Langbein
Vi har en stor trafo men tar bara ut lite effekt, varierar de ev. skadliga
fältstyrkorna med vad man tar ur den eller är det konstant?

Istället för en massa trafos överallt, funderas på att placera ut trafon
centralt och dra ett svagströmsnät, men voltbehovet varierar, finns det
billiga reduktioner att sätta på?
 
Spänning eller ström styr fältstyrkan beroende på vilken typ av fält vi pratar om. Det är alltså inte konstant. Eller föresten, i en del av transingen är spänningsfältet konstant, men inte nödvändigtvis större för att du har en stor transing. Totalt sett ska du ju förbruka samma effekt dock så vinsten handlar ju möjligen om att placera en transing i en kopparlåda med riktigt tjocka väggar på central plats.

Om du på allvar funderar i dessa banor, har du sett till att sanera övrig el innan du ger dig på detta? Din, TV, dator, bildskärm (beroende på modell), microvågsugn, mobiltelefon etc avger BETYDLIGT starkare elektriska fält än alla dina trafosar tillsammans.

Jag ser åtgärden som dyr (för jag gissar att inga standardlösningar finns) och helt verktningslös i praktiken. Rent tekniskt är det ju inga konstigheter att dra likström i hela huset och bygga små omvandalre (antagligen en per pryl). Att strålningen helt säkert blir mindre av denna operation, det tror jag få elektronikkonstrukörer kan garantera.



Det verkar helt orimligt att göra på detta sätt utan att först ha eliminerat åtgärdat de största E och B-fältsbovarna i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.