Jag är i färd med att sänka taket i mitt blivande badrum, och tänkte installera ett par LED-spottar på 3w vardera. Dessa (Malmbergs MD-315) har jag köpt: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974130

I taket sitter nu råspont, och planen är att regla upp ett 11 mm tjockt huntonittak som då blir totalt ca 35 mm lägre. Detta ger en luftspalt bakom spottarna på ca 20 mm. Huntonit säger att deras tak klarar värmen från spottar, så på den fronten verkar det lugnt. Dock funderar jag på om luftspalten jag tänkt mig är tillräcklig?

Ringde Malmbergs men de ville inte svara på denna fråga..!? "Prata med en elektriker" sa hon i luren. Oproffsigt tycker jag, har de inte testat sina egna produkter? Killen på Hornbach sa att ca 2-3 cm spalt mot råspont ska funka kanonbra. Nu läste jag någonstans att riktigt herrejösses-torrt trä kan antändas redan vid ca 80 grader C och blev lite fundersam kring detta, trots endast 3W effekt. Kanske kan man skruva fast en tunn kakelplatta bakom varje spott, för att inte ha brännbart material precis bakom? Så vad tror ni kunniga människor?
 
Det är ok. Men om du är orolig. Renoveringsgips....
 
Ok!
Med renoveringsgips, menar du sådant 6mm gips? Ska jag då sätta t.ex en 200x200 bit i taket bakom varje spot?
 
Det är ingen fara för brand om du sätter en värmekälla som ger 3w, på det viset. Framförallt om det finns ordentligt med kylutrymme i sidled.

Däremot så förkortas livslängden på armaturen om den blir för varm. Men även där så räcker 2 - 3 cm luftspalt bra. Det handlar mer om att man inte bör sätta den i ett trångt helt slutet utrymme.
 
Dajm skrev:
.... läste jag någonstans att riktigt herrejösses-torrt trä kan antändas redan vid ca 80 grader C och blev lite fundersam kring detta, trots endast 3W effekt. Kanske kan man skruva fast en tunn kakelplatta bakom varje spott, för att inte ha brännbart material precis bakom? Så vad tror ni kunniga människor?
Öh, 80 grader för självantändning trä? Papper har över 200 grader och trä normalt 500 - 600 grader visade en snabb googling. Vad har du för trä?

Misstänker att det är flampunkten som avses med 80 grader, alltså vid vilken temperatur det i så fall avger gaser som går att antända med t ex en öppen låga.
 
Redigerat:
Testkörde mina 3W LED spottar från Kina i ett antal timmar på max (Numer går dom för det mesta på maximalt 50% då det är förbenat mycket ljus) och vid beröring så var dom knappast varmare än mina fingertoppar, dvs, kunde precis avgöra att den var ljummen.
I källaren kunde jag inte sänka så mycket alls då takhöjden redan är begränsad. Har idag ca 7mm kvar ovan spott till målad masonit. Ändå valde jag att sätta ca 40x40cm med Aluminium Tape ovan var spott - Bara för att inte få målat trä 7mm från spotten. Om det hjälper kan jag inte svara på, men det torde göra skillnad för eventuell antändning.

3M beskriver tejpen som följer: "Highly conformable foil tapes used in many applications requiring moisture and chemical resistance, thermal conductivity, heat and light reflectance, flame resistance and weatherability."

TLAT50.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var det en helt korkad manöver? :rolleyes:
 
snaggletooth skrev:
[länk]
Usch då, tur man har LED-spottar i hela huset då, de blir max 60 grader helt inlindade i handuk och instoppad i en sluten burk i 12 timmar när jag testade hur varma de kan bli under sämsta tänkbara omständigheter.
 
Tack allihopa! Pratade även med elektrikern som sedan ska koppla in trafon och han sa att det ska vara ok. Så, här kommer lite bilder:

Drog vp-rör för kablarna. Körde på Slackers tips och satte alu-tejp i taket. Häftade fast den också ifall klistret skulle bli dåligt. Verkar vettigt och kan ju knappast skada.
20130921_175217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20130921_200917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet! :)
20130923_070154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Snubblade för övrigt över lite trådar kring innertak och dyckert och såg att folk verkar tycka att 1,2 mm är lite väl klent...Och det var ju det jag använde till mitt innertak! 1,2x50mm T-dyckert!! :-/

Glesade C-C 300 och spikade sedan takpanelen med c-c 200. Varje skiva är ca 600x1800x11 mm och det ser ut att vara något sorts masonit. Uppskattningsvis är det ca 25-30 dyckertar i varje skiva. Tror ni jag behöver säkra upp detta ytterligare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.