Jag undrar om detta vattenröret (som förser toaletten med vatten) med t-kopplingen på är för litet för att koppla på vattentintaget till en tvättmaskin. Gärna ett svar från någon med vvs-kunskaper.

xo48.jpg

dv65.jpg

n2o8.jpg
 
Redigerat:
Det funkar, kanske måste du ha en extra koppling, men det är inga problem att ansluta.
 
Röret är inte för klent då för att både förse toaletten och en tvättmaskin med vatten? Tack för ditt snabba svar förresten :)
 
Har sett att det rekommenderas 15 mm till tvättmaskin men det fungerar säkert med det du har. Är det 10 mm eller? Någon verkar ha haft tvättmaskin där tidigare.
Hur ser elanslutningen ut? Är det dosan som skymtar på väggen bakom handdukstorken?
 
Det är ett 10 mm ja. Det finns ingen dosa (avsedd för tvättmaskin ) dock ett eluttag med två kontakter som sitter en bit ovanför elementet som syns på en av bilderna. Jag undrar bara om hyresvärden godkänner att man hakar på vattenintaget på ett rör som bara är 10 mm?
 
Allt handlar väl om tid. Hur lång tid är acceptabel för att fylla toaletten efter att du spolat och hur lång tid får det ta för tvättmaskinen att fylla upp vatten? Jag tror inte du kommer känna dig stressad. Jag har min tvättmaskin kopplad via en diskmaskinsavstängning på en blandare i tvättstugan. Fungerar utmärkt.
Dessutom så spolar du väl inte på dass kontinuerligt undertiden som tvättmaskinen fyller vatten?

Sätt en kulventil på T-kopplingen så du kan lossa tvättmaskinen utan att behöva stänga vattnet helt. Du bör även ha en kulventil till toaletten (efter T-kopplingen) av samma anledning.
 
Vad som händer om flödet i röret är för litet är att tvättmaskinen kanske får någon sorts timeout för att fyllningen tar för lång tid.
Du behöver även möjlighet att stänga av vattnet för att kunna ansluta tvättmaskinen. Syns inte på bilden om du har en avstängningsventil för inkommande vatten. Du behöver även ha en avstängningsventil typ ballofix till tvättmaskinen.
 
Redigerat:
Det ska mycket till för att det inte ska fungera om det inte är väldigt dåligt tryck i vattenledningen.

Har du några andra alternativ att ordna inkopplingen?
 
Jag har två tvättmaskiner på en 10mm anslutning på en blandare, och de klarar av att fylla samtidigt.
 
Nej tyvärr så har jag inte det :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.