VI anlitade hantverkare som:

* Tvättade huset

* Målade allt (två plan, ganska stort) med plåtfasad och enstaka trädetaljer.

* Bytte 10 takpannor och fixade nån läkt.

* Tog ner de gamla och häng- och stuprören och satte dit nya till hela huset. Stadgade även upp med såna där smalare brädor de sågade till (minns inte vad de heter nu...). För att undvika den lutning som varit innan på rännorna.

* Tog bort vindskivorna och satte dit nya inkl. målning.

* De har använt egna liftar (fått använda två olika för att komma åt överallt), stegar, verktyg, penslar,

* Ordnat allt material och fraktat. Kört iväg gamla saker till skrot/soptipp.

* Dessutom lite trixande med elen då jag missuppfattat att de behövde 3-fas och skarvsladdar etc.


Vilken tidsåtgång och vilket pris är rimligt för jobbet? (Obs! UTAN materialet. Nämnde bara att de fixat materialet apropå tidsåtgång/frakt/transport).

Oerhört tacksam för svar!! :)
 
Måste säga att det låter lite märkligt med en firma som både målar, snickrar fixar plåtar och el?

Svårt att uppskatta tidsåtgånh utan att ha mer kött på bena angående hur stora ytor det är? Bilder är bra.
 
Mja, är väl inte så märkligt. Du kan låtsas att det var 18 olika firmor om du vill. :)

Något mindre än det här:
http://bit.ly/1dFE8jd
Men samma form osv.
 
Fem dagar x 2 pers?
 
Goteborg skrev:
Måste säga att det låter lite märkligt med en firma som både målar, snickrar fixar plåtar och el?

Svårt att uppskatta tidsåtgånh utan att ha mer kött på bena angående hur stora ytor det är? Bilder är bra.
Tja, om jag som amatör kan snickra, fixa plåtar och el så borde väl en firma med ett antal proffs också klara det? Förresten var det väl ingen el att fixa, det var väl sladdar till sina maskiner de skulle ha?

Men hur som helst, det är omöjligt att gissa nån tidsåtgång utifrån de uppgifter vi har fått.
 
Okej... Men alltså: tvätt och målning av ett ganska normalt tvåplanshus med plåtfasad. 8 vanliga fönster, 4 små (plåt-"ram" runt alla, dvs träet är inte målat).

Vindskivor på två sidor.

en läkt och 10 pannor (tog väl inte så långt tid förstås).

Alla rännor nedtagna och uppsatta. Fyra på tvären, och fyra stuprör samt två små rör på taket. Inkl de här brädorna då.

Då är det transporter, verktyg, maskiner och att de fraktat nya/gamla saker till och från huset.

Måste väl gå att räkna ut?
Jugend sa "fem dagar x 2 pers". Lite mer/mindre, mycket mer/mindre?

Tack för ev svar!
 
Bobbiz skrev:
Okej... Men alltså: tvätt och målning av ett ganska normalt tvåplanshus med plåtfasad. 8 vanliga fönster, 4 små (plåt-"ram" runt alla, dvs träet är inte målat).

Vindskivor på två sidor.

en läkt och 10 pannor (tog väl inte så långt tid förstås).

Alla rännor nedtagna och uppsatta. Fyra på tvären, och fyra stuprör samt två små rör på taket. Inkl de här brädorna då.

Då är det transporter, verktyg, maskiner och att de fraktat nya/gamla saker till och från huset.

Måste väl gå att räkna ut?
Jugend sa "fem dagar x 2 pers". Lite mer/mindre, mycket mer/mindre?

Tack för ev svar!
Jag skulle gissa på närmare 8 dagarx2 personer.
Dvs mellan 25 och 30. 000 efter rotavdrag.
Plus resor, lifthyra och material
 
Du kommer aldrig att få ett seriöst svar med den input du ger. Du måste väl själv begripa att det är omöjligt om du läser dina egna inlägg.

Total yta av fasader, längder av hängrännor, hur mycket underarbete innan målning, skrapning av flagnad färg, var finns huset och hur långt har dom att köra med allt bråte etc, etc, etc, etc.

Uttryck som "fixa nån läkt", vad är det ?

Ingen kan hjälpa dig med den information du givit.
Men du har väl fått något pris innan dom började. Antingen ett fast pris eller ett timpris och då är det bara för dig att beräkna timmar dom varit där så får du priset.
 
Redigerat:
oceanis: Jag begriper att det är svårt.

Säg 0,5 h skrapning etc per fönster.
Huset finns en mil ifrån firman.
Materialet köps/slängs ett par km ifrån huset.
Fasaden och rännornas storlek kan man se på bilden, som liknar vårt hus (fast vårt är något mindre).
Glöm den där läkten.

Jag har fått ett pris ja.
Men nu undrar jag vad som är rimligt, enligt er.
Folk brukar vara snabba med att ha åsikter om en summa men tänkte att jag inte skulle säga något. För att få en "nollställd" åsikt.
 
Målning med underarbete skulle jag gissa på 80 timmar (2 man i en vecka). Rännor stuprör osv kanske 2 man på en dag, men med lite marginal. Vindskivor ytterligare en dag för 2 man, fast med en del marginal. Till det får du räkna med 1 timme restid per person per dag. Några timmar för att handla material. Så 60 - 70 000 före ROT.
 
Vad vinner man?
 
Haha, överbliven målarfärg? :)
 
Tack för svaren.
Tar gärna emot nåt mer för att få lite statistik att gå på.
Tror det finns nån smart rackare där ute...
 
En liten fråga för att kunna svara seriöst....;)

Är det seriösa hantverkare dvs yrkesmän till de olika momenten eller är det vad man skulle kalla "puggemurare" i Skåne. Dvs allt i allo gubbar som klyddar med lite av varje utan att egentligen kunna.

Det spelar i min värld en stor roll på tiden och priset, därav min fråga.

Ta som ett exempel hängrännorna som du uppenbart har bytt och man har gjort någon sorts riktning med hjälp av trälister.
Har man tagit bort krokarna och takfotsplåten? Därefter omriktat krokarna monterat och bytt takfotsplåten och lagt ny papp över eller har man bara lossat lite på krokarna slagit in kilar av trä som ruttnar bort om ett tag? Vad är det för rännor galvade, rheinzink eller vanlig plastad plåt för det spelar ju en stor roll? Lödda skarvar eller bara enkla omvik?
Massor av frågor som faktiskt kan göra enorm skillnad på vilken tid det skall ta och som gäller för alla momenten.

Jag har tex själv fått all plåt på huset bytt till Rheinzink. Ett jätte jobb som tog mycket tid eftersom allt skulle lödas och klippas på ett speciellt sätt. Kupor och beslag skulle göras i gammal stil med helt osynlig infästning vilket tog mycket tid och mycket pyssel. Tror att man kunde gjort detta på långt mindre än halva tiden om man köpt färdiga beslag, slopat all yrkeskunskap med fasonering, lödning, dubbelfalsning och använt enkel plåt som man nästan kan bocka med fingrarna.

Därför tycker jag att denna sortens gissning blir så otroligt fel om man inte har förutsättningen klar och framför allt så får man ofta en bild av att duktiga hantverkare tar lång tid och är dyra eftersom man jämför oseriöst jobb med yrkesskicklighet.
 
Redigerat:
Mellan 60,000 till 250,000 efter ROT :cool: Min gissning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.