Jag har nu kollat upp anticimex av en annan besiktningsman och ni har väl uppmärksammat det i TV om just anticimex och hur det finstilta dräper och ruinerar husägare?
det är enkom SÄLJAREN som är trygg i och med ett sk varudeklaration.
Köparen står där och får inte ut ngt på försäkringen anticimex om man läser det finstilta. Anticimex har då enligt tv-programmet, andra besiktningsmän inom andra områden och här på div forum inte ger så mycket för deras fina besiktningsprotokoll.
Då är det bättre att anlita en VVS som kan vatten och ser fel direkt, en Elare som kan kolla elen mm plus en snickare som kan det tekniska rörande trä mm, Det i kombo. med div mätningar.

Visste ni förresten att Anticimex borrar ett hål för att fuktmäta?
Har ni sett det ngn gång? fint och trevligt och proffsigt om man har noll koll på metoden som säljare/köpare vill säga.
Visste ni att Anticimex gör en normal villa på ca: 3-4 timmar?
Och sedan får ni ett fint papper på 10 sidor och sitter där som köpare och andas ut.

Men fel fel fel. VISSTE ni att OM man borrar ett provhål genom parketten, genom plast och div underliggande material och minst 40% genom betongen så MÅSTE borrhållet vila i minst 20 timmar ca:
Annars ger mätningen ett totalt lögnaktigt resultat!

vilken jävla lögn dom kör med antiximex., 3-4 timmar va?

Beträffande säljarna är det lugnt. Jag är inte orolig längre,
Tack alla ni som skrivit och jag har också lärt mig något idag.
 
Om där är ett större fel, tänker du kräva ersättning av säljarna?
 
stake skrev:
Om där är ett större fel, tänker du kräva ersättning av säljarna?
Du menar avsaknad av en sk "varudeklaration"?
Det skulle nog inte spela ngn roll om det funnits och husen i området är likadana på pricken.
Vi borde ha hört då det är en liten stad.

Nej, det kommer jag inte men vi står inte handfallna.
Är det ett större fel får vi hoppas att det inte är.
huset är byggt 1980 så på 33 år hinner det hända en del.
 
Om du gått igenom huset och ni inte hittar några fel, säljaren känner inte till några fel, och vid eventuella fel så kommer du inte begära ersättning från säljaren, ja då ser jag ingen större anledning att göra en besiktning.


Den enda anledningen är om där idag finns ett stort fel som ingen känner till och är dyrt att åtgärda som besiktningen eventuellt kan hitta.
 
poker1970 skrev:
Precis. jag skrev fel. Menade att ligger det över 40% och kanske närmar sig 70% är tillväxten av mikrobiell tillväxt stor. just 17% är ju korrekt iofs det normalt för material som björk, ek, bok, spånskiva, träf-skiva så ligger NORMAL-värdet på mellan 30-50 % medans mycket torr ligger mellan 20-30% och det enligt informationen av fuktmätare proffsen kör med. (Gann Hydromette UNI 1 - B50)
Jag har köpt en liten fuktmätare som fungerar helt utmärkt att mäta underligstak, takbjälkar och plastmatta i badrum så får man lite koll.
De där siffrorna gäller för timmer. Nyfällt, otorkat virke kan ha en fuktkvot på 50%. Men absolut inte konstruktionsvirke. Det ska vara torkat innan man använder det. Skulle du mäta fram 40% på något trä i ditt hus så är det riktigt, riktigt illa.

Du får ta ett beslut: antingen chansa på att det inte är något fel på huset, eller ta hjälp att besikta det.
 
Såja, det blev inget köp men det av helt andra anledningar.
Det berodde på att den andra ägaren av huset (frun) började beblanda sig om tillträdesdag och kallade mig en massa svammel så då tackade vi nej.

