Fick idag en till offert från en annan firma. offfert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bortsett från stegen så skiljer det 10 % (mellan 5 o 6000 typ )
Den sista offerten är mer seriös med alla priser inklusive moms.
Skulle tro att een andra firman tänkte ta 3000+moms för hela stegen och inte per meter. :)
Eller så tror de du är en idiot.
 
  • Gilla
Malm88
  • Laddar…
Vad är normalt förfarande när man bestämt sig för en firma. Betalar man en viss procent innan jobbet börjar och resten efter utfört jobb?.
 
Ytterligare ett exempel på att ROT-avdraget i stort sett går rakt ner i hantverkarens plånbok. Montering av skorsten kan inte ta mer än en dag för två man.
 
Hej,
Jag har satt min skorsten själv och jag köpte en scheidel med en vinkel anslutning då kaminen är bakansluten....
Firman som jag köpte kaminen på räknade med mellan 5-7 timmar för två man att montera skorstenen.....
Jag höll på i ca två dagar men då gjorde jag allt själv plus att jag fick flytta en takstol på vinden då dom som byggde
Huset hade lyckats vända den så jag kom klos emot med skorstenen.... Så den arbets kostnaden är bra saltad eller
Så finns det något krångel som dom räknat med..... Men jag tror mer på saltning.... Och har du inte tummen
mitt i så montera själv..... Är inte så svårt finns instruktioner som följer med och modulerna är som lego bitar o passar
Bara på ett håll....
 
Hos oss tog det två snickare en dag att montera en contura braskamin med skorsten på en nybyggd smålandsvillan 1 1/2 plansvilla. De monterade även tilluft under krypgrunden med ett spirorör och en ventil ut från krypgrunden. Trappsteg satte man även på yttertaket i läkten så sotaren kan komma upp och inspektera. Det tcykte jag var en helt rimlig arbetsåtgång. Och resultatet blev kanon.

/S
 
D09
Malm88 skrev:
Vad är normalt förfarande när man bestämt sig för en firma. Betalar man en viss procent innan jobbet börjar och resten efter utfört jobb?.
Efter jobbet
 
...och om firman insisterar på förskott så kan du erbjuda dig att betala för *levererat* material även innan hela arbetet är slutförst. Tjänst betalar man för när den är utförd och hela leveransen är klar.
 
Krav på förskottsbetalning gentemot konsument brukar tyda på kassaflödesproblem. Och det kan vara en indikation på att firman inte går bra. (Garantier i farozonen alltså )
 
Jag kommer att låta en egen snickare göra arbetet. Han skulle ha 7500kr efter rot för montering. Så jag köper endast materialen av firman.
 
sunqan skrev:
Krav på förskottsbetalning gentemot konsument brukar tyda på kassaflödesproblem. Och det kan vara en indikation på att firman inte går bra. (Garantier i farozonen alltså )
Håller med, skulle aldrig anlita en firma som vill ha förskott. Är det en riktig firma har de kredit hos bygghandlarna samt checkkredit.

/S
 
Malm88 skrev:
Jag kommer att låta en egen snickare göra arbetet. Han skulle ha 7500kr efter rot för montering. Så jag köper endast materialen av firman.
Fortfarande dyrt... Borde kosta max 2 dagar gånger 500 kr ink moms = 8000 kr före ROT.
 
Men vad har ni för belägg för att arbetskostnaden är hög egentligen. Det är två bjälklagsgenomföringar och en takgenomföring om jag fattade ursprungsposten rätt. De behövs kanske växlas av några bjälkar dessutom?
 
Extra allt skrev:
Hej,
modulerna är som lego bitar o passar
Bara på ett håll....
Vad är det för j-a lego du har haft? :)
 
Monterade vår Attityd 100 med 7 m Premodul. Kaminen monterades på några timmar en kväll och skorstenen monterade jag och svärfar (med stelopererad fotled) dagen efter i -27 grader och 4 dm snö på taket på 7 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.