Hej,

När vår nya smålandsvilla anländer om några månader ska vi bygga en köksö baserat på ikea bänkskåp. Den kommer troligen att bli 140x97 cm, med en bänkskiva om ca 140x120, och innehålla såväl spishäll som en mindre diskho.
Frågan är om den kan stå rättuppochner på ekparketten på egna ben? Tänkte bara skruva ihop skåpen med varandra, alltså ingen ram eller liknande.
Finns det risk att man låser golvets rörelser pga vikten? Borde man kapa upp golvet där ön ska stå, alternativt kapa upp små hål för benen?
 
Jag har visserligen bara en köks"halvö", men har inte märkt några problem med att den står på golvet.
Mina skåp, ca 60x180 står på en sockel av spånplatta.
Tycker att golvet verkar helt stumt.

(Jag har Kährs bokparkett)

Men på något sätt måste du väl få dit el, vatten och avlopp?


Vad säger ni andra som byggt köksöar?
 
Har ställt min rakt på golvet och skruvat fast i golvet.

Vill bara tipsa om en miss jag gjorde först på min ö.ang bänkskivan på skåpen. Med 11cm överhäng på varje sida och ena sidan med lådor som dras ut ca 34cm blir det bara 23cm öppning i översta lådan.
Bästa kanske är att ha skåpdörrar på den sidan. Om ni inte planerat helt annat
 
KnockOnWood skrev:
Tycker att golvet verkar helt stumt.

(Jag har Kährs bokparkett)

Men på något sätt måste du väl få dit el, vatten och avlopp?
Hej,
Just det jag menar, att golvet blir stumt. Det ska ju kunna flyta/röra sig lite ?

Ett hål kommer göras i golvet under ön för VA och el.
 
JKrister skrev:
Har ställt min rakt på golvet och skruvat fast i golvet.

Vill bara tipsa om en miss jag gjorde först på min ö.ang bänkskivan på skåpen. Med 11cm överhäng på varje sida och ena sidan med lådor som dras ut ca 34cm blir det bara 23cm öppning i översta lådan.
Bästa kanske är att ha skåpdörrar på den sidan. Om ni inte planerat helt annat
Tack för tipset, men tanken är att ha hela överhänget på "baksidan", och där blir det skåp. På "framsidan, vid hällen och diskhon blir det lådor och minimalt överhäng på bänkskivan.
Vad har du för golv som du skruvat fast ön i? Inga problem med att golvet hindras från att röra sig?
 
Jag har skruvat en egen sockel i 45x45mm ner i mitt massiva trägolv.
Om man verkligen vill vara säker kan man borra upp parketten och skruva i golvet under. Typ som plasttak tillåter man vissa rörelser på så sätt. Själva köksöns vikt kommer inte hindra rörelsen.

Tänkte ni använda ikeas ben och inte skruva fast köksöns är det inga problem alls.
 
Spikarna skrev:
Hej,
Just det jag menar, att golvet blir stumt. Det ska ju kunna flyta/röra sig lite ?

Ett hål kommer göras i golvet under ön för VA och el.
"Stumt" kanske var fel ordval.

Jag menar att det inte reser sig, spricker eller beter sig dumt på något sätt.
Det bara ligger där.
Som en tyst vän :)
 
KnockOnWood skrev:
Det bara ligger där.
Som en tyst vän :)
Hehe, låter som ett grymt bra golv 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.