Hej, ska förlänga en gödselplatta snart och funderar lite på arbetsgången. Har tidigare endast gjort förarbete och hjälpt till vid gjutning av 60kvm garageplatta, så lite koll har jag. Med gödselplattan är det dock lite andra förutsättningar i form av att ytfinishen på plattan inte är så noga.

Det är alltså ca 6kvm platta som skall gjutas i framkant av befintlig 20kvm gödselplatta.

Nu funderar jag på vilka arbetsmoment som är obligatoriska. Kommer såklart vibrera betongen när den läggs ut. Sen förmodar jag att man måste sloda till den direkt så det blir något sånär plant? Men sen är jag lite mer osäker - måste man brädriva när plattan stelnat något? Har hört att det kan bildas ett "skinn" annars som lätt spricker?

Som "ytfinish" tänkte jag dra över med en kvast eller nåt för att få det hyfsat halksäkert. När gör man detta? Känns väl nästan som att det bör göras innan betongen är så hård som när man i normala fall river den? Isåfall antar jag att det ser ut såhär:

Utläggning/vibrering, slodning
- vänta några timmar tills betongen är lagom hård -
Kvastning, täck med presenning

Synpunkter?
 
Kör så, det kommer funka fint.
 
Jag tänker på vilken betongkvalitet som skall användas med frätande gödsel...
 
Skulle nog lägga fokus på skarven mellan ny o bef. Dubba/armera så att inte skopan slår i ev. kant
 
@Johan Gunverth
Betongstationen rekommenderade specialbetong som är just till för att tåla gödsel.

@JKrister
Något speciellt sätt man bör armera längs gamla kanten? Har borrat och slagit i ett gäng överblivna stumpar av 5mm armeringsjärn längs gamla kanten med ca 40cm mellanrum. Det blir 2x10mm armeringsjärn runtom hela tillbyggnaden och 5150 armeringsnät ovanför det. Och såklart se till att gamla plattan är genomvåt före gjutningen. Något mer man bör tänka på?
 
Det ringer en liten klocka i huvudet på mig.

Bör inte gödselplattor och liknande armeras med rostfritt armeringsjärn?

Minns inte var jag fått det från, men tror att det är från någon av jordbruksverkets skrifter.

Eller är jag fel ute :surprised:

Dyrt låter det i alla fall.
Kan kanske ersättas med Johan Gunverths specialbetong.
 
Redigerat:
RF armering är överdrift, min far gjöt gödselplatta med vanligt armeringsnät för över 30 år sedan och den är väldigt fin än idag.

TS: Skarven mellan gammal och ny platta penslar du med cementvatten så fäster det ihop bra.
 
Låter som du har koll på läget
 
gödselplattor bör alltid stålas (fin slät yta) för att porerna inte ska vara öppna. Är ytan dålig tränger dyngan in i betongen och fräter upp betongen. Din platta kommer att hålla flera år längre om den stålas.
 
Se till att den nya är en aning högre så slår inte eventuell skopa på traktorn i kanten på den gamla delen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.