D09
KjellT skrev:
Vi har skickat in en sektionsritning och märkt ut marknivåer. Att skriva ut fönster och dörrars modulmått är ett tips jag kommer ta till mig om jag nu gör ritningarna själv.

[bild]

[bild]
Tror du kan ta bort kaminen, spara dock skorstenen ovan tak. ( sektion )

Samt att skorstenen / eldplats markerad på planlösning.
 
Hjälper inte ts, men min erfarenhet är att vissa handläggare alltid anmärker på första inskicket.

Jag lät själv en arkitekt ta fram ritningar till en tillbyggnad. Första reaktionen blev att ritningarna inte var fackmannamässiga. Ett samtal senare från arkitekten så var det helt plötsligt inget problem och nya ritningar behövdes inte alls...
 
fridde skrev:
Hjälper inte ts, men min erfarenhet är att vissa handläggare alltid anmärker på första inskicket.

Jag lät själv en arkitekt ta fram ritningar till en tillbyggnad. Första reaktionen blev att ritningarna inte var fackmannamässiga. Ett samtal senare från arkitekten så var det helt plötsligt inget problem och nya ritningar behövdes inte alls...
Det stöder min teori om att anmärkningarna främst är ett sätt att vinna tid.

De bygglovsritningar jag har lämnat in har inte varit tillnärmelsevis så detaljerade eller "proffsiga" i sitt utförande som TS. Bland annat hade jag inga andra mått än längd och bredd på huset. Det var inte heller så mycket konstruktionsritningar utan mer bilder på hur husen skulle se ut. Men detta var med den gamla PBL, då kommunerna kunde ta hur lång tid som helst på sig.
 
Om det nu också gäller Uppsala kommun så ligger de konstant efter i arbetet med bygglov så teorin om att "förhala" är ganska trolig.
 
Uppsala ,Enköping och Håbo tillhör bland dom sämsta och krångligaste i hela mellansverige....dom har satt i system att förhala pga personbrist, dåliga/inga rutiner och allmänt dålig stämning...
Om vi här som amatörer kan förstå ritningarna även med vissa funderingar så är det väl det minsta man kan begära av dom som jobbar med detta hela dagarna....
Att dom själva vill att arkitekter ska rita är mest för att det blir mindre jobb för dom.....
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag tror som många andra här. Det är för att vinna tid. Vore det något speciellt mått som saknades så hade man kunnat be om det, under förutsättning att kompetensen finns hos kommunen. Man måste tyvärr inse att det ibland sitter rena pappersvändare där som inte har tillstymmelse till sakkunskap.

Vår bygglovsritning (producerad av Myresjöhus) har i princip bara yttermått angivna samt dimensioner på fönster och dörrar. Men det står ju Myresjöhus på den vilket är tryggt.

Hade ett nästan identiskt problem med vår kommun där de inte ville godta min energiberäkning. Man menade att jag skulle ta hjälp av någon som kan. Att jag är civing och tek lic inom kemisk apparatteknik och anser att en statisk energibalans hör till basala gymnasiekunskaper visste naturligtvis inte handläggaren (och jag upplyste honom inte om det heller). Men det kändes förmodligen inte tryggt när det inte stod en företagslogga på beräkningen. Att den var helt korrekt baserad på de data jag fått från Myresjöhus hörde inte alls till saken för det hade han tyvärr inte kompetens att bedöma. Ja, jösses vad våra kommunanställda kan ställa till det för oss ibland!
 
Generellt tycker jag att ritningarna ser bra ut, kaminen kan du behålla i sektionen. Dock saknas det vad jag kan se relevanta uppgifter, tex plus-höjder (mark och våningar), måttkedjor (fönster (ta bort innerväggsmått)), MMN (tomten är kuperad), skrafferad utfyllnad, streckad bef marklinje, marknivåer i sektionerna.Redovisa också färg och material på tak, fasader etc.

Kravet på B.L-handlingar har skärps rejält med nya PBL, Gå igenom varje vy i B.L-alliansens foldrar samt kontrollera Boken om lov och tillsyn. Om du följer dessa anvisningar då ÄR dina handlingar fackmannamässiga.
 
Nu har jag uppdaterat mina ritningar utefter byggalliansens exempelritningar från 2012.

Den största förändringen är att alla mått försvunnit förutom yttermåtten i planritningarna. Detta då de inte fanns med i exempelritningarna. Fönster och dörrar har fått mer detaljer, men inga mått då även det saknas i exempelritningarna. Även trappan har rättats till. Höjden på färdigt golv och marknivåer har flyttats från fasadritningarna till sektionsritningen.

En annan sak som ordnats till är en linje på ritningarna som visade grundens början, dvs underdelen av grunden, som nu är borta. Även andra huslinjer under marknivå har tagits bort.


