För snart 2 år sen höjde vi vårt tak i samband med att vi skulle lägga om taket.
Anledningen till takhöjningen var att senare kunna inreda den nu relativt stora vinden.
När vi la om taket så la vi diffusionsöppen underlagsduk på råsponten, på det 50mm xps-skivor (extruderad cellplast) för viss utvändig isolering. På detta läkt och betongpannor.
För närvarande är det fortfarande en "kallvind" eller åtminstone halvkall, men i samband med att vi ska inreda så måste vi såklart isolera.
Min ursprungstanke var att isolera hela vägen mot råsponten, dvs utan luftspalt och att isoleringen skulle utgöras av någon slags cellulosa-isolering och tjockleken blir ca 22 cm (bredden på takstolsreglarna). Totalt alltså ca 27 cm isolering. Inte jättemycket, men borde vara bättre isolering än dagens hopsjunkna sågspåns och torvlager, som ligger i vindbjälklagret.
Vad jag förstått så får vi genom denna konstruktion den så kallade "daggpunkten nånstans mitt i den inre isoleringen. Vad innebär det egentligen, och gör det något?
Även om jag bygger med en luftspalt mellan isolering och råspont så borde väl ändå daggpunkten hamna nånstans mitt i isoleringen.
Vad är då skillnaden mellan att ha luftspalt eller inte? Är det att luftspalten kan hjälpa till att ventilera bort eventuell fukt som uppstår pga daggpunkten?
Men samtidigt verkar de flesta nya underökningar peka på att man ska undvika att ventilera med uteluft...
Min förhoppning är att isolering med cellulosabaserd isolering, som enligt vad jag läst, är bättre på att hålla fukt och avge fukt långsammare och att råsponten därmed inte utsätts för så stor fuktpåverkan.
Förhoppningen är även att fukt ventilerar ut genom råsponten och underlagsduken och även inåt då jag tänkt använda en diffusionsöppen duk även mot innertaket.
Vi har redan frånluftsventilation på nuvarande boendeplan och tänker sätta in ytterligare utsug på vinden när vi inreder.
Jag kan även tillägga att det under förra vintern inte förekom någon frost på insidan av yttertaket, åtminstone inte de gånger jag kontrollerade. Mätte dock aldrig tempen, men kan tänka mig att det hölls sig över nollan även när det var som kallast (bor i sthlm).
Men frågan är alltså, luftspalt eller inte? Eller finns det något ytterligare alternativ?
Och om jag bygger med luftspalt, hur mycket gör då den utvändiga isoleringen egentligen...?

Får se om nån orkade läsa genom detta :)
 
Intressant problem. Du har ett varmt undertak tack vare isoleringen på utsidan, därav slapp du kondensutfällning mot undertakets insida.

Men eftersom du har daggpunkten innanför underlagsduken så måste ev fukt bort på något vis. Enda lösningen är att ha en ventilerad luftspalt. Du kan variera graden av ventilation genom att justera öppningen vid takfoten. Får du problem så kan du öka eller minska ytan på öppningen.

Du har väl en tät ångspärr på insidan av 22cm-isoleringen? Det minskar risken för kondensutfällning innanför undertaket.

Din konstruktion är som en klassisk kallvind, men med en väsentligt förbättrad konstruktion på undertaket. Du slipper dock ifrån den köldbrygga som detta tak annars skulle "erbjuda".
 
OK, så jag slipper alltså inte luftspalten, men kanske inte ska ha "fullt blås". Problemet är ju att det blir svårt att kontrollera vad som händer därbakom...
Angående fuktspärren på insidan isoleringen så tänkte jag ha en diffusionsöppen duk även där, så att ev fukt kan vandra inåt också.
Funderar på en sak...: Jag har läst här på forumet om gamla hus som haft sågspånsisolering upp mot råsponten (parallelltak) utan luftspalt och tror även det var utan invändig fuktspärr, och som inte haft problem med mögel... Antar att det beror på sågspånets förmåga att hålla fukt.
Hmm, en ide kanske kan vara att att testisolera utan luftspalt och med cellulosaisolering mellan två takstolar och sen riva ner efter ett år och kolla hur det ser ut, men ett år kanske är för kort tid..?
Not: vi har inte jättebråttom i detta projekt :)
 
Jag förstår inte varför du skall ha diffussionsöppen duk innanför isoleringen. Det FÅR INTE komma ut fukt från bostaden i väggar och tak.

