Jag tror att jag har en läcka i mitt radiatorsystem!?

Jag har under en längre tid haft problem med luft i radiatorerna. När jag luftar dem så försvinner trycket efter ett tag. Får då gå ner och fylla på mer och sedan fortsätta lufta. Efter en tid så börjar några element påvisa att de har luft i sig och det hela upprepar sig.

Systemtrycket på pannan visar på 0,2-0,3bar. Ikväll kom jag på att det sitter en kulventil på ledningen som går till expansionskärlet på vinden (hur bra det nu är!!). Var ner och stängde den och fyllde på systemet. Trycket steg i panna och när manometer passerade 1,0bar så stängde jag påfyllningen. JAg öppnade försiktigt kulventilen till expansionskärlet och vattnet började flöda igenom. Efter en stund så började det komma vatten i skvallerröret. Trycket sjönk snabbt tillbaka ner till samma låga tryck.
Vad är fel?
Om jag har en läcka så borde jag sett det någonstans men det syns inget. Jag skulle kunna stänga till expansionskärlet igen och köra upp trycket till 1,0bar och se om det sjunker utan att jag öppnar till expansionkärlet? Om det gör det har jag en läcka. Om det inte gör det, vad kan det då vara för fel?


De som bodde i huset innan mig hade satt in en markvärmepump som var på tok för liten för vårt hus samt att slangen var för kort och låg på fel djup. När jag rev ut den anläggningen och installerade en pelletspanna istället så använde jag mig av samma röranslutning som "de" använt till värmepumpen för att ansluta sig mot expansionskärlet. Problemet är dock att jag har ett till 1" rum som är pluggat, frågan är om de anslutit sig rätt på expansionskärlet och frågan är vad det andra röret går?
 
Kulventilen på expansionsledningen får under inga omständigheter stängas och bör (läs: skall)plockas bort. Hur högt över pannan sitter expansionskärlet?
 
Redigerat:
Det framgår inte hur länge du haft din panna, men det kan ta rätt lång tid att bli av med all luft (men det kanske du redan vet :).

Är du säker på att din manometer är frisk?
 
Kulventilen hade "rörisen" satt dit när den förra ägaren monterade in vämepumpen. Han hade den för att kolla trycket med sa förra ägaren?? Spaken har jag monterat på för säkerhetsskull, vet vad konsekvenserna kan bli.

Jag har en effecta pelletspanna och det är den inbyggda manometerna jag tittar på. Var ner efter jag skrivit mitt inlägg och provade ha systemet uppkört på 1,0bar med expansionen bortkopplad. Stod och tittade i ca 5-10min och trycket sjönk inget. Panntemperaturen var nu ca 70 grader och den körde ut ca 30 grader på radiatorerna och trycket låg nu på ca 0,2-0,3bar. Expansionskärlet sitter på vinden ca 5m upp så trycket borde då i ett öppet system ligga på 0,5bar?? Pannan installerades för 1,5år sedan. Känns som det är som det ska men hur skall jag göra med luften i radiatorerna som kommer tillbaka och hur går jag tillväga för att lufta om trycket hela tiden faller till 0? Jag kan ju inte fylla på vatten hela tiden för då får jag bara in nytt syre!!
 
Det finns ingen säkerhetsventil nånstans på vägen som inte är som den ska?
 
Nope, sitter en på pannan och den läcker inte. Har hängt lite papper på utblåsröret men det är snustorrt. Säkerhetsventilen på ventilröret läcker lite men det har ju inget med "svartvattnet" att göra.

Självklart menade jag monterat BORT spaken på kulventilen :)

Jag kom att tänka på en sak nu. Jag har två shuntgrupper på pannan. En till huset och en till garaget. Den till garaget är kopplad och klar hela vägen ut till garaget, där sitter det två kulventiler. Det sitter även två kulventiler inne vid pannan, alla är stängda. Shuntventil på noll och cirkpump avslagen. Kulverten har dock aldrig blivit trycksatt så det borde stå luft i kulverten. Tänkte om pannan suger luft bakvägen genom de stängda kulventilerna??
 
Har du säkerhetsventil på pannan kan du har hur många avstängningar du vill till expansionskärlet, rörisen gjorde så hos mig för att kunna kontrollera förtrycket enkelt (har slutet system).

