Hejsan!
I vårt nya hus finns jordvärme sedan några år tillbaka och i källaren står det lite Thermiautrustning.. dvs en panna och en varmvattentank typ (kanske ska tillägga att det är vad jag tror det är haha).. men iaf.. bredvid dem står denna tank:

knapptank_kankse.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan det vara för nått? När jag fått fundera lite på saken så är min enda idé att det kanske är nån form av "knäpptank".. om de störde sig på knäppande element?

Men nån annan kanske vet mer? eller har nån annan idé?
MVH Sandra
 
Kan vara en volymförstorare, eller en "knäpptank", eller utökad varmvattenvolym (om du har en pyttepump som cirkulerar varmvattnet till den).

Svårt att säga utan att se resten av rören.
 
Sitter den på radiatorkretsen eller på varmvatten kretsen?
Fredrik
 
Tror inte jag har nån bättre bild än.. men postar de här två oxå:

t1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
t2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
MVH Sandra
 
Glömde också säga att när vi tog vattenprover generellt på dricksvattnet (eget) så visade det exemplariska värden av det mesta..(om det är relevant, men jag tänkte lite i spåret kring "järn" osv)

/Sandra
 
Det är nog en volymförstorare alt knäpptank (beroende på i kopplingen) eftersom du/ni har en tank bredvid värmepumpen som är för varmvatten.
 
Jag har en sån i mitt hus och syftet hos mig är volymförstorare, men den blir även knäpptank på köpet!
 
Om den är kopplad på framledningen från pumpen.
 
Ska kolla närmare på kopplingen nästa vecka när vi har tillgång till huset :)

- - -

Vad är en volymförstorare då? Vad gör den? Vad är den bra för?
Tack för alla inputs (y)

MVH Sandra
 
Den gör att värmepumpen kan värma en större volym vatten varje gång den kör.
Det ger längre gångtid och färre starter vilket utökar livslängden på kompressorn/värmepumpen.

Volymförstorare kan i princip sitta varsomhelst i systemet, medans en "knäpptank" måste sitta på framledningen från värmepumpen före allt annat. Så en knäpptank är en volymförstorare som sitter på ett särskilt ställe.

Anledningen att den måste sitta där är att den jämnar ut temperaturen i framledningen när värmepumpen har gjort varmvatten och återgår till värmedrift.

Det kommer i det läget lite varmare vatten först i början, och detta ger värmeexpansion i golvvärmerören som då rör sig i plåtarna och det knäpper. Med tanken där så blandas vattnet ut i tanken och en lägre medeltemperatur på ledningen till golvvärmen erhålls.
 
  • Gilla
HeligBirma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.