Hej!
Det låter som en enkel fråga men jag blir osäker ju mer jag tänker på den.
Jag bor i ett nybyggt passivhus och jag tror det är en luftspalt under fasaden.
Det sitter aluminiumfönster i huset och där foder/smyg möter fönstret är det
1-3mm glipa. Ska det vara så? Eftersom hustillverkaren gjort så så blir jag lite osäker. Helst skulle jag vilja täcka med en bra, vit fog. Är det ok eller kan det bli fel? (Fukt, luft etc.)
 
Det finns en gräns där glipan blir för stor och vatten kommer in. Vad som är ok vet jag inte men 3mm låter relativt mycket. Har själv haft problem med smygar som haft för stora glipor och foder som mot fönsterbleck haft för stora glipor. I kombination med att fönstren sitter en bit in i väggkonstruktionen gjorde att jag fick fuktskador inne i väggarna.

Jag har tätat med Sikaflex AT-Connection, http://swe.sika.com/dms/getredirect.get/se01.webdms.sika.com/510
 
jtl skrev:
Det finns en gräns där glipan blir för stor och vatten kommer in. Vad som är ok vet jag inte men 3mm låter relativt mycket. Har själv haft problem med smygar som haft för stora glipor och foder som mot fönsterbleck haft för stora glipor. I kombination med att fönstren sitter en bit in i väggkonstruktionen gjorde att jag fick fuktskador inne i väggarna.

Jag har tätat med Sikaflex AT-Connection, [länk]
Mina fönster sitter halvvägs inne i väggen (den varma delen) så jag vill täta för att undvika att det "regnar in" men samtidigt har jag läst att vissa rekommenderar fog som andas dvs de varnar för att stäng inne fukt. Jag blir lite osäker.
 
Du stänger inte inne fukt genom att täta mellan salning/foder och fönster. Då tätar du bara det yttre skalskyddet. Det kan fortfarande andas innanför ytterpanelen som i sig skall ha spikläkt för att andas.
Vad jag har lärt mig efter mina problem är att springan mellan fönster och reglarna måste vara helt vindtät så vind utifrån inte kan trycka in vatten. Är det inte tätt kan en "skortstenseffekt" (som de kallade det) uppstå. Om man bottnar med tätningslist och fog och sedan drevar utanför det så är det vindtätt och enligt konstens regler.
 
Trådlyft med en följdfråga i detta ämne.

Jag ska precis sätta salning/smyg runt fönster och har tagit in tips från "Hur gör snickaren":

Han lägger fog mellan fönster och salning, åtminstone den vertikala. Ska jag lägga fog även bakom den övre horisontella salningen? Det framgår inte av videon...
 
  • Gilla
Korpis
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.