaserad färg skulle fungera men det luktar hemskt och är giftigt. Jag har fått för mig att ren linoljefärg är nyttigt och ett bra alternativ. Problemet är att få den att fästa på golvet. Jag ska testa att tvätta med trärens (FAXE) och slipa lite för att rugga upp ytan.
 
Jag får rätta mig själv - det lättaste är förstås att prova sig fram. Funkar det så funkar det... och det är rätt mycket som funkar´om man utgår från det här forumet :)
 
Ja, frågan är ju om det funkar? Linolja utan terpentin är tjock och svår att stryka ut i tunt lager. Risken är att det aldrig torkar och då är hela golvet förstört.
 
Carolin skrev:
Ja, frågan är ju om det funkar? Linolja utan terpentin är tjock och svår att stryka ut i tunt lager. Risken är att det aldrig torkar och då är hela golvet förstört.
Spä den med kokt linolja då om du tycker den är svår att stryka ut ospädd.
 
Carolin skrev:
Ja, frågan är ju om det funkar? Linolja utan terpentin är tjock och svår att stryka ut i tunt lager. Risken är att det aldrig torkar och då är hela golvet förstört.
???? Vad har du använt för linoljefärg????
 
Jag har inte målat än. Jag har nog bestämt mig för Allbäcks linoljefärg utan lösningsmedel och späda med linolja i första strykningen. Jag hade funderat på Ottossons men gillar inte att de har zinkoxid i färgen. Allbäck har Titandioxid, krita och järnoxid som nog är nyttigare för hälsan. Jag funderar på om det blir en glansig hållbar yta på ett golv och hur ska det rengöras. Jag har hört att man kan använda Fulgentin, linoljevax, linolja eller linsåpa och jag vet inte skillnaden. Eftersom det är ett golv som ska målas så vill jag ha ytan hållbar och glansig så den inte blir matt och mjölig.
 
Carolin skrev:
Jag har inte målat än. Jag har nog bestämt mig för Allbäcks linoljefärg utan lösningsmedel och späda med linolja i första strykningen. Jag hade funderat på Ottossons men gillar inte att de har zinkoxid i färgen. Allbäck har Titandioxid, krita och järnoxid som nog är nyttigare för hälsan. Jag funderar på om det blir en glansig hållbar yta på ett golv och hur ska det rengöras. Jag har hört att man kan använda Fulgentin, linoljevax, linolja eller linsåpa och jag vet inte skillnaden. Eftersom det är ett golv som ska målas så vill jag ha ytan hållbar och glansig så den inte blir matt och mjölig.
Ottossons, Allbäck eller Wibo är enligt mig de bästa linoljefärgerna, på pappret. Själv har jag bara praktisk erfarenhet av Wibo, vilken är lättstruken och i övrigt helt sjyst.
Jag kan utgå ifrån hur Wibos golvbehandling ser ut (eftersom det bara är den jag har koll på). Om du ska stryka obehandlat trä så grundar du först med kinesisk träolja (i deras fall föreskrivs Jupex45, som de saluför) 2ggr. Sedan färdigfärgen (1920, halvblank) direkt, hoppa över slipstrykningen. Färdigfärgen skall förstärkas med fernissa, ca 50gr per 1500gr färg.

Vill du senare förstärka skyddet ytterligare så lägger du endera ett varv kinesisk träolja ovanpå, eller ett/två lager fernissa, eller linoljevax. Alla behandlingar har sina för/nackdelar. Kinesisk träolja kan i förlängningen bli lite spröd (efter ett antal behandlingar), men oxiderar kvickt och ger en hård yta. Fernissan blir lite mjuk den första tiden, men ger glans, djup och ett hyfsat slitskydd. Linoljevaxet (linolja+bivax) förstör möjligheterna att måla om i framtiden, men oxiderar kvickt och ger en stark yta. Hade inte vaxet ställt till det med ev. ommålning så hade jag själv valt det. Fernissa som val nr 2. Sista val kinesisk träolja.

Edit: Behandling med linoljesåpa har jag ingen direkt erfarenhet av, men kan säkert vara ett gott tips. Fulgentin fungerar hyfsat ok.
 
Redigerat:
Jag förstår inte skillnaden mellan fernissa och oljelack. Går det att måla om med fernissa och lack när det blivit slitet?
 
Carolin skrev:
Jag förstår inte skillnaden mellan fernissa och oljelack. Går det att måla om med fernissa och lack när det blivit slitet?
Oljelack? Det var, för mig, ett nytt uttryck. Antar att det refererar till samma produkt.

Menar du om det går att måla på fernissan, den dag det behövs? Det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.