Jag kommer att låta installera en braskamin som redan finns i mitt hus. Har pratat med en firma i närheten som räknar med att installationskostnaden blir ca 4000:- efter rot.

Materialet, dvs skorstenen/rökkanalen samt beslag och annat kommer att ligga på 25000. Ca 30000 totalt alltså.

Rökkanalen ska dras ut genom ytterväggen och upp över nock, ca 7-8 meter. För genomföringen genom väggen skulle dom ta in en snickare.

Verkar allt ok?

Ska man be om allt skriftligt?
 
D09
Alltid skriftligt :)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Om du redan hade kaminen så låter det dyrt för bara skorsten + montering. Vad är det för fabrikat på skorstenen? Jag installerade Schiedel Permeter och kostade ca 12 har jag för mig.
 
Duger ett mail från hantverkaren med vad han kommer att göra och vad det kommer att kosta?

ja, jag har redan kaminen.

Skorstenen han tänker montera heter Landy 2001 DW. Jag lyckades Googla fram en prislista från 2009 där 150 mm-versionen ligger kring 15000+moms för ca 8 meter som jag behöver. Sen lite skarvar och stosar på det så är nog priset helt rätt. Sidan 14: http://www.webpaper.se/demos/landy_2_2009/files/landy_2_2009.pdf

Men är det en onödigt dyr skorsten? Finns det billigare som funkar lika bra?
 
D09
Kollat på scheidels hemsida?

Försök förtydliga i ditt avtal med entreprenören om det är ett fast pris, löpande osv

Så det inte blir tokdyrt och entreprenören anser att offerten bara var en fingervisning.

Ett mail funkar säkert bra, ett skriftligt underskrivet ännu bättre.

försök speca upp så mycket som möjligt. Delge snickarna ritningar etc så dom inte stöter på patrull vid genomföring av vägg etc

Ring och prata med konsumentrådgivaren i din kommun. Gratis och mycket bra tips att hämta.

Har du kollat med sotaren ang krav på takutrustning etc så du får en funktionell anläggning direkt.
 
Tack D09!
Kollade Schiedel nu, och samma längd som skulle kosta 25000 på Landy kostar 13700 ink moms för Schiedel Permeter.

En skillnad som jag sett är att Schiedeln har innermantel i syrafast rostfritt och yttermantel i varmförzinkad plåt, medan Landyn har rostfri både inner- och yttermantel. Samtidigt 10 års garanti på Schiedel.

motiverar det 12000 extra?
 
D09
HenrikP skrev:
Tack D09!
Kollade Schiedel nu, och samma längd som skulle kosta 25000 på Landy kostar 13700 ink moms för Schiedel Permeter.

En skillnad som jag sett är att Schiedeln har innermantel i syrafast rostfritt och yttermantel i varmförzinkad plåt, medan Landyn har rostfri både inner- och yttermantel. Samtidigt 10 års garanti på Schiedel.

motiverar det 12000 extra?
12000 * 0,15 = 1800kr = arvode till D09
;)

Ha ha nä, kolla så produkten är avsedd för ändamålet och inte behöver t ex väderskyddas etc kan bli dyrare då.

Gör den det så spara 12000 och lägg det till renoveringskontot istället.
Pengar går alltid åt.

Glöm inte att värdera upp huset efter förbättringar = ev mindre topplån
 
HenrikP skrev:
En skillnad som jag sett är att Schiedeln har innermantel i syrafast rostfritt och yttermantel i varmförzinkad plåt, medan Landyn har rostfri både inner- och yttermantel. Samtidigt 10 års garanti på Schiedel.
Är du garantinörd så har NVI 25 års garanti. skulle tippa på 20-30% dyrare än permeter.

HenrikP skrev:
motiverar det 12000 extra?
Nej
 
De hantverkare som jag har varit nöjd med har alltid skickat en detaljerad offert/faktura där varje skruv är med.

Om man inte har sådan disciplin som egenföretagare att ha detaljerad koll på arbetet så utförs det troligen inte disciplinerat heller. Alltså, detaljerad faktura på mail är bra men begär efter att ni kommit överens att hantverkaren skickar hem den underskriven också. Kräver bara att han orkar printa mailet, underteckna och lägga på lådan till dig. Eller lyxvarianten han kopierar texten till sin färdiga brevmall, skriver under och skickar till dig.

edit: Och 12 tusen kan inte motiveras. Schiedel (jag har också permeter) har rostfritt i rökröret, vad skall du med rostfritt i manteln till?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.