Problemos. Vår ugns nedre kant är på 85cm och micro på 145cm nederkant. Är det verkligen normalt? Det är inte användbart. För mig är det jobbigt att använda micron, och för min fru som är 152 går det inte ens, hon måste använda pall :)

På vilken höjd (underkant) är er ugn/micro?
 
Jag är inte hemma nu men vår ugn sitter definitivt under bänkskivans höjd. Kanske uppemot 2 decimeter vilket borde ge ungefär 70 cm till underkant. Tycker själv det känns lagom. I mitt förra kök satte jag ugnen och micro ovanför diskmaskinen pga av platsbrist. Jag är sjäv 180 cm lång så jag tyckte det funkade fint.
Men jag kan tänka mig att är man som din fru 152 cm blir det inget bra att ha det så.

Men egentligen är det väl så om ni upplever det för högt så är det för högt!
 
Beetleboy skrev:
Jag är inte hemma nu men vår ugn sitter definitivt under bänkskivans höjd. Kanske uppemot 2 decimeter vilket borde ge ungefär 70 cm till underkant. Tycker själv det känns lagom. I mitt förra kök satte jag ugnen och micro ovanför diskmaskinen pga av platsbrist. Jag är sjäv 180 cm lång så jag tyckte det funkade fint.
Men jag kan tänka mig att är man som din fru 152 cm blir det inget bra att ha det så.

Men egentligen är det väl så om ni upplever det för högt så är det för högt!
Jag tänkte att det borde finnas standarder som bör följas? Tycker köksleverantören bör ta ett ansvar här, micron är ju oanvändbar!?
 
Min micro sitter nog på 150 i underkant....
 
Vår sitter ovanför ugnen som är upphöjd, gissar på c:a 140 cm. Både jag och min fru är 175-180 cm långa så för oss funkar det såklart bra. För de som är kortare förstår jag att det innebär problem.

Ang. köksleverantörens ansvar så har ni väl själva varit med och designat ert kök och har en skriftlig beställning?
 
mexitegel skrev:
Ang. köksleverantörens ansvar så har ni väl själva varit med och designat ert kök och har en skriftlig beställning?
Självklart har vi det. Om du tar en titt på denna ritning så kan man dra slutsatsen att luckan under ugn ska vara 570 mm, medans den i verkligheten är 720 mm vilket gör att micron hamnar 150 mm högre upp än förväntat.

Denna ritning ingår i kontraktet, så jag kan väl kräva att dom fixar detta?

Screen Shot 2013-09-23 at 2.46.50 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, ni har ju inte fått det som avtalats.
 
tronen skrev:
Självklart har vi det. Om du tar en titt på denna ritning så kan man dra slutsatsen att luckan under ugn ska vara 570 mm, medans den i verkligheten är 720 mm vilket gör att micron hamnar 150 mm högre upp än förväntat.

Denna ritning ingår i kontraktet, så jag kan väl kräva att dom fixar detta?

[bild]
Jag ser inga mått alls som indikerar var ugnen hamnar.
 
blackadder skrev:
Jag ser inga mått alls som indikerar var ugnen hamnar.
Så man ska inte lita på att leverantören har gjort ritningen på ett approximativt skalenligt sätt?

Ska jag då också anses kunna italienska eftersom den SVENSKA leverantören har gett mig detaljerad lista på italienska?

Det syns tydligt på ritningen att underkant av ugn INTE livar med överkant på bänkskåpen, utan att den är nedanför. Använder man relationen mellan ritningen (tumstock i mitt fall) och måttet på 720 får man att ugn är ungefär 150mm nedanför bänkskåpen...
 
Mikael_L
tronen skrev:
På vilken höjd (underkant) är er ugn/micro?
24/59/145
Stora ugnen/lilla ugnen/micron. (Vi har en spis med både stor och liten ugn).

Men på er ritning ser det ut som att micron ska hamna på ca 130 ög.
Blev det inte så så borde väl leverantören rätta till, JA.
 
Redigerat:
Står det inga mått är det ingen ritning, då är det en teckning. Men jag tycker du ska ta den här diskussionen med leverantören, dom fixar det säkert.
 
Man ser ju åtminstone att ugnen ska sitta betydligt lägre än 720. Jag gissar att skåpet under ugnen ska byta plats med det skåp som är ovanför micron.
 
Om en ritning inte är måttsatt får man väl mäta på ritningen.

Om det var satt ett mått på 720 trots att det är ritat lägre är det annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.