Mattan smiter in lite "tidigare" under golvbrunnen så det bildas en liten glipa mellan brunnskanten och mattan förmodligen pga lite slarvigt underarbete.
Men nu undrar jag om detta bara är ett estetiskt bekymmer eller om det finns risk för läckage? savuru5e.jpgehymyves.jpg

Och nästa bild, är det meningen att detta ska anses som tätt? Jag kan röra lite och trycka in mattan runt slangen så jag skulle ju säga att det inte kan vara tätt. Det ska kaklas på detta sedan ska det vara ett fmm blandarfäste3ura6ube.jpg
 
Det ojämna vid gallret är som du själv skrivit slarvigt underarbete. Vet inte vad du har för underlag men det hade inte varit svårt att jämnat till det med golvspackel innan mattläggning. På brunnen får du titta på hur det ser ut vid klämringens anslutning. Lyft på det vita gallret.
På den nedersta bilden vid blandaren skall det finnas en manschett på röret tror jag, eller behövs inte det vid matta?
 
Det där med brunnen tyder på att du har spackel ovanpå brunnen, det skall det inte vara, brunnen skall vara monterad i höjd med golvet. Kanten som mattan viker ned över skall vara själva brunnen, inte en spackelkant. Risken är att om sträckan ner från kanten till klämringen är för stor, så måste mattan sträckas mer för att komma ned. Och då finns risk att den spricker. Jag har ingen aning om hur mycket marginal det finns.

Jag har dålig koll på hur mattan skall täta runt röret, men det låter jättefel.
 
Aj då... Det här känns inte bra... Det låter rimligt det du skriver om spackel på brunnen... Undra bara om det går åtgärda utan att riva upp hela mattan...

Nån annan som har koll på hur matta ska tätas runt röret?
 
Kanten på brunnen är lite skum, för om det är spacklat i höjd över brunnen så skulle klämringen ligga under golvnivå, och det gör den inte. Det är i vilket fall en indikation på att brunnen inte är korrekt monterad.

Det finns väl egentligen ingenting som hindrar att man tar bort klämringen lyfter lite på mattan och kollar om man kan se hur det ser ut under där. Eller?

Det finns särskilda regler för hur en våtrumsmatta ska täta mot rör, finns beskrivet bl.a. i GVK branschregler vill jag minnas. Det ska vara en manschett gjord av mattan som svetsas fast mot väggmattan har jag för mig. Om detsamma gäller flexrör vet jag ej.
 
Jag inser nu efter thomas inlägg att det är faktiskt klämringen man ser som en ring runt "gallret". Men i så fall kan det inte vara tätt, den skall klämma mattan mot kanten ab brunnen.

Det vore bra med en bild rakt ned i brunnen, med gallret borttaget. Det är är väl en Jafo brunn med skruvad klämring. Undrar om ringen överhuvudtaget har kontakt med brunnen.
 
Här är lite mer bilder... Svårt att se nåt annat än att skruven är för hårt dragen och har deformerat plasten..
Jag gissar på att det måste vara nåt som inte ska vara där i det koniska sätet för klämringen... 6y6e5ugu.jpga7ajunum.jpg8yzapa4e.jpg
 
Kan det vara så att mattan inte är skuren ordentligt, är det den man skymtar under klämringen? Mattan till JAFO-brunnar skall skäras med skärmall som skall ligga nere i brunnen vid mattläggning. Kanske kan du lyfta på klämringen och se till så att mattan är jämnt skuren så klämringen har chans att täta mot sätet i brunnen. Skruvarna verkar dessuton vara för hårt dragna och har deformerat klämringens plast. Den måste bytas. Står uttryckligen i monteringsanvisningen att skruvarna absolut inte får dras med skruvdragare eller för hårt.
 
Jag är osäker på hur dte där skall se ut, men är det inte så att klämringen sitter typ 10mm ned i brunnen? Svårt att se på bilderna. Jag kan ha fel, men på Jafo tror jag att ringens övre del skall vara i golvets nivå. OM det är så så tror jag att det finns spackel, eller något som går över brunnen.

Vet inte om det går att se på Jafos hemsida, du kan ju testa och kontakta deras support, de kanske kan avgöra av bilderna om det är fel.
 
Mellanbilden där man ser mattkanten i underkant av klämringen ser korrekt ut. Men den övre bilden visar att installationen är helt åt fanders. för hårt dragen skruv och det ser ut att vara för stort glapp mellan klämringen och brunnen och dessutom tittar inte mattan ner där.

Viktigt att notera är att mattan skall täta mot brunnen, inte mot klämringen. Klämringen sitter där för att pressa mattan mot o-ringen som sitter i brunnen.

Glappet mellan matta och klämring kan bero på förhårt dragen skruv som deformerat klämringen, men då borde gallret vara lite trögt att lägga i/ta ur också.
Jag skulle i alla fall tro att den för hårt dragna skruven är orsaken till glappet. Och då kan man utgå ifrån att det inte tätar ordenligt heller.

Om bara mattan tätar ordentligt mot brunnen så är det nog inte hela världen om det är ett litet glapp mellan matta och klämring i överkant, annat än att där kommer samlas smuts och skit. Och det ska ju så klart vara korrekt och fackmannamässigt utfört.

Är det ett pågående bygge/renovering?
 
Redigerat:
Jag tror man kan fastställa redan efter en titt i manualen att något är fel. Jag ska ta hit mattläggaren igen så får vi lyfta/byta klämringen och ev skära till mattan eller peta bort spackel om det skulle finnas i brunnens koniska säte..
 
Ja det är ett pågående bygge, och att mattan inte tätar mot klämringen gör ju att det är svårt att bedömma om den verkligen tätar mot brunnen eller om det är något som hindrar den ifrån att göra det
 
Felet på brunnen var att o-ringen inte låg i sitt spår, utan bullade upp på konan. Eftersom klämringen var deformerad ska jag passa på att byta till rostfri klämring och sil.
För övrigt ska hela mattan rivas ur och bytas pga andra ojämnheter pga slarvigt underarbete.

När det gäller väggenomföringen fick jag till svar att det är så man gör. Och att det inte finns något annat uttalat sätt. Bara att hoppas det blir tätt när rörmokaren gjort vad han ska med väggbricka och silikon osv.

Hursomhelst, tack för era reflektioner!! Guld värt med ett forum som detta :)
 
T
Albinsson skrev:
Felet på brunnen var att o-ringen inte låg i sitt spår, utan bullade upp på konan. Eftersom klämringen var deformerad ska jag passa på att byta till rostfri klämring och sil.
För övrigt ska hela mattan rivas ur och bytas pga andra ojämnheter pga slarvigt underarbete.

När det gäller väggenomföringen fick jag till svar att det är så man gör. Och att det inte finns något annat uttalat sätt. Bara att hoppas det blir tätt när rörmokaren gjort vad han ska med väggbricka och silikon osv.

Hursomhelst, tack för era reflektioner!! Guld värt med ett forum som detta :)
Nej, det är inte så man gör. Som det är nu kommer vattnet att rinna rakt in bakom mattan och rörmokaren har inget som gör det tätt. Antingen ska mattläggaren värma över mattan runt rören eller sätta en manschett runt rören.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.