Jag har alltså just köpt LI-2-varianten av Bosch GSR 14,4 V, och bara för att stilla eventuella nojor över att det är något fel på den :)... Hur låter det när man sätter fast en borr (heter det "en borr"?) eller bit i maskinen? Eventuella klick eller andra ljud när den sitter fast rätt?
 
Ett borr, om det är en smal grovgängad pinne som är vass längst upp.
En borr, om det är en maskin vi pratar om.

I övrigt vet jag ej ;)
 
Om du får ett klickande ljud är det troligen så att det är momentbegränsningen som låter. Om du vrider den främre manschetten till borrsymbolen borde det då upphöra och du kan inte längre hålla emot chucken.
 
Klickandet sker väl när borren sätts fast? Vrid och låt det klicka tills den sitter bra. :)

Klickar det när du borrar så se föregående inlägg.
 
Det är väl svårt att göra fel när man sätter in ett borr/bit. Har du inte fått det rätt lossnar det ju. Inte så mycket mer som kan hända.
Sitter det snett ser du det när borren/bitsen snurrar.
 
Vad jag undrade var just hur just den maskinen "ska" låta. Det som fick mig att undra är att det först kommer som ett dovt "klick", eller man känner hur det liksom hakar i, men om man fortsätter vrida hårdare så kommer också ett mer gällt "klick"; "klick" är egentligen fel ord, men liksom ett metalliskt ljud... undrar om det går att spela in för att visa. :) Undrar alltså om det där andra gällare ljudet ska vara där eller om man dragit för hårt då eller om något är fel. Ska se om jag kan lägga upp ljudet på nätet. :)
 
Låter som momentbegränsaren, ställ maskinen i Borrläget så ska det bara bli ett klick.
 
Här finns ljudet, men inspelningen låter inte riktigt som verkligheten. På inspelningen låter också det andra ljudet ganska dovt, i verkligheten låter det mer "gällt", som något väldigt metalliskt som klickar i.

http://vocaroo.com/i/s1r2cDdYvgLY
 
Förstår inte det där med momentbegränsare. Är det verkligen relevant i sammanhanget? och någon som använt samma maskin, kan ni beskriva ljudet när ni sätter fast ett borr? och går det att dra åt "för hårt". Låter det något mer om ni försöker dra åt hårdare när borret redan sitter fast?
 
Bakom chucken har du en ratt där du ställer in vilket moment (hur hårt) maskinen ska kunna dra (typ). Skruvar man hårdare än det inställda värdet så stannar borret/skruven samtidigt som maskinen klickar (ljudet uppstår när motorn går men rörelsen stoppas i maskineriet, lite som att gasa och bromsa samtidigt i en bil med automatväexellåda).

Nu har jag inte tittat på exakt din maskin, men min (gröna) kan man ställa in ett värde mellan 1 och 25. Ju lägre siffra, desto tidigare kommer klicket. Efter 25 kommer en bild på ett borrstål. När du byter borr/bits ska den vara inställd på just borren. Då "stänger du av" den här momentbegränsningen och maskinen drar så hårt den kan.

Man fattar ganska snabbt hur den där momentbegränsningen fungerar om man leker med den ett tag. Speciellt på de lägre talen.
 
Pratar vi verkligen om samma saker nu? Det klick jag pratar om kommer lika snabbt oavsett om jag har borren inställd på 1 eller på "borren". Jag pratar alltså inte om något klick när jag kör borren utan just när jag byter borr. Och jag undrar om jag ska dra åt chucken tills jag hör ett "gällt" klick eller inte. "Knäppande" kanske är ett bättre ord. Det knäpper på nästan samma sätt när man "bläddrar" mellan siffrorna/värdena. Och jag inser nu att om man fortsätter dra åt ännu mer så knäpper det fler gånger. Ska det knäppa? och ska jag dra åt tills det knäpper?
 
Jag har en hel hög med bosch skruvdragare här och den senaste är en GSR 18 2 LI. Jag vet inte om den har exakt samma chuck som din men ingen av dragarna har jag låter när man drar åt chucken för att låsa borret. Det enda som klickar är momentbegränsningen och så är det på alla maskiner jag använt. Är det något annat än momentbegränsningen som klickar tycker jag du ska testa hur det låter på en annan likadan maskin eller reklamera.

Jag har haft en borrmaskin med snabbchuck som låtit när man dragit åt men så har det inte varit på någon av skruvdragarna. Det KAN ju vara så att 14 2 LI har en annan chuck.
 
Jag får nog göra så helt enkelt att jag går och testar i någon affär som säljer den, så att jag kan vara lugn med att den funkar som den ska... eller reklamera den.
 
...vilket leder mig till nästa fråga. Var säljs den i butik? helst i Uppsala.
 
K-ruta antagligen. Eller någon byggole. Har dålig koll på vad ni har i uppsala......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.