Takfärg och fasad färg finns på var sin fasadvy. Dessa finns även på ansökningshandlingen. Jag tycker nog fortfarande att man kunde förstå utifrån originalritningarna hur det var tänkt att se ut.

Så vad säger ni kära forum, vågar man lämna in detta?

Lite exempel.
v21_hus_A4_2_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


v21_hus_A4_2_07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


v21_hus_A4_2_10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ser mycket bättre ut.
 
D09
KjellT skrev:
Nu har jag uppdaterat mina ritningar utefter byggalliansens exempelritningar från 2012.

Den största förändringen är att alla mått försvunnit förutom yttermåtten i planritningarna. Detta då de inte fanns med i exempelritningarna. Fönster och dörrar har fått mer detaljer, men inga mått då även det saknas i exempelritningarna. Även trappan har rättats till. Höjden på färdigt golv och marknivåer har flyttats från fasadritningarna till sektionsritningen.

En annan sak som ordnats till är en linje på ritningarna som visade grundens början, dvs underdelen av grunden, som nu är borta. Även andra huslinjer under marknivå har tagits bort.


Takfärg och fasad färg finns på var sin fasadvy. Dessa finns även på ansökningshandlingen. Jag tycker nog fortfarande att man kunde förstå utifrån originalritningarna hur det var tänkt att se ut.

Så vad säger ni kära forum, vågar man lämna in detta?

Lite exempel.
[bild]

[bild]

[bild]
Jag hade nog satsat på att ha med måtten på sektionen, dvs höjd till takfot. Speciellt med tanke på att marknivån skiljer sig.
Sen vet jag inte om det är ett måste.

Hade ritat skorstenen så den låg i bakgrunden t ex bakom fönster, tak ( såvida fönstrena inte är på andra gaveln )etc

Ser mycket bättre ut :)
 
Medelmarknivå, byggnadshöjd samt plushöjder vid alla hörn vid marken, Lycka till :)
 
Jag antar att du har fasadritningar som visar husets alla fyra sidor och att marknivåerna stämmer överens på alla... Såg att du på en ritning visade marknivån med altan bakom huset vilket är helt ointressant, fasaderna används i huvudsak för att beräkna byggnadshöjd mm...

Utöver detta stämmer inte dkn sektionsritning, i den sektion som du i plan visar så finns det inga fönster och dörrar. Sektionen innebär inte att du "sågar" av huset och tittat in i det utan att du faktiskt visar huset i just den linjen. Alltså mer utav konstruktionen i tvärsnitt som man är ute efter...

Utöver detta ser det i min värld helt orimligt ut med millimetermått på allt? Torde som någon nämnde tidigare vara i meter med till två decimaler. Metallarbetare jobbar i mm inte snickare/byggare ;-)

Hoppas att jag bidragit med något...
 
JothaR skrev:
Jag antar att du har fasadritningar som visar husets alla fyra sidor och att marknivåerna stämmer överens på alla... Såg att du på en ritning visade marknivån med altan bakom huset vilket är helt ointressant, fasaderna används i huvudsak för att beräkna byggnadshöjd mm...

Utöver detta stämmer inte dkn sektionsritning, i den sektion som du i plan visar så finns det inga fönster och dörrar. Sektionen innebär inte att du "sågar" av huset och tittat in i det utan att du faktiskt visar huset i just den linjen. Alltså mer utav konstruktionen i tvärsnitt som man är ute efter...

Utöver detta ser det i min värld helt orimligt ut med millimetermått på allt? Torde som någon nämnde tidigare vara i meter med till två decimaler. Metallarbetare jobbar i mm inte snickare/byggare ;-)

Hoppas att jag bidragit med något...

Skall kolla sektionen en extra gång. Tror dock att den hamnat utanför alla fönster. Vad gäller millimeter så står det att det skall vara mm i hjälptexterna till exempelritningarna. Något som är ändrat i senaste versionen från 2012 ser jag.
 
En sak som efterfrågades i min planritning var att det skulle finnas en cirkel på 1.3m inritad i alla rum som visade att det gick att vända med en rullstol. Det skulle även finnas ett förslag på möblering där denna cirkel rymdes.
Detta var nått enl nya PBL och tillgänglighetskarv.
 
OpiMaza
mape17 skrev:
En sak som efterfrågades i min planritning var att det skulle finnas en cirkel på 1.3m inritad i alla rum som visade att det gick att vända med en rullstol. Det skulle även finnas ett förslag på möblering där denna cirkel rymdes.
Detta var nått enl nya PBL och tillgänglighetskarv.
Helt rätt
Rummen bör vara "möblerade" samt att jag hade nog lagt till "modulmåtten" på fönster och ytterdörrar, tex 10x12, 10*21 osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.