eleson skrev:
En 60 vill jag ha utan list för att stora pannor skall rymmas.
Du vill med andra ord ha en större häll än 60, så att stora pannor får plats.... )
 
Kolla in Gaggenau CI490. 90 cm, fem plattor, inga touchkontroller. Istället sköts alla kontroller med ett magnetiskt vred, som enkelt kan plockas bort när man ska rengöra hällen. Dryga 10kW effekt.
 
thomasx skrev:
Du vill med andra ord ha en större häll än 60, så att stora pannor får plats.... )
Vad jag vill ha och vad jag får plats med skiljer sig åt.
 
Jag är helnöjd med min Husqvarna 90 5 zon 12kwatt induktionshäll. Har innan inte haft mycket till övers för Husqvarna men jag antar att de inte gjort innanmätet på hällen:)
 
Jag har en Miele KM 6383 som är 928 mm x 512 mm med 5 zooner. Har den planlimmad i stenskivan vilket jag tycker är suveränt. Gott om plats vilket är bra då jag ofta har mycket kastruller och stekpannor på gång samtidigt.
 
Jag kom av mig där lite i väljandet av induktionshäll, men nu har det plötsligt blivit bråttom att bestämma sig. Har hittat en firma som kan skära upp stenskivan åt mig och de vill veta vilken modell på induktionshäll jag ska ha innan de vill ge offert.

Många verkar ju nöjda med den induktionshäll de har, så det kanske inte spelar så stor roll vilken man väljer. Jag blir helt yr av att läsa om alla olika funktioner som finns hos de olika fabrikaten så jag har bestämt mig för att titta på att kokzonerna ser bra ut, vill ha minst 5 st. Ville först ha mekaniskt vred, men har bestämt mig för att strunta i det. Utbudet blir för litet då. Jag får stå ut med att värma fingrarna och/eller tvätta fingrarna ibland när det inte funkar. Sedan tycker jag att hällen också ska se bra ut och väger in det när jag väljer.

Det enda negativa om någon induktionshäll jag har sett är att Electrolux induktionshäll kan ge missljud. Dyker upp på youtube när man söker på induktionshäll där, vilket gör att man inte blir så sugen på den. Dessutom gick var jag missnöjd med vår förra diskmaskin från Electrolux och min brors kylskåp gick sönder efter bara ett år. Därför går Electrolux bort.

Kom på att jag kunde kolla om det fanns tester av induktionshällar och det fanns det på Råd & Rön. Köpte deras test av induktionshällar för 45 kr, 16 modeller testade 2012-05-14 (lite gammal info?)

Bäst i test hos Råd & Rön är:

1. AEG HK654200 FB (7,8/10 i betyg)
2. Electrolux EHH6540FOK (7,8/10)
3. Bosch PIA611T16E (7,4/10)
4. Miele KM6115 (7,4) 10

AEG är det på glaskeramikhällen vi har idag. Det har väl funktat bra, men på något sätt är den inte särskilt rolig heller. Inte så snygg, känns väldigt standard.

Bosch rekommenderar en god vän till mig. Hon är supernöjd med sin induktionshäll från Bosch. Det här väger tungt.

Jag själv är verkligen nöjd med både diskmaskinen och tvättmaskinen som vi har från Miele. Dessutom har bumpaberra den och rekommenderar den. Intressant därför.

Sedan har Testfakta har låtit SP testa 9 induktionshällar, publicerat i 2013-09, rykande färskt.

Testfakta/SP utnämner följande topp 3:

1. Siemens EH651FE17E (4,4/5)
2. Bosch PIE645F17E (4,3/5)
3. Electrolux EHH6540FOK

Så, mot bakgrund av allt ovanstående samt att jerk har goda erfarenheter av Siemens, väljer jag nu mellan följande:

1. Ettan i testet Siemens, men modell EH 975MK31E som jerk har själv och rekommenderar i den här tråden.

siemens_hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH975MK31E.html

2. Miele KM 6367 POWERFLEX som har 6 kokzoner som ser riktigt bra ut (som bumpaberra rekommenderar):

miele_hall1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.mielestudio.se/Miele e-handel för Studioprodukter/Hällar.aspx?ProductID=PROD163

3. Och den här Bosch PIP 851F1E Facette utan ram, med en zon som är flexibel, ser också bra ut.

bosch_hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.bosch-home.se/produkter/spis-ugn-häll-fläkt/hällar/PIP851F17E.html?source=browse

Vad tror ni om de här tre, är det något jag borde tänka på, eller kan jag gå på känsla och pris?

Ska kontrollmäta nu ikväll och verkligen säkerställa att alla tre passar.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag får inte nån av länkarna att fungera.
 
Skulle se till att varje zon regleras av slider separat. Ser bara ut som att mielen har det men det är säkert en vane och smak-sak
 
engs
Angående touch vs. vred, som relativt nybliven ägare av induktionshäll med touch.
Så skulle jag valt vred själv.

Bosch och Siemens är, när det gäller köks- o vitvaror, ofta samma pryl med olika loggor.
Gäller bara att lista ut precis vilka modeller som är samma, för att göra en prisjämförelse.
 
Angående länkarna, jag försökte byta dem men det funkar inte. De har alla skrivit hällar med ä istället för a, sedan omvandlas det till kryptiska tecken så att sidan inte kan laddas fram.
 
Nu funkar alla tre länkar som de ska.
 
Blir imponerad av Mieles boostfunktion. 7400 watt. 32 ampere. Inget att använda när man skall koka mjölk ...
 
Ja, en sån där miele lutar det åt för min del, eller en av varianterna i serien.
 
Jag valde till slut en induktionshäll från Bosch till vårt kök. Jag är mer än nöjd med den, den låter knappt och fungerar perfekt! Så jag röstar på Bosch!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.