Vi var dock på en annan visning.
Träet på fönsterkarmen visade på 30% I FK, knutarna visade på 17% i FK men överlag på ca: 7-15% i FK.
Just fönstren och fönsterkarmen måste ju bytas ut då fönsterna är mer än 20år.
Om man gör jobbet själv ligger då kostnaden för fönster på runt 10000kr?
Kan man säga att 10000 kr är ett snittpris för bra 3-glas?

Fuktkvot. allt över 17% är big no no?
kan någon förklara lite mer om man t.ex. mäter nära en golvbrunn, husknutar nära marken. mm
 
Finns ingen regel om att de skall bytas för att de är mer än 20 år. Man byter vid behov. De flesta av våra fönster är drygt 80 år.

Den fuktkvoten i karmarna antar jag betyder att de är i behov av målning, kvoten i sig säger inget om huruvida det redan är försent att måla.

Annars allmänt om fuktmätning kan man säga att det ofta inte ger något vettigt resultat att mäta fukt i ett badrum, har någon använt duschen senaste månaden så är det normalt med fukt bakom kakel och under klinker. Det man vill veta är om det finns fukt under tätskiktet. Men det kan mätaren inte se skillnad på.

Ibland kan det ge utdelning att mäta fukt på andra sidan väggen, finns det en ordentlig skada så ger det utslag där eller i taket under badrummet. Men det kan finnas rätt allvarliga skador utan att man ser dem på det viset heller.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Om man gör jobbet själv ligger då kostnaden för fönster på runt 10000kr?
Nja, det är allt för mycket.

Du får ett 11x13 Sunnerbo 3-glas vridfönster för 3852 kr som exempel.
 
hempularen skrev:
Finns ingen regel om att de skall bytas för att de är mer än 20 år. Man byter vid behov. De flesta av våra fönster är drygt 80 år.

Den fuktkvoten i karmarna antar jag betyder att de är i behov av målning, kvoten i sig säger inget om huruvida det redan är försent att måla.

Annars allmänt om fuktmätning kan man säga att det ofta inte ger något vettigt resultat att mäta fukt i ett badrum, har någon använt duschen senaste månaden så är det normalt med fukt bakom kakel och under klinker. Det man vill veta är om det finns fukt under tätskiktet. Men det kan mätaren inte se skillnad på.

Ibland kan det ge utdelning att mäta fukt på andra sidan väggen, finns det en ordentlig skada så ger det utslag där eller i taket under badrummet. Men det kan finnas rätt allvarliga skador utan att man ser dem på det viset heller.
'

Man kan också skita i att serva sin bil :)
Eller så tar man hand om bilen (läs huset)

Det var rötskador=mjukt, stiften försvann in i träet = byta ut.
Sedan har det regnat i 50 timmar oavbrutet så det gör ju sitt.
Anticimex sk besiktning ger jag inte mycket för men dom gör ju en bra koll och på vad man ska titta på.
Det luktade "gammal" kanske mögel, svårdefinierbar doft vid direkt inträde till huset.
Jag är ingen expert på hus och trä men sammantaget känslan man får att detta är ett hus men noll intresse av eget arbete, dvs köket fick en firma göra, toan plus bastun gick en lokal firma.
Jag är intresserad av fukt och mögel då det är ett problem för oss.
Allt går att fixa men vem vill börja med att byta alla fönster eller hitta doftkällan?
Det kanske sitter i huset och man måste riva till skelettet?
 
sunnebo? never heard of men
outline vet jag ska vara bra men det kanske kostar mer (har inte kollat)
 
Det där med lukt när man kommer in är jag också känslig för. Jag skulle inte köpa om inte lukten var säkert identifierad som något man kan åtgärda.
 
poker1970 skrev:
sunnebo? never heard of men
outline vet jag ska vara bra men det kanske kostar mer (har inte kollat)
Det var bara ett snabbt exempel, taget från
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/prislista_sunnerbofonster/

Där finns också
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/prislista_outlinefonster/

Det verkar vara ungefär samma priser, Outline en hundring billigare.
För båda gäller att man skall dra av 40% på listpriset.

