Hej alla, håller på att målar om i förådet och har sett en metall lucka i golvet, häromdagen beslöt jag mig för att öppna och kolla vad det va men ja jag vart inte smartare av det så jag lämnar över ärende till experterna (er) Vet inte om den hmande rätt men admin får väl flytta den om den inte passa här =)

Första bilden ner i hålet avslöjar ett vitt lock med räfflor på sidorna och två upphöjningar på locket

IMG_0895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden, närmare bild på locket, finns en klisterlapp på men pga årens gång går det inte att se vad som står och försöker man ta bort smuttsen försvinner texten =/

Men det jag kan se står det :

VIKTIGT!

.........................................
.........................................
den ligger ordentligt............
.................................som
.....och mellan.................


Sååå hilfe!! =)
 
Vad är det för ett förråd? Har sett liknande i kök och förråd som använts för kallförvaring av allt från potatis till öl.
 
Det är ett källar förråd i ett suterränghus, ett förråd där man kan säga allt samlas, inkommande vatten, troligtvis även avloppet,inkommande el, det är nästan för litet för att vara tänkt som ett förråd och sen luktar det grund, och ligger nästan under grunden, vet inte hur tjock plattan är men det vita ventilen är säker 40 cm ner i hålet, ,mim första tanke va någon form av översvämningsskydd, dvs att om källaren blir vattenfyllt åker det ner där och ut under plattan, men då den inte sitter på det lägsta stället i källaren så föll den idén, provade att skruva på locket men det sitter hårt och då huset är 40 år gammalt törs man inte ta i =) Men kallförvaring tror jag vi kan stryka då det är för litet känns det som och då locket dessutom är fastskuvat skulle användarvänligheten vara 0 då det skulle krävas att husmor tar med skruvmejseln när hon ska lägga potatisen i kylning =)
 
Renslucka till avloppet!
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
D
VIKTIGT!




....................................
rent, lägg nu på .... och se till att
den ligger ordentligt på sin .... Dra
åt omsorgsfullt med hjälp av verktyg
- t.ex. en stav, som ligger över loc
ket och mellan stödnabbarna.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
nimhed skrev:
Renslucka till avloppet!

Så man öppnar den och spolar rent avloppet med den?
 
DIY_freak skrev:
VIKTIGT!




....................................
rent, lägg nu på .... och se till att
den ligger ordentligt på sin .... Dra
åt omsorgsfullt med hjälp av verktyg
- t.ex. en stav, som ligger över loc
ket och mellan stödnabbarna.
Snygg översättning av lappen =)
 
VIKTIGT!
Se till (?) att ...... för lockpackningen (?) är
rent. Lägg in (?) packningen (?) och se till att
den ligger ordentligt på sin plats. Dra
åt omsorgsfullt med hjälp av verktyg
- t.ex. en stav, som lägges över loc-
ket och mellan stödnabbarna (?).
 
morbidhans skrev:
Så man öppnar den och spolar rent avloppet med den?
Ja, om det behövs. Brukar sitta ganska nära där avloppen försvinner ut från fastigheten. Oftast kan man klara att rensa avloppet utan att använda den. Spolfirmor brukar spola utifrån gatan och in.
 
Kan inte någon med photoshop öka kontrasten och göra den svartvit, så får vi se om den blir mer läsbar. Sitter för närvarande med en dator där det mest avancerade bildbehandlingsprogrammet heter paint :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.