Hej,Jo jag skulle vilja kapa ur en bit ifrån en timmervägg så att jag får in min bil och jag vet ej om det är en bärande eller ej,det är en övervåning. Detta är en gammal lada som jag tänkte göra om till ett garage och för att få in bilen måste jag på något vis få bort denna vägg,ladan består av två sådana väggar och en övervåning. Något som har tips? Och om man ska kapa kan man ta en vanlig motorsåg,för det är bara timmerstommar.?
 
Självklart, är nästan bara att ta fram motorsågen och kapa. Det är ju timmerstommens fördela att den bär bra även med vissa försvagningar. Se bara till att man inte tar bort alla stockvarv. Inomhus bör motorsåg ersättas med elkedjesåg.
 
norrbottenstorpet skrev:
Självklart, är nästan bara att ta fram motorsågen och kapa. Det är ju timmerstommens fördela att den bär bra även med vissa försvagningar. Se bara till att man inte tar bort alla stockvarv. Inomhus bör motorsåg ersättas med elkedjesåg.

Okej jag tänkte inte kapa ända upp vid taket utan kanske lämnar en el två timmerstockar kvar,min tanke är som sagt bara att kapa ur efter dörrhålet,för finns ett dörrhål så tänkte kapa efter det och sen avsluta en bit innan väggen slut och det är inga problem? Nu har jag bara en motorsåg och detta är i en lada med grusgolv så vad händer om jag använder en bensin motorsåg?

//Alex
 
M
Lagerstrand Alexander skrev:
Okej jag tänkte inte kapa ända upp vid taket utan kanske lämnar en el två timmerstockar kvar,min tanke är som sagt bara att kapa ur efter dörrhålet,för finns ett dörrhål så tänkte kapa efter det och sen avsluta en bit innan väggen slut och det är inga problem? Nu har jag bara en motorsåg och detta är i en lada med grusgolv så vad händer om jag använder en bensin motorsåg?

//Alex
Du andas in mer avgaser än om du är utomhus.
 
Om det är i en bärande vägg skall du kanske få någon se på den först. Timmerstomme eller ej...
 
Det är lite snålt med info, men jag förmodar att det är underförstått att stockarna hänger ihop med varandra på något sätt på vardera sidan om det blivande hålet så att du inte bara ger dig på att såga hål?
 
Tänkte eftersom de har gjort ett dörrhål i den väggen och lämna den översta stommen kvar.
 
När motorsågen nyper fast i väggen kan det vara dags att ta sig en funderare hur man ska lasta av.

För det mesta brukar det gå bra då timmerstommar är både snälla och stabila.
En bild kanske?

/ATW
 
ArneTW skrev:
När motorsågen nyper fast i väggen kan det vara dags att ta sig en funderare hur man ska lasta av.

För det mesta brukar det gå bra då timmerstommar är både snälla och stabila.
En bild kanske?

/ATW
Kommer med bilder sen efter jobbet idag.
 
ArneTW skrev:
När motorsågen nyper fast i väggen kan det vara dags att ta sig en funderare hur man ska lasta av.

För det mesta brukar det gå bra då timmerstommar är både snälla och stabila.
En bild kanske?

/ATW
PICT1104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT1105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT1106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hejsan,Här kommer bilder på väggen från garaget och även bakom,ytan består av gipsskivor sen är det timmerstockar,så frågan är ju om jag verkligen kan kapa dem nedersta och låta den övre vara så som dörren är gjord.

//Alex
 
Med tanke på bjälkarna som går rakt in i väggen skulle jag bedöma den som bärande.

Oavsett vilket måste väl en timmerstock som sågas av stöttas i sidled om det inte går något inuti väggen som man inte ser?
 
Baserat på den info som givits kan man inte ge något säkert svar.

När man tar upp en öppning i en timmerstomme är det viktigt att veta vad för belastning som är ovanför samt hur den är fördelad, du har tex golvbjälkar infällda 2 stockar ovanför dörren. Vad har du på våningen ovanför? Vidare så bör man styva upp konstruktionen när man kapar upp en vägg, detta görs genom att man sågar upp ett gåtspår och slår in ett svärd eller en gåt. Ett svärd är enkelt sagt en 2x3" som du slår in i det lodräta spår som man sågar i ändträt på det du kapar av om du förstår mig.
 
Alla delar av en timmerstomme är ju bärande, det är ju dess stora fördel, sedan kan den last den bär varierar med olika väggar, så vid stora öppningar måste man ändå ha huvudet med sig.

Var finns byggnaden, är det ett brant eller flackt tak, är det stor snölast, vindlast, tungt eller lätt tak?

Från den nedersta bilder kan jag gissa, med betoning på gissa, att mer än befintlig dörrkarms överkant ska man inte ta bort. Det skulle ge dig ca 2,5 stockvarv att ta upp last, vilket är ok om inte allt för stora spännvidder vi talar om (max en bilbredd). Annars kan man ju alltid förstärka med en ytterligare stock på insidan, alt. rent av en stål eller limträbalk.

För mig i Norrbotten, som får ganska mycket snölast som inte glider av taket, ca 17 graders tak, snözon 3 har jag 3 stockvarv över min ladas "garageport" i normal bilbredd. Den sätter sig framåt våren några mm så pass att det är lite svårt att öppna de i övrigt mycket glesa portarna. Men det beror ju mycket på konstruktionen och storleken på det tak som belastar öppningen.
 
norrbottenstorpet skrev:
Alla delar av en timmerstomme är ju bärande, det är ju dess stora fördel, sedan kan den last den bär varierar med olika väggar, så vid stora öppningar måste man ändå ha huvudet med sig.

Var finns byggnaden, är det ett brant eller flackt tak, är det stor snölast, vindlast, tungt eller lätt tak?

Från den nedersta bilder kan jag gissa, med betoning på gissa, att mer än befintlig dörrkarms överkant ska man inte ta bort. Det skulle ge dig ca 2,5 stockvarv att ta upp last, vilket är ok om inte allt för stora spännvidder vi talar om (max en bilbredd). Annars kan man ju alltid förstärka med en ytterligare stock på insidan, alt. rent av en stål eller limträbalk.

För mig i Norrbotten, som får ganska mycket snölast som inte glider av taket, ca 17 graders tak, snözon 3 har jag 3 stockvarv över min ladas "garageport" i normal bilbredd. Den sätter sig framåt våren några mm så pass att det är lite svårt att öppna de i övrigt mycket glesa portarna. Men det beror ju mycket på konstruktionen och storleken på det tak som belastar öppningen.

Det är ett tak som består av tegelpannor och ovanför finns inget bara ett utrymme. Vad skulle det kosta om man byggde ut garaget 1,5 och behåller befintliga portar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.