Gamla hus eldades med ved eller olja vintertid, och detta skapade en kraftig undertrycksventilation i bostaden som med hjälp av självdrag gjorde att fuktläckage inte kunde inträffa (i princip).

Idag värmer vi upp och ventilerar våra hus på ett annat sätt, vilket ställer andra krav på teknisk lösning.
 
Återupptar denna gamla tråd eftersom vi fortfarande inte (!) har isolerat taket och fortfarande inte helt har beslutat oss för hur vi ska göra.
Men denna artikel: http://omvarldsbevakning.byggtjanst...uktsäkra takkonstruktioner.pdf?epslanguage=sv
tycker jag visar på att det inte är helt fel att bygga utan luftspalt. Se "takkonstruktion 6" (sid 45), som liknar den jag har väldigt mycket. Dvs med utvändig isolering och utan luftspalt.
Jag har dock funderat på att använda Polyuretan som isolering för att slippa hålla på med plastfolie som nog är väldigt svårt att få 100 tät.
Reflektioner?
 
Jag har ett intryck av att vi blir fler och fler som bygger utan luftspalt.

Har själv, på mitt hus byggt 2010 denna takkonstruktion (utifrån):
betongpannor, bärläkt, ströläkt, 100 mm cellplast, takduk, 17 mm råspont, 220 mm takstolar.
Ingen invändig isolering, då jag har vinden mest som förråd, ena gaveln är inredd till enkelt gästrum.
Skam till sägandes har jag ingen ventilation alls på vinden.

Har precis varit uppe och tittat efter tecken på läckage efter gårdagens ymniga regnande, men det ser torrt och fin ut över allt. I och med att jag inte har någon isolering under råsponten är hela taket inspekterbart.

Värden nu kl 19:15 efter en solig och fin dag:
Vindstemp 18,8°C, RH 59%
Utetemp 12,5°C, RH 75%
Innetemp 23,7°C, RH 48% (ingen uppvärmning igång).

Så det verkar fungera bra!

Om du skall isolera hela takstolens djup, varför inte sätta upp plastfolie samt glespanel.
Sedan blåsa in lösull, cellulosa eller mineral/glas efter eget tycke.
Det borde väl bli både mycket enklare och billigare än polyuretan?
 
Jag har funderat på att spruta tex cellulosa, men det blir inte nämnvärt billigare än polyuretan. Speciellt inte om man ska leja bort arbetet att sätta folien. Dessutom vill jag helst undvika att bygga på med gles då jag vill ha så mkt takhöjd som möjligt. Tanken är att sätta spontad panel direkt på takstolarna. Om det blir PU så kommer jag sätta 50 mm stenull på PUn för att öka brandsäkerheten.
Och jag tror också det är svårt att få folien helt tät. Med PU slipper jag folien helt.
 
Två kommentarer:

1.
Nej, att sätta upp plastfolie är nog det enklaste (och enda) sättet att få konstruktionen lufttät.
Är det något som läcker är det spontad panel, som visserligen är mycket snyggt.
Södra har mycket snygg vitvaxad panel som i mina trakter är billigast hos Cheapy.

2.
Är det inte lite fånigt att bråka om 28 mm när det gäller takhöjden vid snedtaken?

Om takstolarna har c-c 1200 mm behövs nog något för att tunn takpanel inte skall gå i vågor.
men det beror ju på vilken riktning man vill sätta panelen på också förstås :)

Och det går bra att bygga utan plastfolie.
Hela tanken med konstruktionen är ju att den är ånggenomsläpplig.
Vindväv eller liknande kan användas i stället för att hålla lösullen på plats.


Hur gör för resten snickarproffsen om de vill ha längsgående, "liggande", takpanel i snedtaken?
 
