Jag har Nexa-brytare också. Är det AC man ska använda då?
 
Jag tror det. Prova.
 
Har nu bara aktiverat Viking, Oregon och AC. Nexa-prylarna fortsätter lira men inga Viking-givare dyker upp.

Vad kör ni för firmware?
 
Jag kör firmvare 62. Fast inte med vera
 
Jag har samma problem, Viking givarna fungerar inte. Inhandlade 3 stycken på Teknikmagasinet men ingen av dom dyker upp. Kör med fw67 och Raspberry Pi som server.
 
Jag kör med Raspberry Pi som server med en RFXtrx433 och domoticz just nu, hade jätteproblem med min första RFX som hade usel mottagning men även dålig sändning av kommandon, blev utbytt och den nya har bättre sändning än de fjärrkontroller som följde med brytarna.

Har 3 st 3-pack av Proove självlärande On/Off brytare, (AC protokollet), från Kjell&Co
2 st NEXA utomhus On/Off brytare, en självlärande och en äldre variant som är codeswitch typ, (ARC protokollet)
1 Viking tempgivare modell #02035 (identifieras som en Viking #02811 av RFX'n)
1 Proove TSS320 temp- & fuktgivare, (identifieras som Viking #02035 + #02038 av RFX'n)
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...are/sjalvlarande/termometer-hygrometer-p50433
Jag kunde inte hitta någon av temp givarna då jag hade firmware 67, provat med massa kombinationer av protokoll, t.ex. FineOffset/Viking, AC och ARC, samt endast med FineOffset/Viking då det endast protokoll valen behövs vid mottagning , sändning fungerar ändå.
Till slut fick jag tipset att maila rfxcom och fick då en förhandsversion av nästa firmware: 68 och vips så dök båda givarna upp och data tickar in utan problem. Kör nu med följande protokoll: FineOffset/Viking, AC. Är visst strul med just firmware version 67 och Viking givare.
Så kör ni med Viking givare och kör med firmware 67 så maila rfxcom så ska ni se att det löser problemet då ni får förhands firmware versionen 68, den kommer släppas väldigt snart.

Har fortfarande lite strul med att nå tempgivarna om jag placerar dem i garaget. Funderar på och byta antenn på RFX'n, är det någon som har tips på en som fungerar bra, gärna en som är mindre skrymmande än spretantennen hos conrad.
 
  • Gilla
jnygard
  • Laddar…
Tack för infot Svartpippi! Bra att veta, tur så hann jag inte returnera Viking givarna. Måste vänta på fw68 nu bara. Har själv Oregon och Clas Ohlsons 36-4441 givare runt huset. 36-4441 modellen har ganska dålig räckvidd men har placerat dom närmast.
 
Jag fick inte Viking funka med v68 beta. Fick istället min RFXtrx utbytt av RFXcom och nu funkar Nexa, Proove, Viking och Oregon klockrent (förutom önskan om bättre mottagning då).
 
Svartpippi skrev:
Har fortfarande lite strul med att nå tempgivarna om jag placerar dem i garaget. Funderar på och byta antenn på RFX'n, är det någon som har tips på en som fungerar bra, gärna en som är mindre skrymmande än spretantennen hos conrad.
+1 Gärna tips om någon vettig inomhusantenn som inte tar upp för mycket plats, gärna liknande orginalet men lite bättre. :)
 
Jag orkade inte leta efter någon fungerande antenn, så jag har beställt den från Conrad som de flesta verkar köra med om man byter antenn.
Jag funderar på att låta den stå på golvet utan det grova röret monterat, har allt inne i ett förråd under en trapp.
 
Jag ska testa en gammal komradio-antenn jag har liggandes och om den inte är bra så köper jag också antennen från Conrad. Jag återkommer när jag har testat...
 
Nu är det väl så att det inte bara är att prova med vilken antenn som helst. Den behöver anpassas till frekvensen den ska användas till samt impedansen.
För att se hur lång antenn man behöver, http://www.onlineconversion.com/frequency_wavelength.htm
Här är det bästa att ha en helvågsantenn, men de flesta har av praktiska skäl en 1/4-vågsantenn, som i fallet 433MHz blir ca 17cm lång.
Impedansen ska ligga på 50 Ohm. Vad en komradioantenn ligger på vet jag inte, men den sänder väl ändå inte på 433MHz-bandet eller?

Prova, men som sagt, det är inte snyggast antenn som är bäst, utan det finns vissa fysikaliska egenskaper som behöver uppfyllas för att det ska bli optimalt.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Finns det möjlighet att ange energiförbrukning på 433-enheter på samma sätt som för Z-waveenheter?
 
Freddan101 skrev:
Finns det möjlighet att ange energiförbrukning på 433-enheter på samma sätt som för Z-waveenheter?
Jag antar du kör Vera som kontroller.

Moderator får väl säga till om han tycker Vera+433 ska ha en egen tråd.

Så här gör du i alla fall

Under tab "Advanced":
New service: urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1
New variable: UserSuppliedWattage
New value: 60 (till exempel)

Save+Vänta+Ladda om sidan (F5)

Voila.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
mrquick skrev:
Jag antar du kör Vera som kontroller.

Moderator får väl säga till om han tycker Vera+433 ska ha en egen tråd.

Så här gör du i alla fall

Under tab "Advanced":
New service: urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1
New variable: UserSuppliedWattage
New value: 60 (till exempel)

Save+Vänta+Ladda om sidan (F5)

Voila.
Grymt bra, tack!

Inte medveten om att tråden inte var för Vera. Kanske bäst med en separat isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.