Är lite sugen på ett litet vindkraftverk, någon här som har ett sådant och kan tipsa om någon modell, kollat lite på ebay och verkar vara bra priser från Tyskland.

Hur kopplar man en sådan till elnätet?

Har idag en solelanläggning med microinvererare och logger, går det att koppla en micro inverterare på ett vindkraftverk och få in den i samma loggning?

Hur är det med bygglov?
 
Vad är det för grejer du hittat på ebay?

Vindgeneratorn genererar väl AC-direkt så du behöver nog ingen inverter.
 
Ett gårdsverk måste man ha bygglov för.
 
Jag hade tänkt i storleksordningen 250-400w kanske, sett det finns de med rotordiameter på runt 1.5 meter.

Såg de på ebay var 12/24v system och antagligen för offgrid?
Men de borde ju gå att få in på elnätet med.

Typ nått sånt här.
http://www.blocket.se/vi/49253225.htm

En med lågt cut-in windspeed är att föredra.
 
Redigerat:
det är vell bygglovsfritt med upp till 3 meters rotor och total höjd på max 20m, men inte högre än hur långt det står från tomtgräns. har iaf för mig att det är så men någon kanske kan bektäfta
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
daugaard skrev:
det är vell bygglovsfritt med upp till 3 meters rotor och total höjd på max 20m, men inte högre än hur långt det står från tomtgräns. har iaf för mig att det är så men någon kanske kan bektäfta
Jag har för mig att det är 2 meters rotordiameter, men i övrigt har du nog rätt.
Kanske här finns någon som verkligen vet :)
 
Daugaard har rätt. 3m rotordiameter, maxhöjd inkl rotor 20m, men det rekommenderas att man har 1,5 x verkets höjd till tomtgräns.
 
Göran.W
Ska tillägga där att det inte får fästas på någon byggnad för då krävs det helt plötsligt bygglov av någon anledning.
Annars är det som nämts 3 meter rotor och max 20 meter inkl rotor samt att det ska falla inom tomten om det rasar.
Här http://24volt.eu/ finns det många kunnig att rådfråga.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Ska tillägga där att det inte får fästas på någon byggnad för då krävs det helt plötsligt bygglov av någon anledning.
Ja, jag kan förstå "mekaniken" bakom att det är så, men det är ju trist och ganska hämmande.

Göran.W skrev:
Annars är det som nämts 3 meter rotor och max 20 meter inkl rotor samt att det ska falla inom tomten om det rasar.
Här [länk] finns det många kunnig att rådfråga.
Hmm, får flytta ut huset i ett av hörnen på tomten så jag kan ställa kraftverket mitt på :)
 
Får man sätta vindkraftverket ihop med en friggebod?
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Vindgeneratorn genererar väl AC-direkt så du behöver nog ingen inverter.
Det kan konstrueras på båda sätten.
Fördelen med DC-generator + inverter är att verket ger kraft i ett betydligt större vindhastighetsspann. Nackdelen är självklart priset, och ev aningen lägre verkningsgrad vid ideal vindhastighet för ett AC-verk.
 
Göran.W
Dom flesta vinkraftverk undantaget dom allra minsta har ac generator och ofta tre fas som likriktas i en tre fas likriktare till likström som sen måste köras till en batteri bank för at sen göras om till 230 volt via en inverter om man inte kan använda batteri spänningen direkt.
Viktigt att kolla är bla cut in vind.
Ju tidigare dom ger ladd spänning desto bättre.
Ju högre cut in vind ju mer måste det blåsa innan det blir något vettigt av det.
Se ska man ta effekt siffrorna med en nypa salt för dom brukar vara rätt saltade.
 
Göran.W skrev:
...
Sen ska man ta effekt siffrorna med en nypa salt för dom brukar vara rätt saltade.
Det är väl som med "fullskaliga" vindkraftverk, fast värre.
Avgiven energi i förhållande till "märkeffekt" ligger någonstans mellan 20 och 25%.
Dvs från ett 2 MegaWatt verk får man genomsnittligt över året ut kanske 0,5 MW.
Detta på grund av vindkraftens intemittens, Dvs ibland blåser det inte och ibland blåser det för mycket.
Sällan blåser det "lagom".
Och då gäller det verk med navhöjder på kanske 100 meter som placerats i ideliska vindlägen.

Det är bara att fundera över vilken "verkningsgrad" ett litet gårdsverk på kanske 10 meters navhöjd kan få.
Det skulle vara intressant att se en realistisk kalkyl över vad kilowattkostnaden för egenproducerad vindel skulle bli.
Utan glädjekalkyler, subventioner, feed-in och annat som stör kostnadsbilden.

Även om jag inser att man inte funderar på sådana här anläggningar främst för att tjäna pengar, utan mer av experimentlusta.


Det står ett vertikalt kraftverk strax öster om Falkenberg.
Jag har aldrig sett det snurra. Men ekonomiskt verkar det vara rena snurren :)
http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.1844606-luften-gick-ur-vertical-wind
 
Göran.W
Jag tänkte mer på att dom anger att det ger tex 500 watt fast det realiteter bara ger hälften för dom anger effekten vid full orkan typ.
Det intressanta är inte vad topp effekten är utan vad det faktiskt ger vid "normala" vindar.
Så låg cut in vind som möjligt och vad det ger vid 5-6 m/s är det som är det intressanta för det är ofta det blåser där omkring.

Man brukar räkna med att ett vinkraftverk ger i snitt 6% av max effekten på stora verk och dom kommer ändå upp i märkeffekt redan runt 9 m/s medan små verk oftast inte gör det från vid betydligt högre vindar så dom har ändå sämre verkningsgrad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.