D09
Tycker TS ska bomba forumet med bilder så man får lite kvällsnöje :) och inblick i projektet :)

Kan inte sluta få upp en bild i huvet på ett fint valv ( typ vinkällare som man hittar i slott/ herrgårdar ) och varför vill man riva en vinkällare ;) nu är nog inte verkligheten så direkt he he

Går inte att fylla igen med lecakulor för isolerande, sen läste jag iofs i aftonbladet att svenska forskare lyckats ta fram ett nytt ämne som har en extremt grym förmåga att suga upp fukt. Kanske något för dig när det kommer ut på marknaden ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D09 vill se lite bilder. Här kommer några, tyvärr ingen vinkällare nu men det kommer. IMG_0893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0888.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man blir stark av att gräva sand och jord.

Allt skadat virke + 1m bortkapat och eldat. Jord och sand urskottat. Grävt dränering runt hela torpet. Anticimex har varit här och sanerat, bränt med gasol och besprutat med Boracol.

Så här gör jag med golv, bära eller brista......
Har fyllt upp allt med dräneringsgrus, på det ska jag regla, isolera med isodrän (eller liknande) och på det trägolv. Tanken är att det ska kunna andas och att ingen fukt ska kunna stängas inne. Valde grus istället för att gjuta platta. Rätt eller fel, det får tiden utvisa. I golvet gör jag lite kontrollpunkter iform av luckor där jag kan kolla fukthalt mm.

Om svampen kommer tillbaka så bränner jag ner skiten......

/Clas
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Föredrar att kalla den jordkällare...=)
jordkällaren.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Belöningen efter detta jobb måste ju vara en bilsemester med släpvagn i Frankrike så att nya vinkällaren blir välfylld!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Härliga bilder!

Stampat jordgolv, släng dig i väggen :rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bra jobbat :)
 
Nästan alla reglar på plats. Tyvärr så måste jag ta bort de tvärreglar som är uppspikade. Gör man inget fel så har man inget gjort.... Obs! Bilden är förvrängd, reglarna är inte så sneda som de ser ut:).
 
  • IMG_0924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vore intressant att höra hur det gick @Jordkällaren , sisådär ett decennium senare..om du är kvar! Funderar på samma lösning som du- grus.
 
Det var inte illa @Jenny B att du hittade den här gamla tråden =). Jag finns kvar men inte alls aktiv här.

Allt har gått fin fint så här långt, peppar peppar. Det enda är att gruset har satt sig lite i kammaren där vi inte kunde padda till det ordentligt pga av att jordkällaren finns under. Reglade på gruset och isolerade med krossade isodränskivor. Lite golvkallt är det men det är ju ett torp.... Hade jag gjort om det idag så hade jag nog valt skumglas (eller vad det nu heter).

Rött svenskt hus med vita knutar, grönskande trädgård, soligt, utemöbler, lantlig idyll, harmoniskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jodkällaren
 
Haha! Ja man googlar vilt och försöker förstå vad som fungerar :) stort grattis, härligt. Ser riktigt fint ut så helt klart värt ansträngningarna. Trevlig kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.