Dum fråga: är du säker på att du inte har slutet system? Fenomet du beskriver råkade jag ut för när det var för lite luft i tryckkärlet.
 
Huset är byggt 1968 och på vinden finns en trälåda med en massa isolering i. Ett "skvallerrör" går upp på taket från den lådan samt att om man fyller systemet så kommer det ner vatten till golvbrunnen i källaren. Så ja, jag är ganska säker på att jag har slutet system.
 
sandman skrev:
Huset är byggt 1968 och på vinden finns en trälåda med en massa isolering i. Ett "skvallerrör" går upp på taket från den lådan samt att om man fyller systemet så kommer det ner vatten till golvbrunnen i källaren. Så ja, jag är ganska säker på att jag har slutet system.
Du menar nog att du har öppet system, det är nämligen det du har.

Gå upp på vinden och kolla så att exp.kärlet är helt. När föra ägaren satte in värmepumpen så fanns det antagligen ett slutet exp.kärl i värmepumpen därav sattes kulventilen på röret till det öppna exp.kärlet.

Vi hade ett öppet exp.kärl på vinden tidigare, föra ägaren satte in fjärrvärme med slutet exp.kärl -04, huset byggt -69. När jag för några år sedan rev bort det gamla exp.kärlet så gick röret/anslutningen till exp.kärlet av pga rost/ärgning.
 
Redigerat:
Självklart menade jag öppet system. I värmepumpen satt det ett litet expansionskärl. Skall upp på vinden och gräva fram expansionskärlet och kolla så det inte läcker.
Men om det nu skulle läcka, hur kan eventuell luft komma ner i huset, luften kan väl inte vandra/tryckas bakvägen ner till radiatorkretsen då det är ca 5m från panna till expansionskärlet?
 
Luft kan kanske komma in i cirk-pumpen. På sugsidan blir det lågt tryck. Om det bara är 0.3 bar (öppet system) så kan det bli under 0 på sugsidan och då kan luft gå in den vägen om den är sliten. Kanske prova sänka effekten (farten) på cirkpumpen, eller byta ut den till en modern lågenergipump om den är gammal (sådan byte betalar sig ändå självt ...). Kanske iallafall ...
 
Nu har jag gjort en undersökning av expansionskärlet. Det positiva är att jag inte hittade någon läcka samt att någon har bytt kärlet då det sitter ett rostfritt där nu, tror inte det kärlet är från 1958!!

Förstår dock inte varför de kopplat som de gjort. I pannrummet finns det två rör som är kandidater till att gå upp till expansionen. Det ena röret är pannan kopplad till, det andra är pluggat. Vilket av rören som pannan sitter på vet jag ej.
Som ni kan se på bilderna så kommer det upp två grova rör. Det ena röret (det som går åt höger) går in i botten på expansionskärlet och det andra röret går upp till toppen på expansionskärlet där det är anslutet till ett T-rör på röret som går upp på taket. Dessa båda rör är sedan ihop kopplade på undersidan av expansionskärlet via det lilla röret med mässing på. Det galvade röret är skvaller röret som går ner till pannrumet/golvbrunnen och är anslutet på sidan av kärlet.
Varför är det kopplat så? Det spelar väl ingen roll på vilket av rören pannan är ansluten på? Såg på bilden nu att det lilla mässningbiten på det lilla röret är ett T-rör, undrar vart det går? Blir nog en vända till upp på vinden!!

Nästa lilla fråga som dök upp är storleken på expansionskärlet. Med tanke på storleken på lådan de byggt runt detta lilla kärl, men även uppgifter från förra ägaren så borde kärlet vara på 100l. nu verkar det vara på 50??
Jag har 18st radiatorer i huset med dubbelpanel samt 1 1/4" rör i stammarna. Det har en gång i tiden varit en vedpanna i huset så volymen känns liten redan från början.

Pelletspannan som jag har idag är på 205l samt att jag precis håller på att koppla in en ackumulatortank på 750liter. Med den anläggningen blir expansionsvolymen alldeles för liten väl? Som jag räknar som borde jag ha ett kärl på 80-100liter.
Kan detta vara orsaken till luften i systemet?

20130923_161948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130923_162024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.