Sedan har ju Skånska byggvaror också fönster med priser på nätet.
 
Man kan också skita i att serva sin bil :)
Eller så tar man hand om bilen (läs huset)

Hade jag haft 80 år gamla fönster i prima kärnvirke hade jag aldrig bytt dessa, däremot servat dem.

Hela huset luktar dock big no-no, särskilt om ni är känsliga för mögel, byggåret skvallrar om en rad fällor och murkna originalfönster skvallrar om att ägarna haft huset en längre tid (kanske till och med sedan byggåret?) och framförallt haft mindre intresse för att hålla efter det.

Jag har anlitat Anticimex vid ett tillfälle och där var det inte tal om fuktmätning. Kändes som en väldigt generell ockulär besiktning som inte gav något som jag själv inte kunde räknat ut.

Bättre lycka näst gång!

Det var rötskador=mjukt, stiften försvann in i träet = byta ut.
Sedan har det regnat i 50 timmar oavbrutet så det gör ju sitt.
Anticimex sk besiktning ger jag inte mycket för men dom gör ju en bra koll och på vad man ska titta på.
Det luktade "gammal" kanske mögel, svårdefinierbar doft vid direkt inträde till huset.
Jag är ingen expert på hus och trä men sammantaget känslan man får att detta är ett hus men noll intresse av eget arbete, dvs köket fick en firma göra, toan plus bastun gick en lokal firma.
Jag är intresserad av fukt och mögel då det är ett problem för oss.
Allt går att fixa men vem vill börja med att byta alla fönster eller hitta doftkällan?
Det kanske sitter i huset och man måste riva till skelettet?[/QUOTE]
 
P-G skrev:
Man kan också skita i att serva sin bil :)
Eller så tar man hand om bilen (läs huset)

Hade jag haft 80 år gamla fönster i prima kärnvirke hade jag aldrig bytt dessa, däremot servat dem.

Hela huset luktar dock big no-no, särskilt om ni är känsliga för mögel, byggåret skvallrar om en rad fällor och murkna originalfönster skvallrar om att ägarna haft huset en längre tid (kanske till och med sedan byggåret?) och framförallt haft mindre intresse för att hålla efter det.

Jag har anlitat Anticimex vid ett tillfälle och där var det inte tal om fuktmätning. Kändes som en väldigt generell ockulär besiktning som inte gav något som jag själv inte kunde räknat ut.

Bättre lycka näst gång!

Det var rötskador=mjukt, stiften försvann in i träet = byta ut.
Sedan har det regnat i 50 timmar oavbrutet så det gör ju sitt.
Anticimex sk besiktning ger jag inte mycket för men dom gör ju en bra koll och på vad man ska titta på.
Det luktade "gammal" kanske mögel, svårdefinierbar doft vid direkt inträde till huset.
Jag är ingen expert på hus och trä men sammantaget känslan man får att detta är ett hus men noll intresse av eget arbete, dvs köket fick en firma göra, toan plus bastun gick en lokal firma.
Jag är intresserad av fukt och mögel då det är ett problem för oss.
Allt går att fixa men vem vill börja med att byta alla fönster eller hitta doftkällan?
Det kanske sitter i huset och man måste riva till skelettet?
[/QUOTE]

Nu blev det fel med din citering.
men jag tror att jag hajde? lite?
Fönster: Fönster har en livslängd innan de ger upp, dessutom vill man åt energiförbrukningen sett över ett år, vem vill betala 45000 kr p.g.a. kanske dåliga fönster när man kan komma ned till 25000 kr?
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det där med lukt när man kommer in är jag också känslig för. Jag skulle inte köpa om inte lukten var säkert identifierad som något man kan åtgärda.
Vi ska kolla på ett annat hus idag.
Luktar det bullbak kan man nog vara förbannat säker på att man vill dölja något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.