hej - även vår familj skall igång med bastu nu.

väggpanelen är nog inte så noga.

däremot skall lavarna (sittbrädorna) INTE innehålla kvist (blir varmt)
Välj även träslag som inte avger kåda. Så ditt eget förslag är det som vi skall använda.

Tjohooo !
 
Jag valde asp till min bastu. Mest för att jag gillar det ljusare träslaget och för att många här på forumet har pratat väl om asp. Kostar lite extra men det får det vara värt.

Jag köpte panelen på Carlsdalssågen. Fick betala 242 kr/m2. Fick dom uppkapade efter önskad längd (2,20) så det blev inte så mycket spill.
Virket till lavarna kostade 18,75 per meter.

Bastun är inte riktigt färdig men jag visar några bilder som jag tog för någon timme sedan.

x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFiFofFaCHstEHQ9MjIZt8Hc0kTnCDfFqpTcbk4BJtLJ-Se6klOIF0aUAwLihvAAS5qUiX7tOYR8v3FU6-He5pub8czJhP5NRIvdEUZ_y2GZsQ
x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFg8x8RolFuGQMIm6zwezwEFtDdctiJABI1v1nK3117OtHZp_wQhnli9EeBn0UphjmX05WN79Dgr6YgKDq-tS2RYvRviK4RmqrzaD0mPYQNvbg
x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFj1tXALJFXByVphsDeue5W8hD3L6lJCHdaC1i4cNuCupJ41XDRs9U4UDGd_m8pc7NbeIiT7neRtC7CA1gSGzeEqVcWA2iZNGoJsHmZHuSPjHw
x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFjr1FyaFw6oLcBqlmg3ha2R032UKnc5otMhtLu422U6WA9dGzIEcA7HRbwldh_cYygUJaaENjq6GcYZPBxVb89-QJh7_XGpz_g3SHr4PLCyQg
x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFi6yh_5P4gnRUrT6BH6C_YxHhWgDtdT1vY5Rk-0j3ZgBDsXiaXV_VwN2eMrjf1rdJFpd9DGBIJ3A9ibzj7vm3dmkcgd4kbRaM-ExOvWr_t-lw
x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFh5jJBZJQ8CQzVwzjV_bxVRhMNYEHjf0nZpVvF5HcgUAi7mt-J1eMXEuw7WHJtgEVTrFMqoxitm6-9597hCVZVj8IOkuyT_7kTBeni3-oWEbQ

 
Ursnyggt *ropar som i Ferdinand Expelendido Sån vill jag ha *

Ingen som känner till nån såg i Göteborg eller dess omgivning?
 
Mattiasx, snyggt bygge.
Vad har du för belysning under laven? Såg intressant ut. Jag ska precis till att ordna med belysningsfrågan. Vill ha ett varmt indirekt ljus under laven och ev LED eller optik uppe i taket. Jag har alpanel av B kvalitet i bastun, i den panelen finns det en del kvistar och den är lite mörkare än asp. Kommer att lägga ut några bilder inom kort.

 
Tack

Under laven sitter en Hide-a-Lite Ljuslist med halogenlampor. Köpte all belysning på elbutik.se. Obs viktigt att man tar den som tål bastumiljö.

På bilden ser man att några lampor är trasiga. Blir till att ringa elbutiken.

 
Hemmakatten
Mycket snyggt, både panel och kakel och glasbetong!
Om jag får komma med någon liten kommentare så vill jag säga att de ditsatta "sneda" hörnorna i dörröppningen inte tillförde något ur estetisk synpunkt (men kanske de har ngn praktisk funktion?). Tvärtom, ta bort dessa så är bastun verkligen urläcker! :) (tycker inte att de sneda hörnorna passar in i formspråket för övrigt)
 
Tack för kommentarerna
Det sneda hörnen tillhör glasdörren. Glaset är avkapat i hörnen så det får jag leva med.
Vad det gäller klinkervalet så ligger det till så här:
Golvet gjorde jag för 5 år sedan, minns inte vad plattorna heter, men dom är av en rödaktig terracotta typ. Tror dom är 10x10.
Till väggen bakom spisen valde jag ett billigt gråaktigt klinker. Hittade några billiga plattor på Kakeldax i Arninge. Säljaren kallade dom för garageplattor.
På väggarna utanpå bastun sitter nästan svarta skifferliknande plattor. Också dom kom jag över billigt på Kakeldax.
Behöver man inte så mycket klinker kan man spara pengar genom att köpa det sista "strö"-plattorna i butiken. ;)
 
Huruvida glasbetong fungerar i bastun har diskuterats en del här. Kan erkänna att jag satte dom utan att vara säker på om dom tål värmen. Ibland får man chansa lite. Har ingen dusch bakom så det skall säkert fungera.

Glasbetongen kommer från duschväggen som jag rev för att kunna få plats med bubbelbadet.
Kul att kunna återanvända glasbetongen. Dom var ju trots allt rätt så dyra den gången jag köpte dom.
 
Mycket stiligt!

Har funderat på något liknande, att man sätter plattor bakom aggregatet liksom.
Såg att Bauahus hade LED ljus (6 st för 699kr) som man kanske skulle fundera på..

Hur har du gjort med entilerna, man ser ju en ovanför agregatet men har du två eller hur har du gjort :-/ ???

Min kommer att bli på övervåningen med snedtak så det blir väl lite pilligt..
 
Eftersom bastun är i källaren så gick det inte att ta in friskluften under spisen. Efter att ha läst på om vantilation i bastu så skall man, enligt nya rön, få en jämnare temperatur om man tar in luften strax ovanför spisen och tar ut luften under lavarna.
Min tilluftsventil sitter, som du ser, strax under taket. Kanske inte idealiskt men det fungerar säkert. Har en ventil under översta laven med ström framdragen för att kunna montera en fläkt.
 
sitter fläkten högre än 0,5 meter över golvet ska den vara godkänd för 125 grader.. tror jag...
 
  • hus01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.