Har ni något bra tips för att värma upp uterummet några gånger under vintern?
(bor i norrland) golvet är isolerat och vi har skjutdörrar runt hela ca 9,40x5,60 så det är väl
halvglest runt skjutpartierna ...gasolkamin? eller vad ska man hitta på?
 
Sätta in en vedkamin? Brukar finnas på blocket med skorsten för en billig penning, det kräver ju lite mera jobb vid montering och tak/väggenomföring.
 
Jag tycker att en ordentlig vedkamin låter som det bästa alternativet. Vad för slags gasolkamin tänkte du på? Det finns gasoldrivna infravärmare med hög effekt som inte behöver skorsten, men värmer man dåligt isolerade rum med gasolvärmare utan skorsten när det är kallt ute kan man få bieffekten att det regnar inomhus av all kondens. Har du eller kan du få dit ett trefasuttag? En byggfläkt borde vara ett bekvämt sätt att värma om du inte vill satsa på vedkamin. El blir betydligt billigare i drift än gasol också, men det kanske är ett svagt argument om det bara är ett fåtal gånger per vinter. Det förutsätter dock att du inte har för hög belastning i övrigt. Annars är det risk att huvudsäkringarna går.
 
Korvgubbe
Jag hade satsat på en vedkamin med skorsten. En gasolbrännare utan skorsten låter som ett ypperligt recept på koloxidförgiftning för mig, det hade jag inte vågat.
Dessutom är en vedbrasa betydligt mysigare och lite beroende på hur man får tag på ved borde det bli billigare i längden.
 
Dra in en trefaskabel och ställ dit en stadig byggfläkt i storleksordningen 10 kW. Det borde värma på fint. Handlar det bara om ett fåtal tillfällen per vinter så finns det inget skäl att ta några tyngre investeringar.
 
hmmm en kamin vore nog den bästa lösningen i längden ....någon som har monterat en i ett uterum ?
 
Vad har du för tak?
 
sitter ett innertak som är av trä och 200mm reglar och sedan ett vanligt plåttak på det...
 
Då går det ju att på ett vettigt sätt fixa takgenomföring för skorstenen, annars går det ju att ha genom vägg också men det är nog svårare att hitta en sådan begagnad på t.ex blocket.
Jag köpte en kamin med skorsten på blocket till uterummet men jag har inte hunnit få in den ännu då jag nyligen lagt taket och väntar nu på glaspartierna.
Fick en fin 9kW kamin med 6m isolerad skorsten för hmmm... det var ett tag sen nu men jag tror det var 5000kr.
 
Kanske blir att kolla upp det då ....genom väggen är inget alternativ för oss då vi har glaspartier runt hela uterummet :) Måste nog försöka få tag på en sotare och se vad han säger ...han borde ju
veta precis hur jag ska göra för att sätta in kamninen ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.