Med PU kommer det bli lufttätt utan plast, förutom att takstolarna, som ju är i trä, inte blir "inplastade, eftersom PU'n sprutas mellan takstolarna.
Det som känns sådär med konstruktionen är att det blir 2 ganska täta skikt. På utsidan råsponten ligger en genomsläpplig duk, och på den ligger XPS (cellplast), som kanske inte är så genomsläpplig...
Thermisol har just denna konstruktion i sin lösning med utanpåliggande isolering. Vet inte om tanken är att ev fukt i råsponten ska kunna vandra ut genom takduken och kondensera under cellplasten.

Angående takpanel, så har jag förstått att det inte är några problem med att sätta 16 mm spontade brädor med cc 120. Kan iofs bli problem om man har isolering som trycker på, men det blir det ju inte om man använder PU. Iofs tänker jag sätta 50mm stenull, men den väger så lite så jag tror inte att den kommer bukta takpanelen.
 
Ringde just Thermisol. I sin konstruktion har de EPS, som är mer genomsläpplig än XPS... Tanken med deras konstruktion är att fukt ska ventileras ut genom EPS'en. Oklart om det funkar med XPS som ju är tätare. TBC
 
Skickar in en ny tanke.
Vad skulle det innebära att bygga en luftspalt, men istället för att låta den utmynna i takfot och i ev "mögelstoppers", så låter man den utmynna invändigt...
För min del skulle det innebära att jag har en del (60mm) av isoleringen utanför luftspalten. Varm inomhusluft kommer alltså att röra sig i luftspalten.
Hur sjuttsingen blir detta ur ett fuktperspektiv? Blir det bra eftersom den varma luften kommer se till att det inte blir så kallt i luftspalten att det blir kondens? Eller blir det precis tvärtom att den varma luften kommer kondensera mot råsponten...?
 
Roosen skrev:
Skickar in en ny tanke.
Vad skulle det innebära att bygga en luftspalt, men istället för att låta den utmynna i takfot och i ev "mögelstoppers", så låter man den utmynna invändigt...
För min del skulle det innebära att jag har en del (60mm) av isoleringen utanför luftspalten. Varm inomhusluft kommer alltså att röra sig i luftspalten.
Hur sjuttsingen blir detta ur ett fuktperspektiv? Blir det bra eftersom den varma luften kommer se till att det inte blir så kallt i luftspalten att det blir kondens? Eller blir det precis tvärtom att den varma luften kommer kondensera mot råsponten...?
Hel kort så gör ju den luftspalten att isoleringen under luftspalten blir verkningslös.
Den varma inneluften cirkulerar igenom luftspalten och kyls ner.

Och ja, när du kyler ner inneluften i luftspalten, finns nog viss risk att du kommer ner till daggpunkten och det kondenserar.

(Ganska korkad idé om du ursäktar uttrycket.)
Eller inte så genomtänkt låter kanske bättre :)
 
Jo jag förstår att konstruktionen kommer "läcka" varmluft. Frågan är hur mkt... Luftspalten är ju inte direkt stor, så jag tycker inte att det borde gå att jämföra med att inte ha någon isolering i taket, förutom den utvändiga då. Så jag tror inte att isoleringen under luftspalten blir verkningslös. Jämför med att ha ett fönster helt öppet, eller bara en liten ventilationspalt.
Men jag kan inte med min ringa kunskap avgöra hur mkt värmeläckage det skulle innebära. Hur mkt kommer luften röra sig i spalten osv. Och jag kan tänka mig att det är väldigt svårt att räkna på...
Någon annan som har nån tanke om detta?
 
Efter att ha pratat med ett par olika isoleringsföretag, med olika isoleringsmaterial och konstruktioner, så har jag kommit till beslutet att bygga en uteluftsventilerad luftspalt. Alla tror att det kommer att fungera utan luftspalt, men att de helst skulle se en luftspalt för att vara på den säkra sidan.
Så så får det bli... Men jag kommer inte bygga en spalt för "fullt blås" utan den kommer bara vara öppen i mot resp takfot, dvs ej ventilation i nock. Jag tror på tesen att det ska vara lite ventilation. Jag kommer även ha viss fördel av den utvändiga isoleringen då råsponten kommer vara varmare än normalt.
På sommaren kommer den utvändiga isoleringen hjälpa till mkt mot solstrålningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.