Jag håller på att inreda övervåningen. Har ett rejält golvbjälklag tillgängligt att dra el/vent i.

Kommer att ha ett FTX-aggregat på övervåningen med 160 mm diameter på tilluftsutgången. Det är två rum på övervåningen som ska ha tilluft, ligger vägg-i-vägg med varandra. Dessutom ska jag släppa ner lite tilluft till våningen nedanför.

Min tanke är att gå med ett 160 spirorör från FTX (via ljuddämpare), montera en 160-100 T-böj för att via ett brandspjäll gå ner och sätta en 100mm TL i taket för nedervåningen. Sedan gå vidare med 160-rör till ett 160-100 X-rör som man pluggar på ena 160-sidan, sedan går rakt upp från golvbjälklaget genom golvet upp i mellanväggen (som avgränsar de två rummen) med två 100-rör med TF-ventil i resp rum.

Ok lösning?

Kan jag montera 160-röret i golvbjälklaget direkt mot golvbjälkarna, med hålband?
Tänker på om det blir stomljud eller liknande.
 
Vilka flöden har du i rören. Har du ritning och beräkningar?

Sen är frågan hur tyst du vill ha systemet. Rekommenderar varmt Acu comp dämparna till varje till-luft ventil och kör 160-160mm T-koppling och sen koppa på en strypning till 100mm för att det inte ska bli ljud där...
 
  • Gilla
Niklas Andersson
  • Laddar…
Varför ska du ha ett brandspjäll? Är det två olika lägenheter?
Efter ett spjäll behöver du ljuddämpare annars kommer du få oljud från det.
 
Nej, det finns inga ritningar och inga beräkningar.

Är det bättre att köra 160-160 T och en 160-100 strypning alltså, jmf med 160-100T - ljudmässigt?
Möjligt att jag kan få rum med flexibel dämpare i väggen, men det finns inte mycket att gå på när det är en 120 vägg som rören ska upp i.

Ja, det är två separata delar. Nedervåningen är ett garage och jag har i tidigare trådar fått input hur man kan lösa det. Slutade med att det blir en TL från FTX, men ingen FL till FTX (vanliga FL ventiler i väggen på garagedelen).
 
För att få systemet riktigt tyst så kopplar du en Acu-comp böjbar ljuddämpare innan till-luftventilen. Hemma så är alla till-luft ventiler 100mm och min slinga börjar på 160mm och sen går över till 125mm och sist kroken 100mm. Jag byggde om systemet då jag bytte från till/frånluftvärmepump till FTX/Bergvärme för jag var inte nöjd över att det bullrade så (inga ljuddämpare på till-luften). Nu är systemet riktigt tyst. Jag dimensionerade upp och bytte ut så där det var 125mmrör byttes ut till 160 och där det var 100mm bytte jag till 125mm rör (Det som jag fick över)....
 
Förstår jag dig rätt med 160-rör i hela slingan, övergår till 125-rör vid T-kors och precis innan ventilen ner till 100?
Jag kommer aldrig att få rum med 125-rör eftersom jag måste gå från golvet och upp i väggen, fram till ventilen som ska sitta i väggen.

Tänker nog dra ner ventilationshastigheten nattetid, om någon ska sova i det extrarum som finns ovanpå garaget.
 
Johan H skrev:
Tänker nog dra ner ventilationshastigheten nattetid, om någon ska sova i det extrarum som finns ovanpå garaget.
Tycker det är en tankevurpa att dra ner ventilationen nattetid, det är då du är i rummet i ca 8h i sträck.
 
Johan H skrev:
Förstår jag dig rätt med 160-rör i hela slingan, övergår till 125-rör vid T-kors och precis innan ventilen ner till 100?
Jag kommer aldrig att få rum med 125-rör eftersom jag måste gå från golvet och upp i väggen, fram till ventilen som ska sitta i väggen.

Tänker nog dra ner ventilationshastigheten nattetid, om någon ska sova i det extrarum som finns ovanpå garaget.
Hemma så är det dimensionerat på luftflödet att det är 4 liter/sekund per person som sover i rummet. Om du gör rätt med dämpare mm så ska du inte behöva dra ner på fläktarna på kvällen. Sen står mitt FTX aggregat på en markskiva så vibrationer från den är nästan helt obefintliga.
 
Tjoa skrev:
Tycker det är en tankevurpa att dra ner ventilationen nattetid, det är då du är i rummet i ca 8h i sträck.
Vad är alt om ljudet är för högt?
Hjälper det inte att dra ner till kanske 50%?
 
Få in en ljudämpare är väl lämpligt, av någon form.

Du behöver inte göra som vi säger. Det är bara tips och råd om hur du ska göra för att det ska bli bra. Antingen har man bra ventilation eller så drar man ner och då får man sämre.
Det är ju helt upp till dig. Det är inte vi som ska sova där.;):)
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.